پاسخ به پرسش‌های رایج درباره بیمه نخبگان و استعدادهای برتر

جهت دریافت بیمه اشتغال برای آموزش‌یاران، پژوهش‌یاران و فن‌یاران، نیازی به ثبت درخواست در سامانه ثریا نیست. این افراد پس از تأیید قراردادشان توسط دانشگاه به طور خودکار از سوی بنیاد نخبگان استان به شعبه منتخب تأمین‌اجتماعی معرفی می‌شوند و مشمولان برای دریافت تسهیلات به شعبه مورد نظر مراجعه می‌کنند.

مدارک لازم برای دریافت بیمه نخبگان و استعدادهای برتر (بیمه اشتغال)

  • شناسنامه و کارت ملی و تصویر تمام صفحات آن
  • دو قطعه عکس 4×3 با زمینه سفید
  • در صورت موجود بودن، شماره بیمه قبلی
  • در صورت موجود بودن، دفترچه بیمه تأمین‌اجتماعی بیمه قبلی

مراحل دریافت بیمه اشتغال

پس از مراجعه به شعبه منتخب تأمین‌اجتماعی، مدارک لازم را به مسئول مربوطه تحویل دهید. مسئول مربوطه پس از بررسی مدارک، درخواست شما را ثبت می‌کند و در صورت احراز شرایط، بیمه اشتغال برای شما صادر خواهد شد.

مدت زمان بیمه اشتغال

مدت زمان بیمه اشتغال برای آموزش‌یاران، پژوهش‌یاران و فن‌یاران، یک سال است. این زمان می‌تواند با توجه به نیاز دانشگاه، تمدید شود.

مزایا بیمه اشتغال

بیمه اشتغال برای آموزش‌یاران، پژوهش‌یاران و فن‌یاران، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • تأمین هزینه‌های درمانی
  • تأمین هزینه‌های بازنشستگی
  • تأمین هزینه‌های فوت

زمان پرداخت حق‌بیمه اشتغال

سازمان تأمین‌اجتماعی در ابتدای ماه سوم هر فصل (خرداد، شهریور، آذر و اسفندماه)، فهرست افرادی که تا آن تاریخ مراحل تشکیل پرونده خود را در شعبه منتخب به پایان رسانده‌ و قرارداد خود را امضا کرده‌اند، برای پرداخت حق‌بیمه آن فصل، به بنیاد نخبگان استان ارسال می‌کند.

شرایط پرداخت حق‌بیمه اشتغال

افرادی که قرارداد خود را در ماه سوم هر فصل (خرداد، شهریور، آذر و اسفندماه) امضا می‌کنند، لازم است برگه پرداخت حق‌بیمه خود را به صورت تک‌نفره از شعبه دریافت و در اسرع وقت برای پرداخت به بنیاد نخبگان استان تحویل دهند.

عواقب عدم پرداخت حق‌بیمه اشتغال

عدم پرداخت حق‌بیمه اشتغال در موعد مقرر، منجر به از دست رفتن سابقه بیمه مربوط به آن فصل می‌شود. همچنین قرارداد این افراد باطل خواهد شد. در این صورت، متقاضی باید مجدداً مراحل تکمیل پرونده و آزمایشات پزشکی را انجام دهد و قرارداد جدید امضا کند.

با تأیید بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان نخبه معرفی شده‌ام‌. سؤالم این است آیا نخبگان نیز می‌توانند بیمه تأمین‌اجتماعی شوند؟

بله؛ نخبگان و استعدادهای برتر کشور که به ‌عنوان پژوهشگر مشمول طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان هستند، اگر فاقد رابطه مزدبگیری و تحت حمایت بیمه‌ای خاص دیگری نباشند با معرفی واحدهای تابعه بنیاد نخبگان در مراکز استان‌ها می‌توانند در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و یا ۱۸ درصد (البته بدون درمان) بیمه شوند. حق‌بیمه مربوطه نیز توسط بنیاد مذکور پرداخت می‌شود. در ضمن چنانچه بعد از مدتی طبق اعلام بنیاد مذکور، بیمه‌شده از شمول طرح‌های حمایتی بنیاد نخبگان خارج شود، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق‌بیمه‌ می‌تواند پس از پایان دوره پیش‌پرداخت حق‌بیمه‌، شخصاً ادامه بیمه‌پردازی خود را طبق ضوابط مربوطه بیمه مشاغل آزاد پیگیری کند.

کد خبر: 65664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =