رشد ۸ درصدی بیمه‌شدگان در دو سال اخیر

پوشش بیش از ۲۸۲ هزار نفر، شاخص‌های بالای رشد بیمه‌شدگان، وصول حق بیمه و ارائه خدمات به شرکای اجتماعی و افراد تبعی آنان، توسعه تعامل با جامعه تحت پوشش و همچنین برنامه‌ریزی مستمر جهت تحقق گسترش پوشش بیمه‌ای، بخشی از ویژگیهای شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران محسوب می‌شوند.

«غلامحسین عابدی‌روش» رییس شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ضمن تشریح آخرین وضعیت شاخص‌های آماری و عملکردی این شعبه، رشد داده‌های افزایش بیمه‌شدگان جدید، میزان حقوق پرداختی به مستمری‌بگیران، فعالیت حوزه کارگاه‌های کشفی و ضرورت توسعه و تعمیم بیمه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه پاسخ‌های وی به سئوالات آتیه آنلاین را می‌خوانید.

شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران در حال حاضر چه جایگاهی در بین شعب سازمان تأمین اجتماعی دارد؟

شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران از نظر وصولی سومین شعبه و از نظر تعداد بیمه شده و افزایش این حوزه در قالب شعب رتبه ۲ اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران به‌شمار می‌رود. همچنین در حوزه فعالیت کشوری در بخش‌های لحاظ حجم کار و میزان وصولی، چهارمین شعبه محسوب می‌شود.

چه تعداد نیرو در این شعبه تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

براساس مصوب تعداد ۱۲۰ نفر باید در این شعبه مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی باشند، اما در حال حاضر با ۳۲ نفر کسر کار ۸۸ نفر در این شغبه فعالیت دارند. از مجموع شاغلان شعبه ۹ نفر دارای مدرک دیپلم، چهارنفر فوق‌دیپلم، ۳۳ نفر با مدرک کارشناسی و ۴۲ نفر کارشناسی ارشد در شعبه مشغول ارائه خدمات هستند. به این واسطه از نظر تحصیلات دانشگاهی نیروی کار باکیفیتی در شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران حضور دارند.

به تفکیک چه تعداد بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟

با توجه به ممتاز بودن، در حال حاضر ۲۸۲ هزار نفر پوشش این شعبه قرار دارند که از تعداد اشاره شده ۲۵۲ هزار نفر به عنوان بیمه شده اصلی و تبعی و ۲۹۹۳۱ نفر مستمری‌بگیر اصلی و تبعی تحت پوشش هستند. براساس آمارهای مقایسه‌ای سالهای گذشته، رشد چهار درصدی بیمه‌شدگان نسبت به سال قبل و افزایش هشت درصدی افراد بیمه شده نسبت به ۲ سال گذشته در شعبه محقق شده است.

چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و همچنین بیمه کارفرمایان صنفی کارگاه‌ها در راستای افزایش تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش شعبه در دستور کار قرار دارد. البته بازرسی در حوزه کارگاه‌های کشفی نیز به عنوان یکی از بسترهای رشد بیمه شدگان در شعبه مورد توجه است که با توجه به وضعیت منطقه تحت پوشش، از این امکان استفاده بهینه صورت می‌گیرد.

در راستای جذب بیمه شدگان جدید، این شعبه از چه امتیاز ویژه‌ای برخوردار است؟

شعبه ۱۸ در موقعیت تخصصی حوزه فعالیت بسیاری از انواع کسب و کارها حضور دارد که فعالیت شرکت‌ها در بخش‌های مهندسین مشاور، فناوری دانش‌بنیان یا شرکت‌های بیمه‌ای ارائه کننده خدمات به اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و بسیار فعالان اقتصادی دیگر را شامل می‌شود. در این شرایط همچنین بسترهای مناسبی در ارتباط با رشد بیمه‌شدگان در قالب طرح‌های مختلف بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فعالیت شعبه ۱۸ وجود دارد.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه قرار دارند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

در مجموع تعداد ۲۵۰۳۱ نفر بازنشسته اصلی و تبعی تحت پوشش شعبه قرار دارند که از این تعداد ۴۶۳ نفر ازکارافتاده، ۴۴۳۷ بازمانده و ۱۷۶۸۳ نفر مستمری‌بگیر از مزایای خدمات تأمین اجتماعی در این شعبه استفاده می‌کنند. همچنین ماهانه مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان مستری برای این افراد پرداخت می‌شود که جمعاً ۲ هزار و ۶۶ میلیارد تومان سالانه را شامل می‌شود. رشد تعدادی حدود ۳ درصدی در حوزه مستمری‌بگیران و بازنشستگان نسبت به سال گذشته در شعبه محقق شده است که افزایش پرداختی حدود ۳۲ درصدی را شامل می‌شود.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش شعبه ۱۸ قرار دارند و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

در حال حاضر ۷۶۲۹ کارگاه فعال و ۱۰۵۰۰ کارگاه نیمه‌فعال تحت پوشش شعبه ۱۸ قرار دارند که در مجموع ۱۸۱۶۸ مورد را شامل می‌شود. تعداد ۷۲۹۲ کارگاه در سال گذشته و ۷۳۰۰ مورد در سال ۱۴۰۰ تحت پوشش شعبه قرار داشته‌اند که با توجه به آمارهای سال‌جاری رشد ۵ درصدی را شاهد هستیم. به همین واسطه افزایش حدود ۳ درصدی تعداد بیمه‌شدگان نسبت به سال قبل در شعبه رخ داده است.

مصوب وصول حق بیمه در سال گذشته چه میزان بوده و آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟ در حوزه مطالبات معوق شعبه چه اقداماتی انجام شده است؟

مصوب وصولی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۱۶ میلیارد تومان برای شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران درنظر گرفته شد که با افزایش ۷۹درصدی، این میزان به ۵۶۶ میلیارد تومان در سال‌جاری رسید. با توجه به افزایش اشاره شده در حوزه وصولی، در هشت ماهه سال‌جاری با نزدیک شدن به رقم موردنظر، تا پایان سال‌ میزان وصولی مشخص شده محقق می‌شود. یکی از اقدامات قابل انجام در راستای بهبود شرایط وصولی، اصلاح فرایندها در شعبه است. در واقع امروز زمان حدود ۱۱ ماهه آغاز پرونده مطالباتی تا مرحله وصول با اصلاح فرایندها به حدود ۵ یا ۶ ماه رسیده و این مهم تسریع در وصول مطالبات را محقق کرده است. نشانه‌های وصولی شعبه ۱۸ نیز بهبود وضعیت وصولی ناشی از اصلاح فرایندها را مشخص می‌کند و در این حوزه ارتقای رتبه شعبه از ۱۱ به سومین شعبه در حوزه اداره کل بیانگر تاثیرگذاری اصلاح فرایند است.

در حوزه تحقق وصولی با چه آماری در حوزه عملکردی شعبه ۱۸ مواجه هستیم؟

در حوزه تحقق وصولی در عملکرد سال‌جاری اقدامات اساسی برای بهبود شرایط صورت گرفته است. این در شرایطی است که تعداد بیمه‌شدگان با افزایش ۳ درصدی و مصوب وصولی رشد ۷۹ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرده است. آخرین داده‌های آماری مربوط به وصولی شعبه در ماه‌های مهر و آبان به ترتیب ۶.۳ درصد مثبت و ۷.۸ درصد مثبت را نشان می‌دهند.

با توجه به تاکید سازمان بر افزایش کارگاه‌های کشفی، این شعبه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

در حوزه کارگاه‌های کشفی در این شعبه اقدامات موثر و قابل توجهی صورت گرفته است. در این زمینه تعداد ۷۰۹ کارگاه در محدوده فعالیت شعبه ۱۸ کشف شده و تعداد ۳۱۲۰ مورد بیمه‌شده اجباری ناشی از این کشفیات به جمع بیمه‌شدگان شعبه اضافه شده است. پیش از این با توجه به محدودیت‌ها صرفاً در ساعات اداری امکان مراجعه به کارگاه‌ها و اقدام در حوزه کارگاه‌های کشفی وجود داشت، اما اکنون با توجه به دستورالعمل‌ها همکاران ما با مراجعه به مطب‌های پزشکان، داروخانه‌ها، رستوران‌ها و فعالیت‌ کسب و کارهای با شیفت بعدازظهر، بازرسی را در دستور کار دارند. اقدامات بازرسی در حوزه کارگاه‌های کشفی در واقع فرصت مناسبی برای فعالیت در حوزه کارگاه‌های کشفی و رشد بیمه‌شدگان محسوب می‌شود. براساس برنامه‌ریزی انجام شده در حال حاضر تعدادی از بازرسان شعبه به صورت فعال در شیفت بعدازظهر مشغول به فعالیت در حوزه بازرسی کارگاهی هستند. با توجه به بافت کسب و کارهای منطقه تحت پوشش این شعبه، حضور بازرسان در ساعات عصرگاهی زمینه کشف کارگاه‌ها و افزایش بیمه‌شدگان اجباری را فراهم می‌کند.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری این حوزه چه میزان است؟

موقعیت کسب و کار در حوزه فعالیت این شعبه بسیار پررنگ‌تر از وضعیت مسکونی منطقه است و به همین دلیل با تعداد محدود مقرری‌بگیران بیمه بیکاری روبرو هستیم. براساس آخرین آمارها ۳۶۵ نفر از شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. معادل ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به صورت ماهانه مقرری بیمه بیکاری به این افراد پرداخت می‌شود. در حوزه «قطع من‌غیرحق» بیمه بیکاری نیز ۲۴۱ مورد در ۸ ماهه سال‌جاری انجام شده که صرفه‌جویی ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در این بخش رخ داده است.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی سخت و زیان‌آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی و میزان رو به رشد این نوع بازنشستگی آیا در این شعبه این روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

از مجموع مستمری‌بگیران شعبه ۲۹۳۰ مورد بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور و اشعه را شامل می‌شوند. براساس قانون با گواهی سازمان انرژی اتمی در فضای کسب و کاری کار وجود اشعه به افراد آسیب وارد می‌کند، سنوات ارفاقی به این افراد داده می‌شود. از جمع بازنشستگی‌های سخت‌وزیان‌آور این شعبه ۵۸۳ مورد مربوط به حوزه اشعه است. در حال حاضر بازنشستگی‌های ناشی از فعالیت در محیط کار با وجود اشعه همزمان یک‌ششم پرونده‌ها و بازنشستگی‌های اعمال شده در حوزه سخت‌وزیان‌آور را شامل می‌شود و این آمار ضرورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای مدیریت این مسأله را نشان می‌دهد. اگر افراد مرتبط با اشعه در حوزه کسب و کارهای مرتبط با بخش دولتی باشد، در دیون دولت قرار می‌گیرد و در صورت ارتباط با بخش خصوصی دارای ردیف بودجه نیست و بخش غیردولتی با این موضوع چالش جدی خواهد داشت.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده این طرح‌ها در روند افزایشی بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه‌های اجتماعی تا چه حدی موثر است؟

بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یک بسته بیمه‌ای خارج از چارچوب رابطه کارگری و کارفرمایی در اختیار افرادی قرار گرفت که امکان استفاده از آن را دارند. در این شعبه ۳۲۲۱ نفر بیمه‌شده اختیاری، ۵۸۹۲ نفر بیمه‌شده حرَف و مشاغل آزاد و ۱۵۸۲ کارآفرین صنفی در چارچوب طرح‌های بیمه‌ای تحت پوشش قرار دارند. همچنین تعداد بیمه‌شدگان دانشجو و زنان خانه‌دار از ۳۶۰۰ مورد، در سال‌جاری به ۱۳۸۰۰ مورد رسیده و براساس آمارهای این بخش در ۶ ماهه گذشته رشد ۶ درصدی برای این نوع بیمه‌شدگان به ثبت رسیده است. ما در این شعبه رابطین بیمه‌ای شرکت‌های بزرگ را به عنوان سفیران بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در این مجموعه‌ها می‌دانیم و از طریق تعامل با این افراد و شرکت‌های مذکور اقدامات مربوط به جذب بیمه‌شدگان جدید را دنبال می‌کنیم. همچنین تلاش داریم از طریق این افراد، پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی را برای افراد و گروه‌های مختلف نظیر اعضای خانواده به عنوان یک سرمایه‌گذاری نشان دهیم.

چه شرکت‌های بزرگی در حال حاضر تحت پوشش شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی قرار دارند؟

شرکت‌های نظیر طب‌کار نرم‌افزار، بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیمه ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی، همکاران سیستم، سرمد، سامان محیط، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان جهاد کشاورزی و بیمارستانهای محب کوثر، شهرام و خاتم‌الانبیا از بزرگترین کارفرمایان تحت پوشش این شعبه محسوب می‌شوند. در این بین شرکت بیمه ایران با حدود ۲۹۰۰ بیمه شده بالاترین آمار شعبه را در اختیار دارد.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

با توجه به گستردگی خدمات تأمین اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ بین شرکای اجتماعی و این سازمان، کارکنان شاغل در کارگاه‌ها در قالب ذینفعان تأمین اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و خدمات ما در واقع تضمین کننده آینده این افراد است. در واقع این ارتباط راهبردی ضرورت گفت‌وگو و تعامل سازمان با شرکای اجتماعی را نشان می‌دهد. گفت‌وگوی سازمان با کارفرمایان در حوزه‌های اشتغال و حقوق و دستمزد شکل می‌گیرد و به این واسطه، مزایای قابل توجهی به تأمین اجتماعی و این افراد می‌رسد. ما در این شعبه یک روز هفته را به صورت اختصاصی به تعامل و برگزاری جلسات مشترک به شرکای اجتماعی اختصاص داده‌ایم که در این ارتباط شکل‌گیری تعامل گسترده با جامعه کارفرمایی نیز در دستور کار است. این مهم و اصلاح فرایندهای ارتباطی با جامعه تحت پوشش کاهش هزینه هزینه‌های اداری شعبه ناشی از تعامل با شرکای اجتماعی را به دنبال داشته است.

بخشی از شعار سال‌جاری بر موضوع رشد تولید تأکید دارد، با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌یکی از اصلی‌ترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

با توجه به اطلاع کافی کارفرمایان شرکت‌های بزرگ تحت پوشش از قوانین و مقررات تأمین اجتماعی و ایفای تعهدات دوسویه از طرف این سازمان و شرکای اجتماعی در محدوده تحت پوشش شعبه ۱۸، با آمار بالایی در حوزه درخواست‌های بخشودگی جرایم مواجه نیستیم. در این شعبه ۱۹۳ درخواست مربوط به بخشودگی در آخرین دوره اجرای این طرح در سال‌جاری ثبت شد که از این تعداد ۹۸ مورد تعیین تکلیف شد.

کد خبر: 66977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =