برق سبز «شستا» روی تابلوی بورس انرژی

صنعت برق کشورمان از جمله صنایع مادر در ایران است که از اهمیت بسیار زیادی، هم برای مشترکان خانگی و هم برای صنایع تولیدی و خدماتی برخوردار است‌. با توجه به اینکه میزان مصرف برق در ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی است، همواره در مقاطعی نظیر تابستان که مصرف بالا می‌رود، برای پایداری شبکه توزیع، تولید مداوم نیز بسیار اهمیت می‌یابد. حال در این زمینه دولت مردمی سیزدهم برای ایجاد جذابیت بیشتر برای توسعه شبکه نیروگاهی کشور، امکان فروش برق مازاد نیروگاه‌های کشور را در بورس انرژی به قیمت رقابتی و خارج از قیمت‌گذاری دستوری فراهم آورده است. جدا از نیروگاه‌هایی که به صورت سیکل ترکیبی، حرارتی و...، در کشور بخش عمده‌ای از نیاز کشور به انرژی برق را تأمین می‌کنند، چند وقتی است که استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به که اصطلاح آن‌ها را «برق سبز» نامگذاری می‌کنند، در دستور کار متولیان صنعت برق کشور و همچنین هلدینگ‌های انرژی در کشور قرار گرفته است. در همین رابطه هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تأمین «تدکو» یکی از از هلدینگ‌های 9گانه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی«شستا»، یک هلدینگ تخصصی توسعه‌ای است که نقش مؤثری را در سرمایه‌گذاری، ایجاد و توسعه واحدهای تولید برق (حرارتی، بادی، خورشیدی)، آب و خدمات مدیریت بهینه انرژی ایفا می‌کند.

تدکو در نظر دارد با تداوم سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی بیشتر در چشم‌انداز ۱۰ ساله خود یکی از سه شرکت اول کشور در زمینه تولید انرژی الکتریکی (از منابع مختلف) قرار دهد. همچنین با توجه به برنامه توسعه‌ای این هلدینگ، هدفگذاری شده ۲۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا افق سال ۱۴۰۴ به مدار تولید وارد شود.
حال در این رابطه، ابوالقاسم احمدی‌مهر، مدیرعامل هلدینگ مدیریت توسعه انرژی تأمین «تدکو» در مورد پروژه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شستا می‌گوید: «در حوزه تجدیدپذیر، شرکت افق تأمین انرژی سبز کویر، احداث یک پروژه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در اردکان یزد و یک پروژه در دست بررسی ۱۰ مگاواتی خورشیدی دیگر در زاهدان دارد.» همچنین نیروگاه بادی «میل نادر» در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان به ظرفیت ۵۰ مگاوات، دیگر پروژه سبزی است که شستا در منطقه محروم سیستان و بلوچستان در حال اجرا دارد. در این راستا، جواد طاهر احمدی مدیرعامل شرکت تأمین انرژی سبز زیرمجموعه تدکو گفت: «برای احداث نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی میل نادر، تلاش می‌شود از دانش و فناوری ایرانی استفاده شود.» او با بیان اینکه ما امانتدار بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی هستیم، افزود: «هم‌اکنون برخی از تجهیزات لازم جهت احداث نیروگاه‌های بادی در کشور تولید می‌شود. در همین راستا، مطالعات و بررسی‌های مختلفی صورت گرفته تا بتوانیم از تجهیزات و فناوری‌های بومی با کیفیت و مرقون‌به‌صرفه در ساخت این نیروگاه استفاد کنیم.» طاهر احمدی با اشاره به شاخص‌های مهم این نیروگاه نسبت به سایر نیروگاه‌ها در کشور، گفت: «با توجه به برداشت دو ساله اطلاعات باد، از دکل بادسنجی نصب شده، منطقه ویژه انرژی بادی میل‌ نادر به مساحت ۱۷ هزار هکتار و به دلیل پتانسیل بالای انرژی باد، یکی از بهترین نقاط جهان برای تولید برق با انرژی تجدیدپذیر است. همچنین یکی از اهداف مهم شرکت، ایجاد اشتغال و محرمیت‌زدایی در استان کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان است.» او اضافه کرد: «سرمایه مورد نیاز جهت احداث این نیروگاه ۵۰ مگاواتی، ۷۰ میلیون یورو است که در حال حاضر در مسیر جذب سرمایه‌گذار و تأمین منابع مالی آن قرار دارد.»

عرضه برق سبز شستا به قیمت رقابتی
با توجه به هزینه‌هایی که در تأسیس این نیروگاه‌ها می‌شود، به احتمال زیاد بخش عمده‌ای از این برق‌های سبز در تابلوی سبز بورس انرژی به قیمت رقابتی عرضه خواهد شد. این تابلو در خردادماه امسال آغاز به کار کرده است. همچنین در خصوص شرایط عرضه برق انرژی تجدیدپذیر در بورس انرژی محمود کمانی رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران «ساتبا» اعلام کرده است؛ پس از صدور پروانه احداث و مجوزهای مربوط، سازمان ساتبا با نیروگاه‌های تجدیدپذیر، قراردادی ۲۰ ساله منعقد خواهد کرد که پس این فرایند نیروگاه‌ها با تأیید ساتبا به بورس معرفی شده و می‌توانند کد بورسی اخذ کرده و در نهایت برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.
او ادامه داد: «سرمایه‌گذاران اگر به هر دلیل نتوانند برق خود را در بورس به فروش رسانند، سازمان ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد.» با توجه این سخنان می‌توان گفت، نیروگاه‌های تجدیدپذیر با نرخ رقابتی برق تولیدی خود را خواهند فروخت که این موضوع برای آن‌ها سودآوری قابل توجه‌ای را به دنبال خواهد داشت. از سویی احمدی‌مهر، مدیرعامل هلدینگ مدیریت توسعه انرژی تأمین «تدکو» نیز درباره تابلوی برق سبز در بورس انرژی می‌گوید: «تابلوی برق سبز در بورس انرژی اتفاق بسیار خوبی است. مهمترین موضوع سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیرها، فروش برق بود. عرضه برق در بورس نقدینگی و جذابیت این بخش را نشان می‌دهد.»

مدیرعامل تدکو گفت: «تابلوی برق سبز در بورس انرژی اقدامی نو و پرفایده‌ای است؛ یعنی مشوق و جذابیتی برای سرمایه‌گذاران دارد و جذابیت خاصی را در حوزه تجدیدپذیرها و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. هرچقدر در تجدیدپذیرها بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و برق تولید شود، به همان اندازه در پیک بار این حوزه، برق قطع نمی‌شود.» این در حالی است که می‌توان گفت با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شستا، در آینده‌ای نزدیک برق سبز تولیدی شستا بر تابلوی سبز بورس انرژی نقش خواهد بست.

حرکت در قالب برنامه هفتم توسعه
با توجه به وضعیت سرمایه‌گذاری‌هایی که نیروگاه‌های مختلف برای نگهداشت و توسعه خود انجام داده‌اند و به منظور ترغیب برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در صنعت برق و نیروگاهی، بر اساس برنامه هفتم توسعه‌ای کشور، وزارت نیرو مکلف است بخشی از برق تولیدی نیروگاه‌ها را در بورس انرژی عرضه کند و نرخ آن نیز بر اساس رقابت تعیین شود؛ مسأله‌ای که برای تولیدکنندگان بزرگ برق از جمله هلدینگ تدکو از اهمیت بسزایی
برخوردار است. در همین رابطه، کارشناسان صنعت برق معتقدند، اگر عرضه و تقاضای برق در بورس انرژی انجام ‌شود، صنعت برق نرخ و قیمت‌گذاری واقعی را تجربه خواهد کرد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع برای سرمایه‌گذاری در این صنعت در دسترس قرار می‌گیرد. این سرمایه‌ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که عرضه برق در بورس انرژی این برای صنعت در پی دارد، سبب می‌شود تا مشکلات نیروگاه‌های قدیمی رفع و نیروگاه‌های جدیدی احداث و از این طریق ‌میزان تولید برق مورد نیاز کشور محقق شود.

کد خبر: 65030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =