تکرار تاریخ در بورس؛ آیا رشد شروع خواهد شد؟

روز دوشنبه «پانزدهم آبان ماه» شاخص کل بورس با  افزایش بیش از ۱۴ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۴ هزار واحدی هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۵ هزار واحدی در محدوده ۶۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۶ میلیارد ورقه سهم طی ۳۳۵ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۶ هزار میلیارد تومان داد وستد قرار شد و نمادهای پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی بندرعباس، پتروشیمی تهران، شرکت ارتباطات سیار ایران و گروه مپنا بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای شرکت ملی صنایع مس، سیمان فارس و صنایع سیمان دستشان بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با صعود ۱۵۱ واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحدی قرار گفت. در فرابورس نیز، ۶.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۱۷۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش ۲۳ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریاساسول، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات مدیریت انرژی امید تابان هور، فولاد هرمزگان جنوب، نفت پاسارگاد، بیمه پاسارگاد و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای گروه انتخاب الکترونیک آرمان، پتروشیمی تندگوین، سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس داشتند.

روزگار خوش سهام‌داران بورسی

این روزها بورس تهران که به نوعی در حال پوشش ریزش ناشی از جنگ اخیر است، حال و روز خوبی دارد و با بالا رفتن حجم معاملات نیز شاهد آن هستیم که سهام‌داران میل و رغبت بیشتری برای خرید دارند، حال باید دید که این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.از سویی در سال گذشته نیز بورس از آبان ماه تا اردیبهشت ماه شروع به رشد کرد، حال باید دید که آیا امسال نیز اتفاق مشابه پارسال رخ خواهد داد و بدین ترتیب کام سهام‌داران بعد از حدود 6 ماه شیرین خواهد شد.

این در حالیست که دیروز بانک مرکزی گزارشی در مورد بازار سرمایه منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در تحلیل روند بازار سرمایه نباید واقعیت‌ها و ریسک‌های تحمیل شده حاکم بر این بازار را نادیده گرفت. اساساً ماهیت رشد یا رکود بازار سهام و نقدشوندگی این بازار تحت تأثیر مولفه‌های متعددی قرار دارد که این مؤلفه‌ها عمدتاً ریشه در قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات شرکت‌های بورسی (نظیر خودرو و سایر محصولات شرکت‌های بورسی) و نااطمینانی‌های ایجاد شده ناشی از مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال جاری، گمانه‌زنی‌ها درباره خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، نوسان‌های قیمت کالاها در بازار جهانی و تأثیر بر ارزش صادراتی بنگاه‌ها بوده است.

کد خبر: 65218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =