بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران، اولویت سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، هرساله با اجرای طرح‌هایی همچون بیمه تکمیلی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم خود، به تکلیف ذاتی این نهاد بیمه‌ای در راستای ارائه خدمات درمانی به این گروه از افراد تحت پوشش عمل می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌سال ۱۴۰۲ نیز موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران که با افراد تحت تکفل خود به حدود هشت میلیون نفر می‌رسند، ‌ در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته و به همین منظور حق بیمه تکمیلی هر فرد بازنشسته تحت پوشش در این سازمان ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

تکلیف قانونی تأمین اجتماعی در قبال همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با اجرای طرح‌های مختلف اجرایی می‌شود که در حوزه افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر با تقبل سهم ۵۰ درصدی از بیمه تکمیلی این وظیفه قانونی به ثمر می‌نشیند.

براساس اطلاعات موجود مبلغ بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأممین اجتماعی در قرارداد جدید سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به ازای هر نفر ۳۰۵ هزار تومان است که تأمین اجتماعی همانند سال گذشته ۵۰ درصد سهم خود را بابت این خدمت پرداخت می‌کند.

در همین راستا بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز برای تقبل سهم ۵۰ درصدی خود بابت بیمه تکمیلی، ‌ حذف یا اضافه کردن افراد تحت تکفل و یا ثبت‌نام این نوع بیمه می‌توانند تا پایان بهمن ماه سال‌جاری به کانون‌های بازنشستگی در استان‌ها مراجعه کنند.

همچنین براساس دستورالعمل‌ها افرادی از جامعه بازنشستگان که در سنوات گذشته بیمه تکمیلی خود را ثبت‌نام کرده‌اند دیگر نیازی به مراجعه برای این بیمه ندارند.

طبق قرارداد جدید بیمه تکمیلیریال بازنشستگان باید به ازای هر نفر ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان بابت بیمه تکمیلی و ۳۹ هزار تومان برای بیمه عمر پرداخت کنند که در مجموع سهم این افراد از این ۲ نوع بیمه به مبلغ ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

پرداخت ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه بیمه تکمیلی بازنشستگان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان گفت: چون ظرفیت درمانی ما به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای ذی‌نفعان نیست، در حوزه بیمه تکمیلی در کنار بازنشستگان قرار گرفتیم. تا امروز ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش می‌پرداختیم.

او ادامه داد: سال آینده حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان باید هر ماه برای بیمه تکمیلی این افراد پرداخت شود که رقم قابل توجهی است؛ ولی آن را پرداخت می‌کنیم چون رویکرد و باورمان این است که باید توسعه خدمت داشته باشیم و ادای حق کنیم و معتقدیم هر قدر حق مردم و ذی‌نفعان را ادا کنیم خداوند به کارهای ما برکت می‌دهد.

بهره‌مندی خانواده مستمری‌بگیران از بیمه تکمیلی

تأمین اجتماعی یکی از هدف‌گذاری‌ها و اولویت‌های خود را برقراری بیمه تکمیلی قرار داده است که طبق داده‌های آماری سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ میلیون نفر از خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان این نهاد بیمه‌ای از این نوع بیمه برخوردار شدند

در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده می‌کنند که خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان را هشت میلیون و ۳۴۰ هزار نفر و خانواده بیمه‌شدگان را ۳۹ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند که اکنون طبق داده‌های آماری تعداد مذکور از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار هستند.

تأمین اجتماعی در بازه زمانی ۲.۵ سال اخیر اقدامات رفاهی مطلوبی را در چارچوب ارتقاء خدمات به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر مانند تقویت بیمه تکمیلی آنان با افزایش ۸۰ درصدی سطح تعهدات درمانی و افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان در حق بیمه تکمیلی افراد تحت پوشش اجرایی کرد.

پیش از استقرار دولت سیزدهم تقریباً سهم مشارکت سازمان در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود ۲۳ هزار تومان بود، اما براساس آخرین قرارداد این بیمه ویژه مستمری‌بگیران با افزایش سهم ۸۰ درصدی تعهدات، اکنون ۲۰۵ هزار تومان لحاظ برآورد می‌شود. با توجه به رشد ۱۲۰ درصدی سهم تأمین اجتماعی در حوزه بیمه تکمیلی نسبت به سال قبل، مبلغ ۱۰۲ هزار ۵۰۰ تومان قرارداد مذکور را این سازمان در سال ۱۴۰۲ تقبل کرده است.

پرداخت سهم ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط تأمین اجتماعی

علی‌دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران نیز به تعیین تکلیف سهم سازمان از بیمه تکمیلی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: مانند سال گذشته تأمین اجتماعی سهم ۵۰ درصدی از بیمه تکمیلی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر را تقبل کرده است.

به همین منظور قرارداد جدید بازنشستگان در زمینه بیمه تکمیلی از اول آذر سال ۱۴۰۲ تا اول آذر سال آینده برنامه‌ریزی شد که در نهایت ۵۰ درصد سهم توسط بازنشسته و ۵۰ درصد دیگر از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

سهم تأمین اجتماعی در حوزه بیمه تکمیلی

براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی ارزش لحظه‌ای بیمه تکمیلی درمان و عمر برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ حدود پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از هزینه‌های حق بیمه توسط سازمان پرداخت می‌شود.

طبق این آمارهای سامانه تأمین‌نمای تأمین اجتماعی، همچنین ارزش نهایی بیمه تکمیلی در سال گذشته برای این نوع بیمه بازنشستگان این نهاد بیمه‌ای سه هزار و ۲۰۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان هزینه بوده است.

تأمین اجتماعی اکنون بیش از ۵۳ درصد جمعیت را در قالب ۴۷ میلیون نفر از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد که برای اجرای تعهدات همه‌جانبه این افراد سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

کد خبر: 67166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =