ارتقای درمانگاه دهدشت، درخواست مردم استان است

44.6 درصد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و استقبال نسبتاً خوبی از مراکز بستری و سرپایی سازمان در این استان صورت می‌گیرد. مدیر درمان این استان زیبا و کهن ضمن تشریح وضعیت مراکز ملکی سازمان در استان تحت مدیریت خود، سه چالش عمده‌ای که در این استان با آن مواجه است را برشمرد و از برنامه‌های پیش‌رو سخن گفت.

دکتر یونس محمودیان در ابتدا از تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی در این استان گزارشی ارائه داد و گفت: «مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی در سطح استان دارای یک مرکز بستری (بیمارستان شهدای گمنام) در شهرستان بویراحمد و سه مرکز سرپایی در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه است.» او افزود: «بیمارستان شهدای گمنام تنها مرکز بستری ملکی در سطح استان است و دارای 66 تخت مصوب و فعال و بخش‌های بستری داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، (CCU)، (ICU)، (NICU)، نوزادان، اورژانس و بلوک زایمان است. خدمات پاراکلینیک این بیمارستان نیز شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی و کولونوسکوپی است.»

پوشش 46 درصدی

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سه مرکز سرپایی ملکی سازمان شامل پلی‌کلینیک تخصصی یاسوج، پلی‌کلینیک تخصصی گچساران و درمانگاه تخصصی دهدشت به بیمه‌شدگان این استان خدمات درمانی و تشخیصی ارائه می‌دهند، در خصوص جایگاه و استقبال از مراکز ملکی و درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی و افراد تحت پوشش در استان گفت: «44.6 درصد مردم استان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و استقبال نسبتاً خوبی از مراکز بستری و سرپایی سازمان دارند.» محمودیان افزود: «در سال 1401 تعداد 7 هزار و 100 مورد بستری و 16 هزار و 700 مراجعه به اورژانس به ثبت رسید. ضریب اشغال تخت نیز 61.5 درصد بود که نسبت به میانگین کشوری رتبه قابل قبولی است. تعداد ویزیت پزشکان عمومی ‌و متخصص نیز در چهار مرکز درمانی به ترتیب 700 هزار و 129 هزار بوده است.»

خدمات گسترده درمانی

او با بیان اینکه بیمارستان شهدای گمنام با 66 تخت فعال تقریباً تمام بخش‌های عمومی‌ و ویژه را دارد، گفت: «این بخش‌ها خدمات درمانی بسیار ارزشمندی به بیمه‌شدگان و سایر مراجعان ارائه می‌دهند. این بیمارستان در مرکز استان و شهرهای همجوار در بحث خدمات کیفی‌وکمّی ‌از نظر مردم در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ به نحوی که ارباب‌رجوع از سایر بیمه‌ها خواهان دریافت خدمات از این مرکز درمانی هستند.»

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «پلی‌کلینیک تخصصی یاسوج هم شامل کلینیک و واحدهای درمانی و تشخیصی است که جمع کثیری از بیمه‌شدگان سازمان در این استان از خدمات درمانی و تشخیصی آن بهره می‌برند. این مرکز درمانی سرپایی دارای کلینیک‌های فوق‌تخصصی گوارش و بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم قلب، اطفال، ارتوپدی، داخلی، زنان، عفونی، ENT، جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، اعصاب و روان، چشم‌پزشکی و... است.»

محمودیان افزود: «پزشک عمومی، تزریقات و پانسمان، دندانپزشکی و واحدهای پاراکلینیکی شامل آندوسکوپی، سونوگرافی، تست ورزش، نوار مغز و عصب، اکوکاردیوگافی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، داروخانه، رادیولوژی دیجیتال، ماموگرافی و... به بیمه‌شدگان خدمات درمانی و تشخیصی ارائه می‌دهند.» او با اشاره به پلی‌کلینیک تخصصی شهرستان گچساران که یک شهر صنعتی است، گفت: «تعداد زیادی بیمه‌شده اصلی در این شهر و شهرستان‌های مجاور وجود دارند، اما تنها مرکز ملکی سازمان یک درمانگاه تخصصی دارای چند کلینیک و واحد درمانی تشخیصی است و نقش بسزایی در ارائه خدمات درمانی و تشخیصی به بیمه‌شدگان این شهرستان دارد. این خدمات شامل کلینیک‌های قلب، داخلی، اطفال، زنان و ... همچنین خدمات پاراکلینیک، سونوگرافی و تست ورزش است.»

ارتقای درمانگاه دهدشت

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: «درمانگاه تخصصی دهدشت درمانگاه پوشش‌دهنده بیمه‌شدگان چهار شهرستان بزرگ این استان است که با توجه به تعداد بیمه‌شدگان و محرومیت شدید جامعه هدف از وضعیت مناسبی از نظر سطح کمّی‌وکیفی خدمات درمانی برخوردار نیست و نیاز به توجه ویژه سازمان به مرکز فوق احساس می‌شود. ارتقای سطح این درمانگاه به پلی‌کلینیک تخصصی از خواسته‌های بحق مردم و مسئولان این شهرستان و شهرستان‌های همجوار است.»

محمودیان با بیان اینکه واحدهای فعال این مرکز شامل پزشک عمومی، تزریقات و پانسمان، رادیولوژی و آزمایشگاه است، گفت: «با توجه به تعرفه پایین خدمات تخصصی، متخصصان تمایلی به همکاری با این مرکز ندارند و یا متخصصان جذب شده پس از مدتی کار کردن به صورت یک‌طرفه قرارداد را لغو می‌کنند و از ادامه همکاری انصراف می‌دهند.»

3 چالش درمان در سطح استان

او پیرامون چالش‌های اصلی سازمان در حوزه بیمه و درمان در سطح استان تأکید کرد: «چالش اصلی سازمان در سطح استان در سه بخش است؛ نخست نیروی انسانی به طور عام و به طور خاص در جذب پزشکان متخصص و دوم کمبود فضای فیزیکی است. نیروی انسانی متخصص نقش مهم و اساسی در پویایی یک سازمان دارد به نحوی که حیات یک سازمان وابسته به نیروی انسانی متخصص و متعهد است و هیچ سازمانی بدون نیروی انسانی مفهومی‌ ندارد. کمبود پزشکان متخصص در رشته‌های زنان و زایمان، داخلی، بیهوشی، رادیولوژی و مغز و اعصاب از عمده‌ترین مشکلات نیروی تخصصی است.»

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «همچنین کمبود نیروی انسانی غیرپزشک مانند تکنیسین دارویی، منشی پزشکی و متصدی پذیرش و اطلاعات، نگهبانی، کارشناس آزمایشگاه و رادیولوژی مشهود است. مهمترین معضل در جذب نیروهای متخصص نظام پرداختی است که در حال حاضر جذابیتی برای نیروهای فوق ندارد.»

محمودیان با بیان اینکه پرداخت به نیروهای متخصص بر اساس نرخ دولتی در حالی که در درمان غیرمستقیم به مراکز دولتی نزدیک به نرخ آزاد پرداخت می‌شود و فاصله این تعرفه‌ها با بخش خصوصی عملاً جذابیتی برای پزشکان متخصص ندارد، تأکید کرد: «اصلاح تعرفه‌ها به تعرفه نهاد عمومی‌غیردولتی راهکار مؤثری برای جبران این نقیصه و افزایش اقبال عمومی ‌به سازمان برای نیروهای تخصصی دارد.»

او افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی را سومین چالش‌ درمان سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و گفت: «بدیهی است یکی از راهکارهای مقابله با این خطر، پرداخت یارانه‌های دارو به سازمان تأمین‌اجتماعی است. ارائه این داروها به بیماران از مجرای مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی است؛ چراکه قابلیت نظارت بر نحوه توزیع داروها و تجهیزات در این سیستم بیشتر است و مکانیسم‌های کنترلی دقیق‌تری را می‌توان در توزیع درست برای بیمار در حوزه دارو و تجهیزات اجراکرد.»

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد به کمبود فضای پارکینگ برای کارکنان بیمارستان با توجه به توسعه بیمارستان که در دست انجام است، گفت: «این موضوع نیز بکی از چالش‌های این مدیریت در سال‌های آینده است. در این باره مذاکراتی با سازمان مرکزی جهت حل این مشکل صورت گرفته و این پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت.»

محمودیان درپاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا اقدام شاخصی در سال 1401 داشته‌اید و برنامه ویژه شما برای سال آتی چیست؛ تأکید کرد: «کلنگ‌زنی طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام، افتتاح پلی‌کلینیک شبانه‌روزی گچساران در ساختمان جدید، ارتقای درجه اعتباربخشی بیمارستان از (2) به (1) از اقدامات سال 1401 هستند.» او افزود: «در سال جاری نیز هدف ما، ارتقای شاخص‌های درمانی در سطح استان، به‌کارگیری پزشکان جدید در تخصص‌های مختلف، توسعه خدمات درمانی از نظر کیفی‌وکمّی ‌و پیگیری جهت اصلاح چارت تشکیلاتی مراکز درمانی استان است.»

کد خبر: 65898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =