راه‌های پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

بر اساس آمارسازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند. این بیماری در سراسر دنیا در حال افزایش است و سالانه میلیون‌ها نفر به خاطر حملات قلبی و مغزی ناشی از این بیماری‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. آمار بیماران کلیوی در ایران هم به شکلی نگران کننده رو به افزایش است به طوری که اکنون از هر یک میلیون نفر، ۷۵ نفر دارای نارسایی کلیه هستند. این در حالی است که کشف زودهنگام و درمان به‌ موقع مانع از بدتر شدن نارسایی کلیوی مزمن می‌شود و می‌تواند از آن پیشگیری کند.

در همین رابطه با دکتر محمدرضا حسینی، متخصص بیماری‌های کلیه گفتگویی انجام داده‌ایم در ادامه آن را می‌خوانید:

- لطفا در مورد بیماری‌های کلیوی و علل ابتلا به آن توضیحاتی بفرمایید؟

بیماری‌های مزمن کلیوی با شیوع رو به گسترش خود به یکی از مهمترین بیماری‌های مزمن در سراسر جهان تبدیل شده است. بیماری‌های کلیه که از آن به نارسایی مزمن کلیه نیز نام برده می‌شود به از بین رفتن تدریجی عملکرد کلیه گفته می‌شود. این بیماری در ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه شایع است البته در استان‌های مختلف ایران شیوع متفاوتی دارد. بررسی‌ها حاکی از این است که مردان ۱/۲ برابر بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت، فشارخون، چاقی و افزایش چربی خون، همچنین افراد مسن، سیگاری و یا دارای سابقه خانوادگی بیماری کلیوی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

- به دیابت و فشار خون بالا اشاره کردید، ممکن است بفرمایید این بیماری‌ها چگونه باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شوند؟

یکی از شایع‌ترین عوارض بلند مدت دیابت، آسیب کلیوی است. مقدار زیاد قند خون باعث می شود که کار کلیه‌ها برای فیلترکردن سخت‌تر شود و به مرور زمان آسیب‌های جدی به کلیه‌ها وارد می‌کند. این بیماری که نفروپاتی دیابتی خوانده می‌شود در اثر ناهنجاری‌های عروقی ناشی از دیابت به‌وجود می‌آید و خطر مرگ و میر را نیز افزایش می‌دهد. فشار خون بالا و بیماری کلیه به یکدیگر مرتبط هستند به طوری که داشتن هر یک از این دو می‌تواند منجر به بروز دیگری شود. فشار خون بالا به رگ‌ها و اندام‌های بدن از جمله کلیه‌ها آسیب می زند. از طرفی یکی از شایع‌ترین دلایل فشارخون بالا کلیه‌ها هستند که تنظیم می‌کنند چه مقدار نمک باید در گردش خون ما باقی بماند. اگر آن‌ها به درستی قادر به انجام این کار نباشند و نمک اضافی در خون بماند، می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. علاوه بر این، اگر کلیه آسیب ببیند می‌تواند موجب تحریک تولید هورمون‌هایی شود که فشارخون را بالا می‌برند.

- بیماران با دیدن چه علایمی باید به پزشک مراجعه کنند؟

بسیاری از افراد به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستند، ولی از ابتلا خود بی‌اطلاع هستند. نشانه‌های این بیماری بسیار جزیی است ولی در نهایت منجر به نارسایی مزمن کلیه می‌شود. از علایم این بیماری می‌توان به تورم، درد ناگهانی، تغییرات ظاهری ادرار، خستگی و احساس ضعف، پیچ‌خوردگی یا گرفتگی ناگهانی عضله، گیجی و سردرگمی، پف‌کردن زیر چشم، حالت تهوع، تنگی نفس و درد قفسه سینه و اریتمی یا ضربان قلب نامنظم اشاره کرد.

- چگونه می‌توان از ابتلاء به بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرد؟

تشخیص به موقع اختلال عملکرد کلیه، قبل از پیشرفت بیماری بسیار مهم است. از این‌رو انجام آزمایش‌های منظم به صورت دوره‌ای برای همه‌ افراد لازم و ضروری است و برای افراد در معرض خطر یعنی مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا، بیماران قلبی، افراد چاق و کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های کلیوی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

کد خبر: 65662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =