قاچاق روزانه ۴ هزار تن ال‌پی‌جی

عضو کمیسیون انرژی مجلس از قاچاق روزانه ۴ هزار تن ال پی جی‌های مازاد پالایشگاه‌های نفتی خبر داده است.

به‌گزارش آتیه آنلاین به نقل از انرژی پرس، ایران از یک سو با قاچاق سوخت و از سوی دیگر با کمبود سوخت مواجه شده است. زنگ خطر ناترازی بنزین به صدا درآمده و دولت برای جبران این ناترازی مجبور به واردات بنزین شده است. به جرات می‌توان گفت تنوع در سبد سوخت کشور آخرین گزینه دولت در بحث حل مشکل ناترازی بنزین است‌.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجلس در دو نوبت تصویب کرد که ال پی جی به سبد سوخت کشور اضافه شود. متعاقب مصوبه ۱۴۰۱ دولت آبان ۱۴۰۱ آیین نامه این امر را در هیئت وزیران تصویب کرد که عملاً وارد مرحله اجرا شد.

تعارض منافع در وزارت نفت

او ادامه داد: اما متاسفانه وزارت نفت به دلیل اینکه در شرکت‌های تابعش نوعی از تعارض منافع در درآمدها وجود دارد به اجرای این مصوبه توجهی نکرد.
مالک شریعتی ادامه داد: بنابراین در بهمن ۱۴۰۱ سوال از وزیر نفت را در صحن علنی مجلس در خصوص این موضوع و عدم اجرای این مصوبه مطرح کردم.

این عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: فروردین ۱۴۰۲ رییس جمهور در نامه‌ای به وزیر نفت دستور داد این اتفاق محقق شود چرا که ناترازی بنزین داریم و در حال تبدیل شدن به وارد کننده بنزین هستیم.

مالک شریعتی تاکید کرد: لازم است که از ال پی جی‌های مازاد پالایشگاه‌های نفت که روزانه ۴ هزار تن است به جای اینکه وارد شبکه‌های غیر رسمی قاچاق شود و صرف مصارف غیر رسمی شود؛ در شبکه حمل و نقل خودروی کشور و جاده کشور استفاده کنیم که جلوی ناترازی بنزین را بگیریم تا عملا بنزینی که گران‌تر است را وارد نکنیم.

ال پی جی را به سبد سوخت اضافه کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: به عبارتی باید از ال پی جی که ارزان‌تر است و خودمان آن را تولید می‌کنیم استفاده شود تا با مشکل مواجه نشویم. لذا در حال پیگیری این موضوع هستیم .
مالک شریعتی همچنین ادامه داد: خوشبختانه افزودن ال پی جی به سبد سوخت کشور در ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه تصویب شد و امیدواریم دولت بر اساس همان مصوبه گذشته و آیین‌نامه‌هایی که دارد بدون تعلل عمل کند و کار را زودتر انجام دهد چرا که هر روز تاخیر خسارتی بزرگ برای کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: آقای وزیر قول داد که این مصوبه را اجرا خواهند کرد بنابراین من سوال را به رای نگذاشتم اما وزارت نفت هیچ اقدام جدی در این خصوص تاکنون انجام نداده است.

کد خبر: 66072

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =