ترانزیت غلات با محوریت بندر امام

بندرامام خمینی(ره) با طراحی پروژه‌های چهارگانه پایانه‌های مکانیزه در حال تبدیل شدن به شهر لجستیک غلات کشور است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور از سوی رهبر انقلاب، رشد همه جانبه بنادر، سواحل، حمل و نقل دریایی و توسعه پس‌کرانه‌های بندری در دستور کار دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف قرار گرفته است. از سوی دیگر، پروژه کلان «ایران-راه» که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، ابعاد ملی، همسایگی و بین‌المللی را به همراه دارد تا در بخش زیربنا و روبنا، بخصوص در حوزه بنادر، کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب به خوبی فعال شوند.

در برنامه کلان توسعه اقتصاد دریا، توجه ویژه‌ای به حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در بنادر شده است. با این هدف، هفته گذشته در مراسم روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به امضا رسید.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای تحقق آینده‌ای متفاوت در توسعه دریا محور به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مسیر روشن گام بر می‌داریم، تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد در حالی که بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین از انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری بندری در ایران طی برگزاری همایش توسعه دریامحور و روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری خبر داد.

براساس این گزارش، بنادر مسیر اصلی جابه‌جایی کالا است و با ظرفیت‌سازی که در دولت سیزدهم در حوزه دریایی و بندری، ایجاد شده است شاهد رشد فعالیت‌ها در این بخش هستیم. دردو سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن کالا از طریق بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که رشد عملکرد حدود ۸ درصدی در حوزه کالا، کانتینر و کالاهای اساسی را ثبت کرده است.

اهمیت بندر امام در کریدور توسعه‌ای دریایی
در خصوص برنامه توسعه بنادر کشور، ابوطالب گرایلو، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با رویکرد ایجاد فضای رقابتی بنادر کشور با بنادر پیرامونی خود در راستای توسعه ظرفیت‌های استاندارد تخلیه و بارگیری و با تأکید بر موقعیت جغرافیایی، نوع کاربری و نحوه تعاملات بازرگانی سیاست‌های کلانی را در جهت توسعه پایدار بنادر کشور تبیین کرده که تحقق آن به‌عنوان افق چشم‌انداز توسعه 1404 متصور است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آن در شمال غربی خلیج فارس از حیث منطقه‌ای و با داشتن پس‌کرانه جمعیتی، صنعتی و بازرگانی داخلی از منظر ملی، به‌عنوان یک کانون تجاری در حوزه غلات به شمار می‌رود که وظیفه مهم تأمین امنیت غذایی کشور را طی سال‌های اخیر به نحو شایسته‌ای ایفا کرده است. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، این بندر در راستای تبدیل شدن به شهر لجستیک غلات کشور با طراحی پروژه‌های چهارگانه پایانه‌های مکانیزه غلات اقدام به ظرفیت‌سازی در این زمینه کرده است. احداث و بهره‌برداری از چهار پایانه تخصصی مکانیزه غلات با گنجایش سالانه ۱۲.۵ میلیون تن، موجب افزوده شدن ظرفیت قابل توجهی به توان تخلیه و بارگیری غلات در کشور خواهد شد که نتایج بلند مدت آن تثبیت نقش منطقه‌ای این بندر در شمال حوزه خلیج فارس خواهد بود.

گرایلو گفت: احداث پایانه‌های مذکور به ارزش سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 4 هزار و 400 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی در راستای تکمیل زنجیره کالا، با ایجاد ظرفیت نگهداری استاندارد و بهداشتی غلات، همچنین کاهش جریمه تأخیر در تخلیه کشتی‌ها، تسریع در فرایند ورود غلات به کشور و ایجاد اشتغال پایدار، تحول قابل توجهی در کشور و منطقه را در پی خواهد داشت.

کد خبر: 66671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =