۲۲ کودک بی‌سرپرست در قزوین به سرپرستی گرفته شدند

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: براساس آمار این سازمان، طی ۹ ماه نخست امسال ۲۲ فرزند توسط افراد دارای شایستگی در این استان به سرپرستی گرفته شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی دهباشی با اعلام این خبر افزود: هم اکنون ۳۸۹ فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۲ فرزند به سرپرستی گرفته شده و سه فرزند نیز به صورت امین موقت، تحت حمایت درآمده‌اند.

وی در رابطه با به سرپرستی گرفتن فرزندان تحت پوشش بهزیستی، بیان کرد: فرزندپذیری یا به سرپرستی گرفتن فرایندی است که در آن رابطه والدین - فرزند به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین یک کودک یا نوجوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست با زوج‌های دارای فرزند یا بدون فرزند یا زن و دختر بدون شوهر برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون سال ۹۲ در قالب احکام حقوقی قیم، به صورت امین موقت یا فرزندخوانده برقرار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین درباره سرپرستی به صورت امین موقت، گفت: امین موقت شامل کودکانی می‌شود که نمی‌توان آنان را برای فرزندخواندگی واگذار کرد، چرا که شرایطی مانند اینکه حکم عدم صلاحیت والدین صادر نشده و یا به دلیل سن بالا و یا مشکلات جسمی، احتمال بازگشت کودک از خانواده جدید را محتمل می‌کند.

وی افزود: در شرایط عادی برای فرزندخواندگی ۶ ماه پس از حضور فرزند در خانواده، برای وی شناسنامه‌ای با نام پدر و مادر جدید صادر می‌شود، اما در طرح امین موقت تا ۲ سال صدور شناسنامه به تعویق می‌افتد. دهباشی ادامه داد: در استان قزوین ۶ مرکز غیردولتی نگهداری از کودکان و نوجوانان وجود دارد که به موسسات خیریه واگذار شده و هشت مرکز مثبت زندگی، به صورت همکاری با دفتر کودکان و نوجوانان جهت خدمت رسانی به ۳۱۸ فرزند تحت مراقبت در خانواده (امداد بگیران) وجود دارد.

براساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۵۹، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۹۲ حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست معرفی شده از سوی مراجع قضایی برعهده سازمان بهزیستی است که مطابق آن کودکان صفر تا ۱۸ سال در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

کد خبر: 67410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =