مصوبه پالایشی بورس را ریزشی کرد

روز شنبه «سی‌ام دی‌ماه» شاخص کل بورس با کاهش نزدیک به ۲۰ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱۹.۰۳۷ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با افت ۸.۰۰۶ واحدی در محدوده ۷۵۴ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۹.۷ میلیارد ورقه سهم طی ۴۴۶ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۷ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای نمادهای سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، ایران‌خودرو و بانک ملت بیشترین تاثیر منفی و نمادهای بانک اقتصاد نوین، سیمان آبیک وآهنگری تراکتورسازی ایران بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با کاهش ۲۵۲ واحدی در محدوده ۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۷.۵ میلیارد ورقه اوراق بهادار طی ۲۸۴ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۲.۴ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و صبا فولاد خلیج‌فارس، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین تاثیر منفی و نمادهای توسعه خدمات دریایی وبندری سینا و سرمایه گذاری مسکن پردیس بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس داشتند.

یک مصوبه بورس را نزولی کرد

این درحالیست که با رشدی ۱۶۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۵.۴ هزار میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها ۹۳۴ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز منفی ۷۴۳ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

از سویی مصوبه تغییر قیمت‌گذاری محصولات پالایشیگاه‌ها امروز بلای جان بازار شد و با صف فروش شدن نمادهای این صنعت و سهم‌های سرمایه‌گذار در این گروه، اکثر نمادهای بازار فشار فروش گرفتند و جو ترس بر بورس حاکم شد. شرکت‌های پالایشی فقط به افشاء این مصوبه اکتفا کردند و میزان تاثیر این تغییر را روی سامانه کدال اطلاع‌رسانی نکردند، ولی به نظر این تغییر یک تعدیل منفی روی سود این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد مخصوصا که زمان اعمال این مصوبه از ابتدای سال در نظر گرفته شده است.

همچنین خروج همزمان پول‌های حقیقی از سهام و حق تقدم و همچنین صندوق‌های درآمد ثابت اصلا نشانه خوبی برای بازار سرمایه نیست و این پول‌های حقیقی که از سهام خارج می‌شود، می‌تواند تبعات تورمی به دنبال داشته باشد.

آخرین وضعیت بازار سهام

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در گفتگو با «آتیه‌آنلاین» با اشاره به اینکه بورس زیر ارزش ذاتی خود قرار دارد گفت: اما با توجه به ریسک‌هایی بر بازار سهام سایه انداخته است، وضعیت بورس این روزها به هیچ وجه جالب نیست و تحت این شرایط پیش‌بینی اینکه بازار به کدام سمت و سو خواهد رفت، مشکل است.

وی افزود: بورس پتانسیل این را دارد که تا شب عید به سطح سه میلیون واحدی برسد، اما این کار در شرایطی که شفافیت وجود داشته باشد و تصمیمات خلق‌الساعه گرفته نشود، امکان‌پذیر است. تا زمانیکه ریسک تصمیم‌گیری‌های ناگهانی وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که نقدینگی به بورس بیاید، زیرا سرمایه به اصطلاح ترسو است و هر زمانی ببیند، که ریسکی در بازاری وجود دارد، منابعی وارد نخواهد شد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: البته باید یک نکته را در نظر داشت، بورس بالاخره دیر یا زود عقب‌ماندگی خود را نسبت به بازارهای موازی و تورم جبران خواهد کرد. در گذشته نیز در موج‌های تورمی بورس همیشه با یک فاز تاخیر و دیرتر از سایر رقبا حرکت کرده است، شاید در کوتاه مدت با توجه به جمیع مسائلی که وجود دارد، بورس روند فرسایشی و نزولی داشته باشد، اما در میان و بلند مدت سهام همیشه بیشترین بازدهی را به همراه داشته است.

آقابزرگی اضافه کرد: طبعا در این شرایط سهام‌داران باید یک استراتژی مشخص برای ادامه حضور در بازار سهام داشته باشند و از هرگونه معامله هیجانی دوری کنند. دارا بودن یک استراتژی معاملاتی در این شرایط یک امر واجب برای سرمایه‌گذاران و سهام‌داران است. زیرا این مسئله می‌تواند از ضرردهی قابل توجه به افراد جلوگیری کند، مسئله‌ای که در بازارهای مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کد خبر: 67526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =