انبار نفت شهران؛ تهدیدی برای امنیت شهروندان

پیگیری انتقال انبارهای نفت غرب پایتخت از سوی مدیران شهری قدمتی طولانی دارد؛ از شورای سوم تاکنون. در شورای پنجم هم بعد از انفجار در بندر بیروت، مجید فراهانی، عضو شورای شهر پنجم، توجه اهالی پایتخت را به انبار نفت شمال غرب تهران در منطقه شهران جلب کرد؛ مخزن نفت بزرگی که به گفته او در صورت انفجار مانند عروس خاورمیانه که در آتش سوخت، بخش زیادی از تهران را هم تبدیل به تلی از خاکستر کند. در همان مقطع (سال ۱۳۹۹) مدیر کل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد: زمانی که انبار نفت شهران ساخته شد، فاصله درخورتوجهی با محدوده مسکونی داشت؛ اما این ساخت‌وساز خانه‌ها بود که موجب شد تا بافت مسکونی تا نزدیکی آن منطقه توسعه یابد. این مقام مسئول تأکید کرد که خطری تهران را از جانب انبارهای نفت تهدید نمی‌کند و هیچ جای نگرانی از این نظر وجود ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، روز گذشته باز هم انبار نفت شهران موضوع تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران بود. روز جمعه ساعت ۴ تا ۴:۳۰ صبح در منطقه شهران یک تانکر سوخت با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر ترمزش می‌بُرد و با تعدادی خودرو برخورد می‌کند و در ادامه به سمت پایین سُر می‌خورد و به یک فروشگاه برخورد می‌کند.

به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، ظاهر با ترکیدن تانکر، گازوئیل هم نشت پیدا می‌کند و با رسیدن نیروهای آتش‌نشانی حادثه جمع می‌شود. این موضوع از دوره سوم و چهارم تذکر داده می‌شد که برای انتقال انبار نفت شهران و کامیون‌هایی با این ظرفیت، تدبیری باید اندیشیده شود.

اصلی‌ترین خطر برای مردم جدا از انبار نفت، تردد تانکرهاست. این قضیه تانکرها با بحث‌های فنی قابل پیشگیری نیست؛ چراکه بحث اشتباه انسانی در آن دخیل است. کافی است که راننده نتواند تانکر را کنترل کند؛ سال 93 هم یک بار تانکری دور میدان شهران که شیب زیادی دارد، واژگون شد و تمام جوی‌های آب پر از بنزین شد، سال 97 هم یک ماشین آتش گرفت.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز گذشته به ماده ١٤ قانون شهرداری‌ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه گفته شده اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم بری حفظ شهر از خطر سیل و حریق و...، بنده بحث حریق مدنظرم هست. همان‌طور که می‌دانید روز جمعه ساعت ۴ تا ۴:۳۰ صبح در منطقه شهران یک تانکر سوخت با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر ترمزش می‌برد و با تعدادی خودرو برخورد می‌کند و در ادامه به سمت پایین سر می‌خورد و به یک فروشگاه برخورد می‌کند.

او ادامه داد: ظاهرا با ترکیدن تانکر، گازوئیل هم نشت پیدا می‌کند و خوشبختانه با رسیدن همکاران عزیز ما در سازمان آتش‌نشانی حادثه جمع می‌شود. این موضوع از دوره سوم و چهارم تذکر داده می‌شد که برای انتقال انبار نفت شهران و کامیون‌هایی با این ظرفیت، تدبیری باید اندیشیده شود. خدایی نکرده اگر این تانکر سوخت بنزین بود، چه فاجعه‌ای رخ می‌داد؟ تابلو زده شده که از داخل شهر نروید و از اتوبان باکری بروید! اما این تابلو با اسپری مخدوش شده است؛ زیرا راه کامیون‌داران دور می‌شود و زمان طولانی‌تر می‌شود. از آنجایی که شب تردد می‌کنند، نظارتی نیست و از همان مسیر قبلی می‌روند. ما فصل زمستان را در پیش داریم، اگر بارندگی و یخ‌بندان بشود و یک حادثه دیگر رخ دهد، چه فاجعه‌ای به بار می‌آید؟

امانی گفت: انتقال آنها که به‌زودی و تا مدت یک سال مسیر نمی‌شود، دست‌کم برنامه‌ریزی برای انتقال آنها از الان انجام شود. از سال ۹۵ که تذکر می‌دادند، اگر برنامه‌ریزی می‌کردند، قطعا این انبارها را می‌توانستند انتقال دهند. این تانکرها هرکدام یک انبار انفجاری متحرک هستند که هر جایی ممکن است برایشان حادثه‌ای پیش بیاید. با توجه به اینکه این تانکرها چینی هستند، عمر مفیدشان را کرده‌اند و اغلب‌شان مشکل ترمز و فنی دارند و در شیب آن محدوده ممکن است فاجعه‌آفرین باشند. تذکرم به شهرداری تهران این است که با توجه به در پیش داشتن زمستان و این تانکرها از مسیر اتوبان شهید باکری هم تردد نمی‌کنند، برنامه‌ریزی لازم را با همکاری شرکت ملی نفت انجام دهند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه تأکید کرد: وزارت نفت باید اقدام کند؛ اما شهرداری باید تابلوها را مجددا نصب کند و مرتبا مورد بازدید قرار دهد که اگر تابلوها را با اسپری پاک کردند، مجددا اقدام شود. اگر جداره‌ها بشکند و بنزین به داخل شهر نفوذ کند، بسیار خطرناک خواهد بود؛ البته در سال‌های قبل مقاوم‌سازی انجام شد و بنا بر این شد که از یک‌سوم ظرفیت انبارها استفاده شود؛ اما به هر شکل حمل‌ونقل سوخت با مشکلاتی همراه است. ما تذکر آقای امانی را به شهردار و وزیر نفت ارسال می‌کنیم.

اما احمد صادقی در ادامه با اشاره به حادثه اخیر در محدوده مخازن سوخت شهران گفت: نکته‌ای که درباره بحث مخازن سوخت شهران باید مطرح کنم، این است که این مخازن با اقدام بسیار پرهزینه در برابر زلزله مقاوم و تاب‌آور شده؛ اما به دلایل مختلف امکان اینکه مخازن از تهران خارج بشود، نیست؛ ولی خیال مردم تهران راحت باشد. این مخازن مقاوم‌سازی شده‌اند. آسوده باشند و هیچ‌گونه نگرانی هم از غیرمقاوم‌بودن این مخازن در زمان زلزله وجود ندارد؛ اما موضوع مهم این است که جاده جداگانه‌ای برای دسترسی به این مخازن باید تعبیه شود و راه ارتباطی تانکرهای سوخت به مخازن باید از معابری که در اختیار شهروندان قرار دارد، جدا شود.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر هم درباره جابه‌جایی انبار نفت شهران گفت: انتظار داریم سازمان مدیریت بحران شهر تهران به این موضوع به طور جدی ورود کند.

کد خبر: 65401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =