۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 65452

کمک‌های خیریه؛ ریشه در تاریخ دارد

دکتر حامد هاتفی، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان یزد
کمک‌های خیریه؛ ریشه در تاریخ دارد

مشارکت خیرین سلامت با توجه به پیشینه تاریخی استان یزد و همکاری‌های قابل توجه فعالان این عرصه در امور خیریه و ایجاد وقف، همچنان پابرجا مانده و شهروندان یزدی در حد توان در امور گوناگون خیریه، به‌ویژه در بخش درمان مشارکت دارند.

با توجه به اینکه بخش عمده درمان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد، به‌ طور معمول میزان زیادی از این مشارکت‌ها به بخش دولتی و دانشگاهی سوق پیدا کرده، اما در سال‌های اخیر نظر به افرایش آگاهی خیرین با فعالیت‌های عام‌المنفعه تأمین‌اجتماعی در بخش درمان و اینکه درصد بالایی از جمعیت استان تحت پوشش تأمین‌اجتماعی بوده و از مزایای درمان تأمین‌اجتماعی برخوردارند، مشارکت خیرین در گسترش درمان تأمین‌اجتماعی نیز افزایش یافته است. به نحوی که تاکنون دستگاه رادیولوژی پلی‌کلینیک شهرستان میبد، مخزن ذخیره اکسیژن بیمارستان شهدای کارگر و نیز احداث کامل کلینیک دندانپزشکی توسط خیرین تهیه شده و اخیراً نیز دستگاه اکو قلب توسط یک خیر در پلی‌کلینیک شهرستان اردکان تجهیز شده است.

اهمیت مشارکت خیرین سلامت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های درمانی از این منظر مهم است که توان دولت و نیز سازمان تأمین‌اجتماعی در مبحث تولید درمان و تجهیز مراکز درمانی به برابر با بودجه‌های الحاقی در مقاطع سالانه است و با توجه به افزایش نرخ تجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر قطعاً مشارکت خیرین در بخش درمان می‌تواند کمک چشمگیری را به دولت برای ارتقای ارائه خدمات درمانی به مردم داشته باشد؛ از این ‌رو با قطعیت می‌توان گفت بدون مشارکت خیرین در بخش سلامت رسیدن به اهداف عالیه برای ارائه خدمات مطلوب و درخور به مردم ممکن نخواهد بود و پشتوانه خیرین در موضوع برنامه‌های درمانی کشور بسیار مؤثر و مثمرثمر است.

تقویت و افزایش مشارکت خیرین سلامت مستلزم همراهی نهادها و ارگان‌های مجری و تصمیم‌گیر است؛ به نحوی که باید شرایط طوری رقم بخورد که در موضوعاتی که مشارکت خیرین در پروژه مشهود است، در اولویت قرار گرفته و اخذ مجوز و تشریفات اداری به نحوی تسهیل شود. همچنین برای جلب بیشتر مشارکت خیرین می‌بایست به نحوی برنامه‌ریزی شود که دستگاه‌های ذی‌نفع دولت نیز در اجرای طرح مشارکت کامل داشته باشند و خیر را در ادامه کار همراهی کنند.

با توجه به اینکه همواره در بین مردم و همچنین دستگاه‌های تصمیم‌ساز، تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نهاد ثروتمند شناخته شده تعامل با نهادهای تصمیم‌ساز و حاکمیتی باید به عنوان یک ضرورت در برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد تا نهادهای حاکمیتی از مشکلات و نیاز برنامه‌ریزی حفظ منابع صندوق تأمین‌اجتماعی برای آیندگان آگاه شوند و شرایط معرفی سازمان به نهادها و افراد خیر فراهم شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر این موضوع مدنظر مسئولان سازمان قرار گرفته و جایگاه اساسی سازمان و نیاز آیندگان به توانمندسازی این سازمان برای نهادهای حاکمیتی روشن شده است.

باید توجه کرد تأمین‌اجتماعی یک سازمان مردم‌نهاد است؛ به این معنا که هم ایجاد این سازمان منشأ مردمی دارد و هم خدمات آن متوجه عموم مردم است و به ‌نظر نمی‌رسد سازمان دیگری به این شکل که بدون پشتوانه دولت و صرفاً با تأکید بر مشارکت مردم منشأ خدمات برای قشر عظیمی از جامعه باشد وجود داشته باشد، لذا همین موضوع جایگاه ویژه‌ای را برای مشارکت خیرین به سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد می‌کند و ما نیز وظیفه داریم که این جایگاه را به درستی برای جامعه و خیرین آشکار کنیم.

قطعاً در مواردی که هم از لحاظ مالی سازمان توان تهیه و ایجاد امکانات را در بخش درمان نداشته و تکیه بر بودجه سازمانی رسیدن به آن را مشمول زمان طولانی می‌کند و همچنین در مواردی که ایجاد تجهیزاتی در مراکز درمانی نیاز به مجوزهای سازمانی داشته، کمک خیرین توانسته این خدمات را تسهیل کند و شاید تاکنون با محاسبه ارزش مالی این دوران، بیش از ۴۰ میلیارد تومان توسط خیرین سلامت در استان برای درمان تأمین‌اجتماعی هزینه شده است که اقدام بسیار ارزشمندی است.

کد خبر: 65452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =