ارسال لیست هوشمند چه مزایایی برای کارفرمایان دارد؟

کارفرمایان با جامعه آماری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کارگاههای فعال طرف قرارداد، بخش اعظمی از جامعه بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند. بنابراین ارسال لیست هوشمند حق بیمه توسط کارفرمایان مزایای چندجانبه را برای این نهاد بیمه‌ای و حوزه کارفرمایی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، جمعیت فعال بیمه‌شدگان اصلی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی، کارفرمایان را موظف به پرداخت به‌موقع ارسال لیست حق بیمه این افراد می‌کند. در چنین شرایطی ارسال لیست هوشمند به عنوان بهترین گزینه محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه کارگران و کارفرمایان تحت پوشش تأمین می‌شود ارسال هوشمند لیست حق بیمه‌ها به این موضوع علاوه بر دریافت به‌هنگام این منابع توسط این نهاد بیمه‌گر به تسریع در ارسال لیست حق‌بیمه به کارفرمایان کمک خواهد کرد. همچنین در صورتی که حق بیمه این افراد در موعد مقرر پرداخت شود سازمان تأمین اجتماعی امکان ارائه تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت را در زمان تعیین شده در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران دارد.

ارسال لیست هوشمند یکی از برنامه‌های تحولی
یکی از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات، کاهش نقش عوامل انسانی در فرایندهای تعریف شده و الکترونیکی ‌کردن فرایندهای بعد از دریافت لیست حق‌بیمه با عنوان پروژه «لیست هوشمند» است.
کمک به توسعه خدمات هوشمند بر بستر الکترونیک، تسریع دسترسی جامعه کارفرمایی به خدمات تأمین‌اجتماعی، پیشگیری از انباشت بدهی بیمه‌ای جامعه کارفرمایان به سازمان تأمین‌اجتماعی، تسهیل جمع‌آوری داده‌های مرتبط با پرداخت حق‌بیمه، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری وصول حق‌بیمه و ارتقای شفافیت از مزایای هوشمندسازی خدمات تأمین‌اجتماعی در حوزه ارسال و دریافت لیست حق‌بیمه کارفرمایان است.

تسریع پرداخت حق‌بیمه با ارسال لیست هوشمند الکترونیکی
از آنجا که برقراری و توسعه تعامل با جامعه کارفرمایان طرف قرارداد با سازمان تأمین‌اجتماعی، نیازمند توسعه و به‌روزرسانی ابزار و روش‌های ارائه خدمت در قالب‌های مختلف است که یکی از اساسی‌ترین آنها به‌واسطه اهمیت و تأثیرگذاری، تسهیل ارسال لیست حق‌بیمه شامل سهم حق‌بیمه کارفرمایان و نیروی کار محسوب می‌شود.
درصد بالای خطای محاسبات انسانی در حوزه پرداخت‌های مرتبط با سهم حق‌بیمه در قالب روش‌ مراجعه حضوری و لیست‌های کاغذی در گذشته و چالش‌های ناشی از این رویه نظیر اتلاف زمان کارفرما و کارکنان شعب تأمین‌اجتماعی و انباشت احتمالی بدهی بیمه‌ای کارفرمایان ناشی از وضعیت مذکور از عوامل الزام تغییر و تحول در حوزه ارسال لیست حق‌بیمه به شمار می‌رود.
تسریع پرداخت حق‌بیمه از طریق ارسال لیست هوشمند به شکل الکترونیکی و غیرحضوری در مدت بیش از دو سال گذشته، زمینه کاهش چالش‌های بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان، تسهیل وصول حق‌بیمه، پیشگیری از انباشت بدهی سهم حق‌بیمه کارفرمایی و البته افزایش رضایتمندی گروه‌های مختلف تحت پوشش این سازمان را موجب شده است.

محاسبه هوشمند لیست ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان از مزایای هوشمندسازی
«غلامحسین عابدی‌روش»، رئیس شعبه (۱۸) تأمین‌اجتماعی تهران یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمندسازی فهرست یا لیست حق‌بیمه کارفرمایی را محاسبه هوشمند لیست ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان دانست.
او با اشاره به اهمیت فهرست یا لیست هوشمند حق‌بیمه برای سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان گفت: اجرای کامل ماده (۳۹) قانون تأمین‌اجتماعی را یکی از مهم‌ترین رویکردهای پروژه فهرست (لیست) هوشمند حق‌بیمه است.
او اضافه کرد: این رویه علاوه بر فراهم کردن امکان اطلاع کارفرما از اطلاعات درست و پردازش شده لیست‌های ارسالی به شعبه، حقوق بیمه شده جهت بهره‌مندی از دستمزد صحیح مشمول بیمه و اعلام مغایرت‌های لیست موردنظر، مهلت ۶ ماه و جلوگیری از افزایش مبالغ و تخصیص جرائم دیرکرد و کسری پرداخت را فراهم خواهد کرد.
عابدی‌روش گفت: در واقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف هوشمندسازی لیست‌های ارسالی کارفرما، هوشمندسازی نحوه محاسبه و پردازش لیست توسط‌ کارفرماست. همچنین فرایند فنی و ریاضی لیست که پیش از این توسط کاربر شعب و بدون دسترسی کارفرما انجام می‌شد، در لیست هوشمند توسط سیستم و با اطلاع کارفرما انجام می‌گیرد. در صورت تأیید پردازش، لیست توسط کارفرمایان به شعب ارسال می‌شود.
رئیس شعبه (۱۸) تأمین‌اجتماعی تهران افزود: با توجه به محاسبه هم‌زمان مغایرت و جرائم دیرکرد، لیست حق‌بیمه صحیح به‌صورت روشمند توسط کارفرما از طریق سیستم ارسال می‌شود و در صورت دیرکرد ارسال لیست، حق‌بیمه جرائم هم‌زمان با پرداخت حق‌بیمه ماه‌ جاری محاسبه و دریافت می‌شود.
او در ادامه توضیح داد: رویه اشاره شده در انباشت بدهی‌های کارفرمایان به تأمین‌اجتماعی، ایجاد نارضایتی در شرکای اجتماعی سازمان و در نهایت تسریع وصول مطالبات تأمین‌اجتماعی تأثیر بسزایی دارد. همچنین کارفرما با اطلاع از تضعیف حقوق بیمه‌شده و بهره‌مندی از سوابق پرداخت حق‌بیمه، مبادرت به پرداخت حق‌بیمه صحیح و به‌موقع می‌کند.

بنابراین با توجه به مزایای پرداخت و ارسال لیست حق بیمه هوشمند از سوی جامعه کارفرمایی، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند به همه تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با مبلغ سالانه بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان عمل کند.

کد خبر: 67351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =