رد شایعه افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا و توصیه‌ای به خریداران

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا با اشاره به تبعاتی که انتشار اخبار نادرست درباره مالیات طلا به همراه داشته، تاکید کرد: برای خریداران این محصول هیچ تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده است.

حجت شفائی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: شرایط خرید و فروش طلا هیچ تغییری نکرده و چندین سال بود که قرار بود فعالیت‌های اعضای این صنف در سامانه مودیان ثبت شود که این اتفاق تاکنون رخ نداده بود و حال نیز برای عملیاتی شدن آن مشکلاتی داریم.

وی ادامه داد: برای ثبت این اطلاعات واحدهای صنفی ملزم به پرداخت هزینه‌هایی برای حسابرسی و کارگذاری هستند که لازم بود برای عملیاتی شدن این مرحله زمان بیشتری در نظر گرفته می‌شد. اینکه قرار باشد این روند به یکباره انجام شود کمی مشکل‌ساز است و بهتر بود در این زمینه از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده می‌شد و حتی الگوبرداری می‌شد که آنها طی چه مدت و چگونه این روند را اجرایی کرده‌اند.

این مسئول صنفی در عین حال به شایعاتی مبنی بر مالیات ۲۵ درصدی خریداران طلا اشاره کرد و گفت: همان طور که سخنگوی سازمان مالیات نیز تاکید کرده‌اند این مسئله هیچ ارتباطی با مصرف‌کنندگان خانگی ندارد و تنها به فروشندگان ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: از گذشته نیز برای فروش طلا واحد صنفی موظف بود مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که اکنون هم شرایط از همین قرار است و تنها لازم است اطلاعات مربوطه در سامانه مودیان به ثبت برسد. حال نیز مشکلی که در این ارتباط وجود دارد این است که در واحدهای سنتی ما اعمال این شیوه ممکن است کمی چالش برای همکاران به همراه داشته باشد که این چالش هم مربوط به هزینه‌های حسابرسی و کارگذاری می‌شود.

شفائی با بیان اینکه انتشار این شایعات طی روزهای گذشته فروش طلافروشی‌ها را تحت تاثیر قرار داده، گفت: متاسفانه برخی افراد که نه جایگاه حقوقی و قانونی دارند و نه اطلاعات کامل و درستی درباره موضوع دارند در فضای مجازی اخباری منتشر می‌کنند که نادرست است و توصیه ما به مردم این است که برای اطمینان به اخبار این نکته را مدنظر داشته باشند که اطلاعات از سوی یک مقام و مسئول رسمی ذکر شده باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با انتشار اخباری درباره اعمال مالیات ۲۵ درصدی به خریداران طلا صبح امروز نیز روابط عمومی سازمان مالیاتی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد: هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

طبق اعلام این سازمان، اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید می باشد مشمول ارزش افزوده است.

همچنین مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

کد خبر: 66695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =