مضرات مصرف خودسرانه ریتالین

بررسی‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، ماریجوانا، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص مداده است. بر اساس این گزارش فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. ریتالین یک داروی محرک سیستم عصبی مرکزی بوده که برای درمان اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی و بهبود برخی اختلالات خواب کاربرد دارد. این در حالی است که بعضی از دانش‌آموزان و دانشجویان در هنگام برگزاری امتحانات به منظور افزایش تمرکز از این دارو استفاده می‌کنند این در حالی است که بسیاری از آنان از اعتیادآور بودن این دارو و عوارض آن بی‌اطلاع هستند.

اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر سید محمد مهدی هاشمی، داروساز سازمان تامین اجتماعی شیراز که در پی می‌آید :

- لطفا در مورد داروی ریتالین توصیحاتی بفرمایید ؟

ریتالین یکی از داروهایی سیستم اعصاب از خانواده مواد آمفتامینی و نام ژنریک آن متیل‌فنیدیت است. ریتالین در درمان بیماری بیش‌فعالی و کم‌توجهی کودکان و نوجوانان به‌کار می‌رود. این دارو توسط دانشجویان، دانش‌آموزان و ورزشکاران به عنوان محرک مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشجویان و پشت کنکوری‌ها بیشتر این دارو را مصرف می‌کنند زیرا که ریتالین سطح هوشیاری مغز را در کوتاه‌مدت بالا می‌برد تا تمرکزشان را بیشتر کند. جوان‌ها سعی می‌کنند از طریق مصرف این قرص یکسری از سرخوردگی‌هایشان را جبران کنند، پشت کنکوری‌های می‌خواهند در یک ماه مانده به کنکور کم‌کاری تحصیلی و دانشجویان هم می‌خواهند کم کاری طول ترم و ورزشکاران هم سعی می‌کنند بهترین بازی را ارائه کنند. جوانان با زحمت کمتر می‌خواهند دستاوردهای بهتری داشته بشند و به علت عدم آگاهی از عوارض مصرف این قرص‌ها برای یک موفقیت زودگذر آسیب‌های شدیدی را به جسم و روانشان وارد می‌کنند.

- ریتالین دارای چه عوارضی است؟

یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است. این دارو عوارضی مانند: تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی هم بروز حالت‌های روان‌پریشی دارد. ازطرفی ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری دارد.

- این دارو چگونه در دسترس جوانان قرار می‌گیرد؟

این دارو حواله‌ای و از طریق نسخه به بیمارانی که دارای بیش‌فعالی هستند داده می‌شود. داروخانه‌ها بر اساس نسخه‌هایی که توسط متخصص اعصاب و روان نوشته می‌شود دارو را به بیماران تحویل می‌دهند. گاهی اوقات بیماران با خواهش و زمانی نیز با دروغ گفتن پزشک را مجبور به نوشتن این دارو می‌کنند. بیشتر مواقع نیز از بازار آزاد تهیه می‌کنند. در شیراز جایی به نام خیابان انوری وجود دارد که در واقع شبیه ناصر خسرو تهران است در آنجا قرص‌های ریتالین ۵۰ هزار تومانی را چند برابر قیمت اصلی به فروش می‌رسانند. باید کنترل بیشتری بر تجویز این دارو باشد تا سر از بازار آزاد درنیاورد.

کد خبر: 65600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =