ایجاد بیش از ۲.۵ میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر فرآیند اشتغال خرد و خانگی افزایش پیدا کرده و مؤید این است که بیش از ۲.۵میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی سوم آذرماه در نشست صمیمانه با مسئولین بسیج دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه‌های سراسر کشور به تشریح مجموعه اقدامات این وزارتخانه پرداخت‌ و گفت: به روایت آمار، دهه ۹۰، دهه رکود در کشور بوده و معدل رشد اقتصادی نیز منفی و در برخی سنوات تا نیم درصد بوده است، گفت: نرخ بیکاری افزایش نامتناسب داشته، ضریب جینی و فاصله طبقاتی نیز تناسب نداشته و بدهی‌ها افزایشی بوده است.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۰ شرکت‌های صندوق‌ بازنشستگی کشوری ۴۰۰ همت کسری منابع داشتند و ارز ترجیحی که برای کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده‌ بودند در ۵ ماه نخست سال تمام شده بود.

وزیر کار توضیح داد: در آن دوره، دولت لایحه‌ای را با قید فوریت به مجلس تقدیم کرد، مجلس فوریت را نپذیرفت و دولت با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال را ادامه داد.

او در ادامه با استناد به گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی در کانال ۷/۲ قرار گرفته است.

مرتضوی تأکید کرد: در حالی که دولت قبل به‌صورت اصل و فرع، بالغ بر ۶۰۰ همت اوراق خزانه تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر کرد، ‌ توانستیم امروز به رشد اقتصادی برسیم و نرخ بیکاری در اغلب زمینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۴ درصد رشد داشته است.

وزیر کار در ادامه گفت: افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان، استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد ۸۴۲ خانه بهداشت کارگری و افزایش ۳/۵ درصد شاغلان بخش تعاون از جمله اقدامات این وزارتخانه در دوره سپری شده از دولت سیزدهم است.

مرتضوی رشد ۱۰ درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد ۹۴ درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون را از دیگر اقدامات وزارت کار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه رفاه اجتماعی نیز اقدامات خوبی انجام شده، اضافه کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا با حذف ارز ترجیحی سامانه کالابرگ را راه‌اندازی کند اما این سامانه در برنامه قرار نگرفته بود.

وزیر کار تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع ورود کرد و این سامانه اکنون در همه نقاط کشور راه‌اندازی شده و تا امروز مجموعاً ۲۰۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده‌اند.

مرتضوی متناسب‌سازی یارانه با دهک‌بندی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: اکنون سه دهک اول تا سوم جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و دهک‌های بعدی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. در قدم بعدی برای تشویق آحاد مختلف مردم از یارانه، دولت یک یارانه مضاعف در نظر گرفت تا آن دسته از افرادی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند در صورت خرید معادل ۵۰ درصد یارانه‌شان، تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند.

وی گفت: کار دیگری که دولت سیزدهم انجام داد، بحث پرداخت یارانه ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی به کودکان زیر ۶ سال دهک اول تا هفتم جامعه است که نمودار رشد آن‌ها دارای اختلال می‌باشد.

وزیر رفاه اجتماعی در خصوص اقدامات دیگری که در این وزارتخانه انجام شده به تأدیه بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی و تسویه بدهی انباشته اشاره کرد و افزود: پوشش هزینه‌های بیماران خاص، معافیت افراد بالای ۶۵ سال از پرداخت فرانشیز بیمارستان‌ها، افزایش مرخصی بارداری از ۶ به ۹ ماه، ‌کاهش مراجعه ۱۶۰ میلیونی مراجعین تأمین اجتماعی با ارائه خدمات غیرحضوری در قالب ۷۵ خدمت و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین وی به سؤالات تعدادی از دانشجویان بسیجی از سراسر کشور که در این نشست حضور داشتند، پاسخ دادند.

وضعیت حقوق و دستمزد کارگران، طبقه‌بندی مشاغل در جهت تحقق عدالت، ترویج گفتمان تعاون و مردمی‌سازی آن، چگونگی انتصاب مدیران شایسته، طرح تحولی توسعه خوشه کسب‌وکار و توسعه اشتغال از جمله سؤالات دانشجویان بسیجی از مرتضوی بود.

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در سؤالات دانشجویان از وزیر تعاون و معاونین وی می‌توان به شناسایی رسته‌های اولویت‌دار شغلی، مدل توسعه صنعتی و اقتصادی، اقتصاد دولتی و مردمی‌سازی اقتصاد، سهم بخش تعاون از اقتصاد، نحوه ارائه تسهیلات به تولیدات و مشاغل خانگی، بیمه قالی‌بافان، آموزش‌های کاربردی فنی‌وحرفه‌ای و افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد.

مرتضوی در پاسخ‌های جداگانه به هر یک از این سؤالات، بیت‌الغزل توسعه اقتصادی کشور را بیانات مقام معظم رهبری عنوان و تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد تولید و مهار تورّم باید مورد تأکید و بررسی کارگزاران نظام اسلامی و مطالبه جدی تشکل‌های دانشجویی قرار گیرد.

کد خبر: 65767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =