بیکاری زنان فارغ‌التحصیل بیش از ۵ درصد کاهش یافت

بررسی‌ها از داده‌های آماری نشان می‌دهد که در بازه زمانی دو سال اخیر از تابستان ۱۴۰۰ تا فصل مشابه سال ۱۴۰۲ سهم زنان بیکار فارغ‌التحصیل نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در همین مدت سهم زنان فارغ‌التحصیل بیکار از مجموع کل بیکاران کشور، در تابستان سال قبل نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۰، حدود ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بازه زمانی اشاره‌شده، سهم زنان فارغ‌التحصیل بیکار در پایان تابستان سال ۱۴۰۰، از ۷۱٫۶ درصد به ۶۸٫۷ درصد در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ رسید. به‌عبارتی ۲٫۹ درصد از بیکاران فارغ‌التحصیل زن در این بازه یک‌ساله کاهش یافتند. این روند در تابستان امسال نیز ادامه داشته و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن ۲.۴ درصد کاهش یافته است. به عبارتی در دو سال اخیر از تابستان سال دو سال پیش تا سه‌ماهه دوم سال‌جاری، ۵.۳ درصد از بیکاران فارغ‌التحصیل زن کاهش یافته است.

نرخ بیکاری زنان در تابستان امسال نیز نسبت به همین مدت مشابه در سال قبل، ۱.۸ درصد با کاهش مواجه شده است. نرخ بیکاری زنان در حالی در تابستان سال‌جاری به ۱۵.۴ درصد رسیده که این نرخ در فصل دوم ۱۴۰۰، هنگام آغاز به‌کار دولت سیزدهم، ۱۷.۷ درصد بود و در تابستان امسال نسبت به دو فصل مشابه خود ۲.۳ درصد با افت روبه‌رو شده است. جالب آنکه نرخ بیکاری زنان در تابستان دو سال پیش به نسبت تابستان سال ۱۳۹۹ طی یک سال، به میزان ۱٫۲ درصد با افزایش مواجه شده بود.

آمار همچنین حاکی از کاهش چشمگیر نرخ بیکاری زنان جوان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته است و این در حالی است که روند نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

طبق آمار ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دومین فصل امسال نرخ بیکاری زنان جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله با کاهش ۸.۶ درصدی از ۳۹ درصد به ۳۰.۴ درصد رسیده است.

همچنین طبق جدیدترین آمارهای این حوزه، نرخ بیکاری زنان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در سه ماهه دوم امسال نسبت به دو فصل مشابه با کاهش ۴.۴ درصدی روبه‌رو شده و به ۲۶.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری زنان در گروه سنی اشاره شده در تابستان سال قبل، ۲۹٫۳ درصد اعلام شد که این میزان نسبت به تابستان سال پیش از آن که ۳۱ درصد ثبت شده بود، ۱٫۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. روند نزولی نرخ بیکاری در رده سنی زنان جوان نیز از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده و این روند نزولی در دوفصل ابتدایی امسال نیز ادامه داشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان به ۱۴.۶ درصد رسید

داده‌های آماری بیانگر این است که در تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز نسبت به تابستان ۱۴۰۰ به میزان ۱.۱ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته، ۰.۹ درصد افزایش داشته شده است.

نرخ مشارکت در تابستان دو سال پیش، ۱۳.۵ درصد بود که این رقم در تابستان سال گذشته، به ۱۳.۷ درصد افزایش یافت. روند افزایشی نرخ مشارکت زنان در همین تابستان نیز ادامه یافت و به کانال ۱۴ درصد وارد شد.

به بیان دیگر، باوجود اینکه نرخ مشارکت زنان افزایش یافته و نسبت بیشتری از زنان وارد سن کار شده‌اند، اما نه‌تنها این زنان تازه وارد شده به جمعیت بیکار افزوده نشده‌اند بلکه نرخ بیکاری کاهش نیز یافته است. این امر نشان می‌دهد وضعیت اشتغال زنان در ایران در تابستان سال‌جاری نسبت به تابستان سال گذشته بهبود یافته است.

همه این موارد نشان می‌دهد که دوباره کارجویان زن به یافتن شغل امیدوار شده و بستر لازم برای اشتغال آنها نیز فراهم شده است.

کد خبر: 65282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =