خوداتکایی زنان با ایجاد کسب و کارهای خُرد

۲۵ آذرماه سال‌جاری، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از افزایش تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه مشاغل خانگی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، آزیتا همتیان گفت: «از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و بخش اعظمی از هدف‌گذاری ۱۵۰ هزار شغل خانگی تا پایان سال محقق شده است».

پیش‌بینی قبلی وزارت کار، ایجاد ۱۵۰ هزار شغل خانگی تا پایان سال ۱۴۰۳ بوده است اما ظاهراً با اقدامات صورت گرفته، آمارها از اهداف تعیین شده پیشی می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در این ارتباط بیان کرد: تاکنون به هدف‌گذاری ۱۴۰ هزار فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی دست پیدا کردیم و پیش‌بینی ما این است که از هدف‌گذاری صورت گرفته فراتر برویم. خوشبختانه بانک‌ها در بحث تسهیلات دهی عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند و در این زمینه با وزارت کار همکاری دارند. هرچند که در ابتدای سال با کندی در پرداخت تسهیلات مواجه بودیم اما در مجموع پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در بحث مشاغل خانگی مثبت بوده است».

ایجاد بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی آنهم در بازه‌ زمانی یک ساله، اتفاق مثبتی است. خلق و پابرجایی مشاغل خانگی در حالت کلی به دو عامل اصلی وابسته است، اول تسهیلات عرضه شده برای ایجاد مشاغل و دوم، حمایت از ماندگاری این مشاغل در قالب تاسیس تعاونی‌ها که نقش حمایتگر و تامین کننده را برای فرصت‌های شغلی نوپا ایفا می‌کنند.

وام مناسب برای ایجاد مشاغل خانگی

برای این منظور، قبل از هرچیز افزایش رقم تسهیلات در دستور کار دولت قرار گرفته است، مبلغی که در آخرین مصوبه دولت برای این وام در نظر گرفته، ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر است و دریافت‌کنندگان وام سود ۴ درصدی پرداخت می‌کنند. به این ترتیب به گفته «فاطمه رسولی» فعال زنان کارگر، با ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات، زنان که گروه اصلی هدف در حوزه مشاغل خانگی هستند می‌توانند کسب و کارهای خرد راه اندازی کنند و منافع آن قبل از هر چیز نصیب فضای اقتصاد و بازار اشتغال‌زایی کشور می‌شود.

او در گفتگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: در عین حال، ایجاد یک فرصت شغلی کوچک با وام ۱۵۰ میلیون تومانی به نفع معیشت خانوارهای فرودست و به خصوص خانوارهایی است که زنان سرپرست آن‌ها را تشکیل می‌دهند. زنان متعلق به دهک‌های کم درآمد، از انجایی که سرمایه، تخصص و تحصیلات چندانی ندارند، فرصت‌های شغلی چندانی در مقابل خود نمی‌بینند. شاید گرفتن وام مشاغل خانگی و راه اندازی یک کسب و کار کوچک، تنها گزینه پیش روی این زنان باشد.

حمایت مالی و تسهیلاتی از مشاغل خانگی قرار است در سال آینده نیز تداوم داشته باشد؛ بر اساس پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در راستای حمایت از اشتغال خرد و خانگی و کارگاه‌های کوچک، مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه اختصاص می‌یابد.

در تبصره ۲ این لایحه برای حمایت از اشتغال آمده است؛ در اجرای مفاد ماده ۶ قانون برنامه هفتم توسعه (لایحه) به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی، حمایت از مشاغل خرد خانگی و کارگاه‌های خرد و کوچک، بازسازی و نوسازی ظرفیت‌های تولیدی، قرار است منابع مالی از طریق حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی مبلغ ۳۱۰ هزار میلیارد ریال؛ یعنی به ازای هر استان حداقل یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی اختصاص پیدا کند. همچنین باقیمانده مبالغ ردیف‌های ۲۸ و ۲۶ مصارف جداول تبصره ۱۴، قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز وارد این حساب‌ها خواهد شد.

ایجاد تعاونی‌های مشاغل خانگی

علاوه بر وام مناسب و تسهیلات بانکی درخور و با سود پایین، ایجاد تعاونی‌ها و حمایت از آنها، یک تسهیلگری مناسب دیگر در جهت حمایت از اشتغال خانگی است، اشتغالی که می‌تواند بسیاری از بحرانها و آسیبهای اجتماعی را با درآمدزایی برای گروه‌های کم‌توان، کاهش دهد.

اواخر آذرماه، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به راه‌اندازی ۲۰ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس تفاهم نامه‌ای که با معاونت تعاون داریم، ۲۰ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی استانی تاسیس شده و ۱۱ استان دیگر در حال تاسیس و پیگیری مراحل است. بیشتر تعاونی‌ها در مرحله ثبت سامانه هستند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به فرایند تشکیل اتحادیه کشوری تا پایان سال راه اندازی ۱۱ تعاونی تامین نیاز دیگر نیز محقق شود.

او همچنین توضیح داد در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تاسیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی را مصوب کردیم که این اتحادیه برای اولین بار ایجاد می‌شود.

رسولی در این‌باره گفت: زنان باید نقش اصلی و محوری در این تعاونی‌ها داشته باشند و وزارت کار بایستی با تسهیلگری و کاستن از مراحل بوروکراتیک، شرایطی فراهم بیاورد که زنان شاغل در مشاغل خانگی بتوانند تعاونی‌های مورد نیاز خود را ایجاد یا عضو این تعاونی‌ها شوند؛ تنها در این صورت است که زنان و مشاغل‌شان به خود-اتکاییِ لازم دست پیدا می‌کنند.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد، یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای افزایش نرخ اشتغال و کاهش فقر بوده است.

فاطمه رسولی در این ارتباط بیان کرد: اشتغال خانگی در کشور ما همخوانی بسیار خوبی با شرایط زیستی و توانمندی‌های گروه‌های کم توان از جمله زنان سرپرست خانوار یا معلولان دارد و برای بهبود فضای اقتصاد و رونق اشتغال باید حمایت‌های کافی از این بخش صورت بگیرد.

کد خبر: 66858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =