به سربازان وطن سیلی نزنید

سیلی زدن نماینده مجلس به سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی، در روزهایی که مجلس اغلب (در جهت منفی) خبرساز می‌شود، تاییدی بر رفتار نامناسب برخی نمایندگان مجلس شد. رفتاری که مسبوق به سابقه بوده و پیش از این در بین مسئولین و نمایندگان مجالس پیشین هم اتفاق افتاده است.

به گزارش آتیه آنلاین این فیلم که امروز به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، یک سرباز به نام «حامد اکبری» را نشان می‌دهد که مامور راهنمایی و رانندگی در نزدیکی ایستگاه دروازه دولت در خیابان انقلاب است. او در این فیلم می‌گوید جلوی یک خودرو را که قصد داشته بدون مجوز از خط ویژه اتوبوس رد شود و سرنشین آن که نماینده مجلس بوده از خودرو پیاده شده و به صورت او سیلی زده است. نماینده‌ای که در این فیلم از او یاد شده «علی‌اصغر عنابستانی»، نماینده اصولگرا و از نزدیکان رئیس دولت نهم و دهم، از شهر سبزوار است. البته او سیلی زدن را تکذیب کرده و مدعی است سرباز به او توهین کرده بود.
بدترین قسمت ماجرا اینجاست که براساس ویدئوی منتشر شده، خودروی این نماینده در تلاش برای ورود به خط ویژه اتوبوس بوده و این نماینده مجلس که "قانونگذار" محسوب می‌شود، در تلاش برای دور زدن "قانون" دست به این عمل زده است که همین مساله (حتی اگر سیلی زدن به سرباز ثابت نشود) امتیازی منفی برای او در پی دارد.

عنابستانی کیست؟
علی‌اصغر عنابستانی، متولد ۱۳۵۰، «مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی» در دولت نهم و پس از آن «معاون استانداری» این استان و «فرماندار شهرستان سبزوار» و «استاندار استان چهارمحال و بختیاری» در دولت دهم بوده است.

این نماینده مجلس که در سال ۱۳۸۴ مسئول ستاد محمود احمدی‌نژاد بود، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از فرمانداری سبزوار استعفا کرد و مسئول ستاد مردمی محمود احمدی‌نژاد در خراسان رضوی شد. عنابستانی پس از انتخابات دهم به عنوان «معاون امور اجتماعی و دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری» مشغول فعالیت شد و در نهایت در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه سبزوار در غرب خراسان رضوی به نمایندگی مجلس انتخاب گردید.

ماجرا چه بود؟

در این فیلم چندین پلیس دیگر به علاوه حداقل سه اتوبوس بی‌آرتی دیده می‌شود که نشان از درگیری طولانی مدت دارد. نماینده در خودروی دناپلاس (که چندی پیش خبرساز شده بود) نشسته و چندین بار شیشه را بالا و پایین می‌برد. فیلم احتمالا توسط یکی از ماموران انتظامی فیلمبرداری شده و شماری از شهروندان اطرافش جمع شده‌اند. حامد اکبری که سرباز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، گفته دوربین‌های دروازه دولت ماوقع را ثبت کرده‌اند. او مدعی است مانع عبور خودرو بدون مجوز از خط ویژه شده اما راننده ماشین پیاده شده و به او ناسزا گفته و او پاسخ ناسزای راننده را داده و سپس نماینده مجلس پیاده شده و به او سیلی زده است. دستکم یکی از شهروندان حاضر در صحنه هم رو به دوربین می‌گوید که شاهد سیلی زدن به سرباز بوده است. در این فیلم یک راننده اتوبوس هم دیده می‌شود که خطاب به نماینده مجلس می‌گوید: «آقا ۳۰ ماشین بی‌آرتی (اتوبوس تندرو) را اینجا علاف کرده‌اید، آبروی دولت را هم می‌برید.»

واکنش‌ها در فضای مجازی و حقیقی چه بود؟
اولین و مهم‌ترین واکنش از جانب محمدباقر قالیباف بود. رئیس مجلس در همان ساعات اول توییت زد و گفت: «در صورت تخلف هیات نظارت بر نمایندگان "بدون مسامحه" برخورد خواهد کرد.» احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد امر به معروف استان اصفهان، در واکنش به این اتفاق، در صفحه توییترش نوشت: «همانطور که درازهی اصلاح طلب توهین کرد، عنابستانی اصولگرا هم سیلی زد، با این تفاوت که دومی یک سیلی به سرباز زد و یکی به انقلاب! وقتی جنس اصولگرا را به نام #انقلابی جا زدند باید برای این سوالات هم پاسخ آماده می کردند. مگر انقلابی خلاف می کند؟ یا روی مأمور قانون دست بلند می کند؟»

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی هم در واکنش به انتشار خبری مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مأمور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار کرد: «سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق  سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع  از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد. اعتقاد، باور و  تأکید  سردار اشتری همواره  بر این است که سربازان وظیفه را نیز چون فرزندان خود بدانیم  و در صیانت از شخصیت، کرامت انسانی و حق و حقوقشان  لحظه‌ای دریغ و درنگ  نکنیم، ایشان بارها به همه فرماندهان تأکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند. بنابراین اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان  خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.»

البته «محمدرضا دشتی اردکانی»، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به نقل از علی‌اصغر عنابستانی گفته که "ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به کلی تکذیب" کرده است. او توضیح داد: «آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام.» 
 

رفتاری که نباید تکرار شود
«نگهبان در فرودگاه اهواز از ورود او به داخل ممانعت کرد. او بدون اهانت به نگهبان برگشت و در آن گرمای سوزان حدود نیم ساعت روی جدول نشست. به بنده حقیر، مسؤول وقت فرودگاه اطلاع دادند که دم در میهمان داری رفتم و با کمال تعجب شهید «عباس بابایی» را دیدم که راحت روز زمین نشسته است. پس از سلام، عرض کردم جناب بابایی چرا توی این گرما اینجا نشسته‌ای؟ خیلی آرام جواب داد این نگهبان بنده‌ خدا گفت که هواپیما روی باند است و شما نمی‌توانید وارد شوید من هم منتظر ماندم، مانع پرواز نشوم. در صورتی که شهید بابایی فرمانده معاون عملیات وقت نهاجا بود؛ نه به نگهبان اهانت کرد و نه خواستار تنبیه او شد بلکه از من خواست که نگهبان را مورد تشویق قرار دهم.»

البته همه شبیه به شهید بزرگوار «عباس بابایی» نیستند. اما فضای مجازی هر ایرادی هم که داشته باشد، مهم‌ترین حسنش این است که اجازه نمی‌دهد برخی افراد از قدرتشان سواستفاده کنند و به محض اقدام به این عمل مورد بازخواست مردم قرار خواهند گرفت. نمونه‌اش همین دو ماه پیش بود که برخورد یکی از مقامات قوه قضاییه با یک سرباز در بابل، همینقدر خبرساز شد. ماجرا از این قرار بود که یکی از بازپرس های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از درب ورودی ارباب رجوع با درخواست سرباز وظیفه شناس برای بازرسی بدنی مواجه می شود و اجازه این کار را به سرباز نمی دهد. درب ورود قضات ، کارشناسان و وکلای دادگستری بابل جدا از محل ورود ارباب رجوع است و به همین دلیل هم سرباز بابلی این بازرپرس را نشناخته و بر بازرسی بدنیش اصرار می ورزد. بازرپرس وقتی با سماجت سرباز مواجه می شود ، سیلی به صورتش می زند ، اقدامی که با اعتراض سرباز و خانواده اش مواجه می شود. این اقدام بازپرس بابلی در فضای مجازی هم بازتاب منفی ایجاد کرد. ولی بعد از کش و قوس های چند روزه سرانجام شامگاه امروز نشستی با حضور رییس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل در محل دادگستری استان در ساری برگزار شد و بازپرس بابلی از سرباز و پدرش در این جلسه عذرخواهی کرد.

در موردی دیگر که اتفاقا دو سال پیش در همان آذر ماه اتفاق افتاد، «حمد باسط درازهی»، نماینده وقت سراوان درخواستی از کارمند اداره کرد که ظاهرا خارج از ضوابط اداری بود. کارمند در برابر خواسته نماینده سراوان مقاومت می کند و می‌گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» و پس از آن این نماینده مجلس شروع به توهین می‌کند. کارمند به سایرین فرد را "نماینده مجلس" معرفی می‌کند که یکی از مراجعان هم با عصبانیت او را از ساختمان بیرون می‌کند.

نادر قاضی‌پور نماینده سابق ارومیه هم در سال 95 با ضربه به صورت یک خبرنگار، خبرساز شد. نمونه‌ها متاسفانه فراوانند و به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه باید اقدامی عاجل و قاطع برای چنین سواستفاده‌هایی از قدرت را شاهد باشیم. متاسفانه «سواستفاده از قدرت» به دلیل فقدان فرهنگ برابری، صرفا به فساد و دست‌درازی به اموال عمومی ترجمه شده و کمتر در محافل قضایی شاهد رسیدگی به این قبیل عناوین اتهامی هستیم. این در حالی است که به واسطه شکل فرهنگ اجتماعی در ایران، این موضوع در بسیاری اوقات جزو "حق" کسی است که سواستفاده می‌کند. هر چه هست، باز هم فضای مجازی کمک کرد تا ظلمی دیگر بر فرزند این ملت صورت نگیرد و وظیفه مجلس است که ضمن پیگیری ماجرا و برخورد مناسب با نماینده خاطی، با طرح مصوبات مناسب راه را بر تکرار اینگونه جرائم ببندد.

کد خبر: 6536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =