بستر یافتن فرصت شغلی فراهم است

یافتن فرصت شغلی متناسب با وضعیت کارجویان و شرایط مورد انتظار آنان و امکان به‌کارگیری نیروی کار برای جامعه کارفرمایی بستری است که که علاوه بر حوزه کاریابی‌ها از تیرماه سال‌جاری در قالب سامانه جستجوی شغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، «سامانه جستجوی شغل» به عناون حلقه واسط حوزه اشتغال و ارتباط‌دهنده کارجویان و کارفرمایان 18 تیرماه 1402 راه اندازی شد.این سامانه اینترنتی در واقع جستجوی شغل بر بستر فضای مجازی را در قالب فرصتی دوسویه در اختیار فعالان و متقاضیان حوزه کار و تولید قرار داه است.

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل، آغاز به‌کار این راه سامانه را کار بزرگی دانست که شفافیت عملکردی حوزه اشتغال را به دنبال دارد.

وا با بیان اینکه سامانه مذکور ارتباط بین کارگر و کارفرما را به بهترین شکل و به صورت برخط برقرار می‌کند، توضیح داد: امکان ثبت‌نام و درج مشخصات تمامی کارجویان و کارفرمایان در این سامانه وجود دارد.

اصلاح فرایندهای سامانه جستجوی شغل

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در مراسم رونمایی از سامانه جستجوی شغل با بیان اینکه در دولت‌های قبل در حوزه جستجوی شغل سامانه‌ای با مشکلات فراوان راه‌اندازی شد، از آغاز به‌کار سامانه جستجوی شغل با اصلاح فرایندهای مختلف در دولت سیزدهم خبر داد.

بر اساس اعلام وزارت کار؛ در این سامانه شغل‌های موردنظر کارفرمایان و کارجویان تحلیل و داشبوردهای اختصاصی به صورت مجزا در اختیار استان‌ها قرار دارد. همچنین هزینه‌های جستجوی شغل و به‌کارگیری در این سامانه روند کاهشی داشته و مشاغل نوظهور و شغل‌های رو به افول نیز در این سامانه ارائه می‌شود.

اهداف سامانه جستجوی شغل

با توجه به بسترها و امکانات ارائه شده در سامانه جستجوی شغل، اهداف مختلفی در راستای فعالیت این سامانه تعریف شده است.

گسترش چتر خدمات کاریابی برای کارجویان و کارفرمایان، رصد و پایش تحولات بازار کار و رفع ناترازی‌های این حوزه، کاهش هزینه‌های جستجوی شغل، تسریع در اتصال کارجویان و کارفرمایان و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده بازار کار بخشی از اهداف فعالیت این سامانه است.

کاریابی‌ها حلقه واسط اشتغال

کارفرمایان نیازمند نیروی، از طریق ثبت‌نام در سامانه جستجوی شغل پس از بررسی به کاریابی‌ها متصل شده و می‌توانند درخواست خود را برای اخذ نیروی کار ثبت کنند.

همچنین، کارجویان این امکان را دارند که پس از ورود به سایت سامانه موردنظر، با بررسی نیازهای شغلی مناطق مختلف، پس از اتصال به کاریابی مورد نظر، شغل مناسب خود را با هزینه‌ای اندک پیدا کنند. یکی دیگر از ظرفیت‌های سامانه جستجوی شغل پردازش قرارداد کار دائم و موقت است.

همچنین سامانه جستجوی شغل با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و ایجاد پویایی در بازار کار فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

خلاء ارتباطی بین کارجویان، کارفرمایان نیازمند نیروی کار و مراکز کاریابی به عنوان فعالان حوزه شغل یابی در طی دهه های گذشته ضرورت تشکیل یک سامانه جامع ارتباط دهنده این سه رکن بازار کار را نشان داد.

در واقع بازار کار و اشتغال برای ساماندهی مناسب ارتباطی بین اجزاء بازار کسب و کار باید با بهره مندی از یک سیستم روشمند امکان ارتباط گیری نیروی کار با کارفرمایان و جذب در بازار کار را فراهم می آورد که این مهم برای کارجویان و کارفرمایان به عنوان یک الزام اثرگذار در بازار اشتغال از طریق «سامانه جستجوی شغل» تحقق یافت.

فعالیت سامانه به این صورت است که کارجویان در سامانه ثبت‌نام و رزومه یا توانایی خود را درج می‌کنند و قسمتی از سامانه به عرضه و قسمتی دیگر به تقاضای شغل اختصاص دارد.

همچنین کارفرمایان می‌توانند در قالب امورات تعریف شده در این سامانه، تقاضای شغل دهند و فرصت شغلی خود را اعلام کنند و کارفرما یک کاریابی را در داخل سامانه مشخص می‌کند که کاریابی، با مشاهده ثبت‌نام شدگان در سامانه، بهترین رزومه را برای کارفرما ارسال می‌کند.

یکی از شاخص های بارز دیده شده در قالب این سامانه، افزایش رضایتمندی استفاده کنندگان از خدمات مرتبط با چارچوب بازار کار و تولید است که موجب کاهش هزینه های جستجوی شغلی، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی، یافتن راحت تر اشتغال برای کارجویان، ارتباط گسترده تر کارفرمایان برای پیدا کردن نیروی کار موردنظر، تسریع در ساماندهی بازار کار و اشتغال و کاهش هزینه های مرتبط خواهد شد.

شفافیت و پویایی ایجاد شده در بازار کار توسط «سامانه جستجوی شغل»، سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازارکار را به همراه خواهد داشت و در واقع کار ساماندهی شرایط اشتغال برای دولت و برقراری ارتباط کارفرمایان با نیروی کار و البته یافتن افراد ماهر و دارای تخصص به عنوان یکی از دغدغه های کارآفرینان را حل می کند.

اهداف سامانه جستجوی شغل

سامانه جستجوی شغل با هدف اتصال کارجو به کارفرما و به اشتراک‌گذاری موثر فرصت‌های شغلی به نشانی اینترنتی https://shoghl.mcls.gov.ir توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است، بر این اساس کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با ثبت اطلاعات فردی و شغلی مورد نیاز خود با دفاتر کاریابی هماهنگ شده و اقدامات لازم را در راستای جذب نیروی کار انجام دهند.

دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی این وزارتخانه نیز در جهت تسهیل و تسریع در خدمت رسانی به کارجویان و افزایش میزان اشتغال اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی همچون، سامانه جامع کاریابی karyabi.mcls.gov.ir و سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir کرده است.

سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir، با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت افزایش اشتغال، ایجاد شده است.

از دیگر مزایای این سامانه اینکه با ورود اطلاعات و رزومه کارجویان در صورتی که به مهارت و تخصص خاصی نیاز داشته باشند، سازمان فنی و حرفه‌ ای کشور نیز می‌تواند با پیش‌بینی نیروی کار، کارجویان را به سمت مهارت‌آموزی و کسب تخصص، سوق داده و بستر کار آنها را فراهم آورد.

سامانه جامع شغل، امکاناتی را فراهم آورده تا کارجویان و کارفرمایان بتوانند، بهترین انتخاب را داشته و امکاناتی را به متقاضیان ارائه می دهد تا با صرف کمترین هزینه به مقصود خود برسند.

مزایای سامانه جستجوی شغل

توسعه فعالیت سامانه جستجوی شغل به عنوان حلقه واسط ارکان بازار کار در قالب نیروی کار، کارفرما و موسسات فعال کاریابی در کشور علاوه بر کارکرد ساماندهی و برقراری بسترهای ارتباطی موثر در پیوند بین کارجو و کارفرما، شرایط کسب داده‌های آماری متمرکز بازار اشتغال را فراهم آورده و باعث شکل‌گیری سیاست‌های بازار کار متناسب با واقعیات این حوزه است.

همچنین وجود این سامانه به علت جذابیت‌ها در یافتن شغل و نیروی کار برای کارجو و کارفرما و همچنین مزیت بازار کار برای کاریابی‌ها، امکان جذب بیشتر و تمرکز حوزه بازار اشتغال را در قالب این سامانه افزایش می‌دهد.

محسن ابراهیمی مدیرکل اشتغال اتباع وزارت کار در گفت و گو با آتیه آنلاین در این باره گفته است: در راستای جبران کمبود نیروی کار در موارد اشاره شده، بخشی از کارفرمایان با مراجعه به اداره‌کل اتباع خارجی وزارت کار و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها با طرح کمبود نیروی کار، خواهان استفاده از نیروی کار خارجی می‌شوند.

وی گفته که البته سیاست و رویکرد حوزه اشتغال کشور و راهبری وزارت کار در این بخش بر صیانت از نیروی کار بومی بنا شده است و بر این اساس سامانه جستجوی شغل وزارت کار با تاکید بر استفاده از نیروی کار داخلی توسط کارفرمایان و بهره‌مندی از ظرفیت این سامانه تاکید شده است. اما کارفرمایان براساس نیاز به نیروی کار بر پایه قوانین و مقررات، امکان بهره‌مندی از نیروی کار اتباع خارجی را خواهند داشت.

کد خبر: 66902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =