کارگزاری‌های تأمین اجتماعی چه خدماتی به مخاطبان ارائه می‌دهند؟

کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی اکنون با بیش از ۲۸۲ واحد نقش موثری در ارائه خدمات همه‌جانبه به جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران دارند و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قابل ارائه در این کارگزاری‌ها به مخاطبان و ذینفعان داده می‌شود تا از این طریق گروه‌های هدف به صورت متمرکز این خدمات را دریافت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، ایجاد موسسات کارگزاری‌های رسمی براساس درخواست تأمین اجتماعی در سال ۱۳۸۴ به استناد تبصره یک ماده ۱۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی به تصویب رسید.

ضرورت ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی براساس گسترش روزافزون وظایف این سازمان در میان جامعه فعال و نقش تأثیرگذار آن در فراهم کردن رفاه حال و آینده بیمه‌شدگان و خانواده آنان و اثرات موثر در آشنایی بیمه‌شدگان و کارفرمایان با مفاهیم و تکالیف بوده است.

هدف از ایجاد این کارگزاری‌ها جلوگیری از گسترش واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی، کم کردن هزینه‌های اداری و پرسنلی از یکسو و هدایت بخش یا همه امور اجرایی و کارشناسی قابل واگذاری به بخش خصوصی با توجه به سیاست عمومی دولت و همچنین تسریع و تسهیل امور بیمه‌شدگان و کارفرمایان است که اکنون فرهنگ‌سازی بیمه و توسعه پوشش بیمه‌ای نیز از سوی این نهادها انجام می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای برنامه‌های سازمان دائر بر برون‌سپاری خدمات سازمانی با راهبرد سهولت دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان و توسعه کیفیت نحوه خدمت‌رسانی به شرکای اجتماعی شامل بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران) براساس مصوبات هیات مدیره سازمان، نسبت به ایجاد و تاسیس کارگزاری اقدام کرده است.

انعقاد قرارداد با بیش از ۴۰۳ هزار بیمه‌شده جدید در کارگزاری‌ها

بنابراین کارگزاری‌ها نقش جدی در راستا توسعه پوشش بیمه‌ای و گرایش افراد به بیمه‌پردازی در قالب انواع بیمه‌ها را دارند که باید این نقش موثر خود را در زمان حضور افراد به کارگزاری‌ها به نمایش بگذارند تا از این طریق فرهنگ بیمه در جامعه نیز نهادینه شود.

به منظور تحقق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی در حوزه بسط و تأمین عدالت اجتماعی و دسترسی آحاد جامعه به خدمات تأمین ‌اجتماعی دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری رسمی معاونت بیمه‌ای این سازمان اقدام به تهیه بسته‌های سیاستی مناسب و همسو با تغییرات ماهیت شغلی بازار کار این سازمان در قالب «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» کرده که اجرایی شدن آن در بین گروه هدف، نیازمند نهادینه کردن گفتمان فرهنگ بیمه‌ای و تشویق جامعه به سمت و سوی آن است.

این مهم در سال ۱۴۰۱ با اتخاذ سیاست‌های دبیرخانه کارگزاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ۲۸۲ دفتر کارگزاری سراسر کشور به طور ملموسی محقق شده است به طوری که بر اساس آمارهای موجود این دفاتر موفق به عقد قرار با بیش از ۴۰۳ هزار و ۳۶۹ قرارداد با بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح بیمه فراگیر ایرانیان شده است.

نقش‌آفرینی کارگزاری‌های رسمی در توسعه پوشش بیمه‌ای

امیرعلی ستایش سرور، رئیس دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفته است: طبق آمارهای رسمی موجود، در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به‌عنوان بیمه‌شده اصلی تحت پوشش صندوق‌های مختلف بیمه اجتماعی هستند که به‌همراه افراد تحت تکفل و تبعی، حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: از سوی دیگر از نظر مبانی قانونی، برای توسعه پوشش بیمه‌ اجتماعی به همه افراد جامعه، اسناد بالادستی زیادی داریم که از جمله می‌توان به بند اول سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ کردند، ماده سه قانون ساختار نظام جامع رفاه و ماده هفت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز مواد یک و چهار قانون تأمین‌اجتماعی اشاره کرد.

ستایش سرور افزود: برخی مواقع گفته می‌شود که جامعه ما دیگر بیش از این ظرفیت توسعه بیمه‌ای ندارد در حالی که براساس آمارها، ۶۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در سن فعالیت اقتصادی یعنی در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند که از این تعداد ۲۶ میلیون نفر یعنی ۴۱ درصد فعال و ۵۸ درصد غیرفعال هستند که در بین آنها زنان خانه‌دار و دانشجویان و دیگر اقشار وجود دارند. این ترکیب جمعیتی می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب بیمه‌شده جدید باشد. حتی در بین شاغلان فعلی هم جای فعالیت برای توسعه پوشش بیمه‌ای و نقش‌آفرینی کارگزاری‌های رسمی در این زمینه وجود دارد چون آمارها می‌گویند در کل کشور حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر داریم که شاغل هستند ولی تحت پوشش هیچ نظام بیمه‌ای نیستند.

آگاهی بخشی به مخاطبان از اهداف کارگزاری‌ها است

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره نقش‌آفرینی کارگزاری‌ها در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اینگونه توضیح داد و گفت: از آنجا که بخش عمده‌ای از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در کارگزاری‌های این سازمان به مخاطبان ارائه می‌شود، بنابراین این مراکز نقش جدی در آگاهی بخشی و توسعه پوشش بیمه‌ای به عهده دارند.

خسروشاهی ادامه داد: کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی می‌توانند خارج از محیط کارگزاری تحت وب به سیستم‌های بازاریابی دسترسی کامل داشته باشند. بنابراین توسعه فعالیت‌های تأمین اجتماعی از طریق این مراکز به خوبی قابل اجراست.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: طبق اطلاعات موجود تعداد خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به ۵۷ مورد افزایش یافته است و اکنون در سامانه eservices.tamin.ir برای افراد تحت پوشش این خدمات در دسترس است و حتی کارگزاری‌ها از طریق ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به مخاطبان هم نقش جدی دارند.

او اضافه کرد: بنابراین ارائه تبلیغات وسیع در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان تأمین اجتماعی می‌تواند راهگشا و تأثیرپذیری بیشتری در این مسیر داشته باشد.

خسروشاهی ابراز امیدواری کرد: توسعه طرح خدمات غیرحضوری برای کارگزاری‌ها و در مرحله بعدی برای همکاران سازمان تأمین اجتماعی بتواند انگیزه‌ای ایجاد کند تا به‌صورت وسیع‌تر امکان اجرا داشته باشد.

از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی اکنون به حدود ۴۷ میلیون بیمه شده و مستمری‌بگیر خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌دهد. نقش کارگزاری‌ها در راستای تسهیل دسترسی به خدمات و آگاهی بخشی به مخاطبان و ذینفعان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: 66179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =