بیمه دانشجویی چیست؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به اصطلاح یک طرح است که به دانشجویان در حال تحصیل این امکان را می‌دهد که مدت زمانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. به این معنی که دانشجویان می‌توانند زمانی که در دانشگاه درس می‌خوانند را با زمانی که در آینده به عنوان کارمند کار می‌کنند، ترکیب کنند. در اینصورت، آنها می‌توانند زود تر بازنشسته شوند و از مزایا و فواید بازنشستگی بهره‌مند شوند.

دانشجوی کارشناسی ترم دوم هستم. به واسطه پدرم که بازنشسته تأمین اجتماعی است، من نیز تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته‌ام. اخیراً از طرف این سازمان صحبت از بیمه دانشجویان مطرح شده است. آیا بیمه دانشجویی همان بیمه‌ای است که من از طریق آن تحت پوشش پدرم هستم؟

شما از طریق پدرتان صرفاً از نظر خدمات درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی هستید و شامل دیگر خدمات سازمان تأمین اجتماعی نمی‌شوید. اگر دانشجویان بخواهند از دیگر تعهدات بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی شامل مستمری‌های بازنشستگی و ازکارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند شوند، می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی معتبر در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه شوند. این نوع بیمه در ازای تعهدات مربوطه شامل نرخ‌های مختلف ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد است. ضمناً دانشجویانی که از طریق والدین خود از نظر درمان تحت پوشش نیستند در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان ماهیانه از خدمات درمانی تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

دریکی از شماره های نشریه در خصوص بیمه دانشجویی مطالبی درج شده بود. آیا دانشجویان دوره دستیاری تخصصی نیز می‌توانند بیمه تأمین اجتماعی شوند؟

به منظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به دانشجویان دوره دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی و دکترای تخصصی بر اساس تفاهمنامه مورخ ۱۹/۲/۱۴۰۰ مابین وزارت تعاون‌، کار، رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان تأمین‌اجتماعی‌، دانشجویان دوره دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی و دکتری تخصصی دانشگاه - دانشکده‌های علوم پزشکی در قالب مقررات و شرایط مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند، در این رابطه طبق تفاهمنامه فوق‌الذکر صندوق رفاه دانشجویان باید صورت اسامی ‌افراد واجد شرایط را از طریق ارتباط وب‌سرویسی به سیستم سازمان تأمین اجتماعی ارسال کند و بعد از طی مراحل قانونی توسط سازمان تأمین‌اجتماعی‌، صرفاً دانشجویانی که اسامی ‌آنها توسط صندوق مذکور به تأمین اجتماعی علام شده باشد می‌توانند با انعقاد قرارداد و بر اساس یکی از نرخ‌های ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد بیمه مشاغل آزاد شوند (البته بدون خدمات درمانی)؛ یادآوری این نکته ضروری است که حق بیمه‌های مربوطه توسط صندوق رفاه دانشجوئی به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود.

بیمه دانشجویی چیست؟

خانم دانشجو، و متاهل و دارای دو فرزند هستم. اگر خودم را بیمه دانشجویی کنم، آیا دو فرزند خردسالم نیز می‌توانند از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند؟

با توجه باینکه کفالت فرزند به عهده پدر است اما بیمه شده دانشجو اگر همراه با پرداخت حق بیمه طبق نرخ های 12 درصد و یا 14 درصد و یا 18 درصد، درمان را نیز انتخاب کنند و همسر او فاقد شغل و فاقد هرگونه بیمه ای اعم تامین اجتماعی و یا بیمه سلامت باشد و در این صورت اگر بیمه شده دانشجو همراه با پرداخت حق بیمه ماهیانه مربوطه، به تعداد خود و فرزندان حق سرانه درمان پرداخت کند، خودش و فرزندان میتوانند از خدمات درمانی تامین اجتماعی بهره مند شوند.

آیا با بیمه دانشجویی می‌توان والدین را بیمه کرد؟ پدر و مادرم سالخورده و بدون بیمه هستند. آیا با بیمه دانشجویی می‌توانم آنها را جهت استفاده از خدمات درمانی تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه خود درآورم؟

در صورتی که سن پدر از ۶۰ و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا اینکه به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تأمین اجتماعی ازکارافتاده باشند و والدین مستمری بگیر نبوده ومعاش آنها طبق گزارش بازرس فنی شعبه توسط بیمه‌شده تأمین گردد در این صورت اگر بیمه شده دانشجو همراه باپرداخت حق بیمه ماهیانه دانشجوئی به تعداد خود و والدین، حق سرانه درمان نیز پرداخت کند، خودش و پدر ومادر میتوانند از درمان تامین اجنماعی بهره مند شوند.

کد خبر: 66216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =