پژوهش حوزه معلولیت در دنیا رو به توسعه است

مدیر عامل جامعه معلولان ایران با اشاره به اهمیت روزافزون پژوهش در حوزه معلولیت در دنیا گفت: پژوهش در هر زمینه‌ای می‌تواند منبع اطلاعاتی قوی در اختیار سیاسگذاران و برنامه‌ریزان کشوری قرار دهد بنابراین اگر عزم و اراده‌ای در راستای توجه و تمرکز بر نتایج تحفیقات وجود داشته باشد قطعاً اجرای برنامه‌ها با دستاوردهای ارزشمندی همراه خواهند شد.

کامران عاروان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین باتأکید بر اهمیت نقش مطالعات حوزه معلولیت در دنیا گفت: جهان به این نتیجه رسیده که پژوهش در حوزه معلولیت را برای شناسایی و ارایه راهکار واقعی و دقیق مسائل و چالش‌ های پیش روی جامعه مخاطب در اولویت قرار دهد.

عاروان در خصوص نقش اثرگذاران فرهنگی و اجتماعی در این زمینه افزود: مطالعات حوزه معلولیت مسأله‌ای جدی است و تمام افراد جامعه به بخصوص دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، اهل قلم و فن باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او با اشاره به ارتقاء سطح سواد آکادمیک جامعه معلولان گفت: به مرور زمان و با شتاب فزاینده‌ای سطح سواد دانشگاهی افراد دارای معلولیت افزایش یافته است. بسیاری از آنها دارای مدارج عالی دانشگاهی، صاحب اندیشه و قلم هستند و حتی شماری از آنها پژوهش‌ها و تألیفاتی دارند. طبیعی است که این جنس از تولید محتوا، مسایل پیش روی این افراد را دقیق‌تر منعکس و راهکار اصولی‌تری ارایه می‌دهند.

عاروان افزود: همچنین دانشگاهیان، پژوهشگران و صاحب فن و مهارت غیرمعلولان اما علاقه‌مند به حوزه معلولیت اگر به پشتوانه نتایج پژوهش‌ها به تحقیق و تألیف در این زمینه مبادرت بورزند قطعاً خروجی اقدام آنها علمی‌تر و موثرتر خواهد بود.

مدیر عامل انجمن جامعه معلولان ایران با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره کاما (کتاب معلولان ایران) گفت: از اهداف این جشنواره شناسایی مؤلفان، پژوهشگران و ناشران صاحب اثر در حوزه معلولیت است. جشنواره‌ای که در این دوره با رشد ۵۰ درصدی آثار رسیده همراه شد.

وی اضافه کرد: مؤلف و یا پژوهشگری که سالیان طولانی از عمر خویش را صرف تألیف و مطالعه کرده متأسفانه درآمد او بسیار نازل تر از یک ورزشکار و فوتبالیست است. در حالی که این قشر از جامعه از اثرگذارترین ها هستند و همواره ماندگارترین و ارزشمندترین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را انجام می‌دهند. این در حالی است که در چنین شرایطی پرسش در این زمینه که چرا اهل فکر و قلم اغلب در جامعه ما از نازل‌ترین سطح درآمدی برخوردار هستند عجیب به نظر می‌رسد.

عاروان گفت: کاما بر آن است که در چنین شرایطی تلاش خود را در راستای شناسایی و حمایت معنوی در حد توان از اثرگذاران حوزه معلولیت در زمینه تألیف و پژوهش به کار گیرد که قطعاً اگر حوزه پژوهش و تألیف در زمینه معلولیت تقویت شود سیاستگذاران و مدیران علاقه مند به کتاب و پژوهش می توانند با مطالعه آنها، طرح‌ها و برنامه‌های اصولی و علمی متناسب با شرایط و مسایل واقعی و جدی افراد دارای معلولیت تدوین و پیاده‌سازی کنند.

کد خبر: 66448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =