اشتغال بیش از یک‌هزار جوان تحصیلکرده کردستانی در سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به کاهش ۱.۴ درصدی نرخ بیکاری در استان گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد اشتغال، از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۳۵۰ جوان استان با مدارک مختلف تحصیلی مشغول به کار شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، فرزاد پیشکاری در سومین جلسه بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان کردستان در سنندج بیان کرد: سال گذشته در همین مدت سه هزار و ۹۱۰ جوان تحصیلکرده صاحب شغل شدند که ۱۰.۵ درصد جمعیت جوانان جویای شغل را شامل می‌شد.

وی افزود: اشتغال ایجاد برای برای دارندگان دیپلم در سال ۱۴۰۱، ۵۲۰ نفر و در سال‌جاری ۲۱۶ نفر، مدرک لیسانس در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۵۶۷ نفر و در ۹ ماهه سال‌جاری ۸۷۸ نفر، دارندگان مدرک فوق لیسانس ۶۱۴ نفر در سال گذشته و ۱۸۹ نفر در سال‌جاری و اشتغال ایجاد شده برای مدرک دکتری در سال گذشته ۲۰۹ نفر و در سال‌جاری ۶۷ نفر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را از اولویت‌های وزارت کار و از مهم‌ترین مطالبات مردمی عنوان کرد و ادامه داد: دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای مسیر مناسبی برای همه جویندگان کار و کارفرمایان فراهم کرده که این اداره کل نیز با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان از جمله جوانان خلاق و نخبه از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اشتغالزایی در منطقه حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در طرح کارورزی تاکنون ۴۸۰ کارگاه و واحد پذیرنده ۶۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را مشغول به کار کرده است، گفت: در طرح مشوق‌های بیمه‌ای ۶۵ کارگاه با ۱۱۵ نفر و در طرح یارانه دستمزد ۶۷۸ کارگاه با ۸۲۸ نفر و در مجموع هزار و ۲۲۳ کارگاه و واحد پذیرنده زمینه اشتغال هزار و ۵۹۳ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در قالب سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فراهم کرده است.

کاهش ۱.۴ درصدی نرخ بیکاری در کردستان

پیشکاری یادآور شد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کردستان در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۸/۸ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه ۱۰/۲ درصد سال گذشته به میزان ۱/۴ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمیته ساماندهی اشتغال فارغ التحصیلان به ریاست وزیر کار تشکیل شده است، بیان کرد: فرصت‌های شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و اینطور نباشد که کسی شغل مناسبی پیدا نکند و در مقابل یک نفر چند شغل داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به بسیج همگانی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور، از کارآفرینان، بخش‌های خصوصی، جامعه کار و تولید و تعاونی‌ها خواست از ظرفیت‌های خود برای ایجاد اشتغال استفاده کرده و رونق اقتصادی را در کشور فراهم آورند.

پیشکاری با اشاره به آسیب‌شناسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان کردستان گفت: دلبستگی‌های خانوادگی، عدم آگاهی دانش آموختگان از مشوق‌های موجود، عدم وجود مهارت مورد نیاز بازار کار، درخواست برای مشاغل دولتی، عدم ریسک در کسب و کار، عدم اعتقاد به کارهای گروهی و مشارکتی از مهمترین دلایل عدم موفقیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پیدا کردن شغل است.

وی با اشاره به مکاتبه بیش از چهار هزار نفر از جوانان استان در سفر ریاست جمهور به کردستان برای اشتغال که به اداره کل کار استان ارجاع شده است، افزود: اشتغال در مشاغل دولتی از مهم‌ترین اولویت‌ها و خواسته‌های این متقاضیان است.

کد خبر: 66711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =