تعادل در سالمندان حرف اول را می‌زند

اختلال تعادل یکی از مسائل شایع دوران سالمندی است که می‌تواند سبب سقوط و ایجاد آسیب‌های جدی در آنان شود. تعادل به عنوان توانایی حفظ مرکز جرم بدن در داخل محدوده سطح اتکا تعریف شده است و این در حالیست که یکی از رایج‌ترین و جدی‌ترین پیامدهای سالمندی، سقوط و افتادن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلال تعادل در بیش از ۷۵ درصد از افراد ۷۰ سال به بالا اتفاق می‌افتد. به دلیل بروز اختلالات تعادل و تأثیر بالقوه آن‌ها در عملکرد، مداخلات برای بهبود تعادل به هدف اصلی متخصصان در این زمینه تبدیل شده است. ارزیابی توانایی‌های تعادلی برای تشخیص اختلالات بالقوه، شناسایی خطر سقوط، طرح درمان و ارزیابی تغییرات در طول زمان مهم است. اهمیت تعادل در سالمندان ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با صدیقه مستقیم، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی که در ادامه آن را می‌خوانید.

لطفا در مورد تعادل سالمندان توضیحاتی بفرمایید؟

داشتن تعادل در افراد سالمند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا که عدم تعادل در آنان باعث زمین‌خوردن می‌شود و همچنین احتمال شکستگی را هم زیاد می‌کند. یکی از مسایل مهم این است که چرا عدم تعادل در سالمندان بوجود می‌آید. طبق بررسی و تحقیقات انجام شده عدم تعادل یا به علت اختلالات گوش میانی، بیماری‌های مزمن عصبی مانند آلزایمز، مشکلات سیستم گردش خون، سکته مغزی، آرتروز، عوارض مصرف بعضی از داروها و یا ضعف عضلات و عدم‌هماهنگی سیستم عصب و عضله بوجود می‌آید زیرا تعادل در راه‌رفتن به گوش، پا و مغز بستگی دارد.

در صورتی که عدم تعادل ناشی از ضعف عضلات باشد چه کارهایی باید انجام شود؟

اگر تنها علت عدم تعادل نبود هماهنگی باشد و یا ابتلا به بیماری آرتروز باشد این مشکل را می‌توان با مراجعه به باشگاه‌های ورزشی و انجام‌دادن بعضی از تمرینات برطرف کرد. تمرینات ورزشی معمولا از شدت کم تا شدت متوسط هستند که مربی به‌طور اختصاصی برای فرد در نظر می‌گیرد که شامل یوگا، پیلاتس و کار با وزنه است. مربی برای فرد تمریناتی را طراحی می‌کند که به‌صورت ایستا و یا پویا انجام می‌شود. به‌صورت ایستا مانند روی یک پا ایستادن و بستن چشم‌ها در حال ایستادن است. در ورزش‌های پویا هم می‌تواند از ابزارهایی مانند بوسوبال استفاده کرد. بوسوبال شبیه به یک توپ نیمه است که از شکل ظاهری خاصی برخوردار است که قسمت زیرین آن کاملا صاف و مسطح بوده و بر روی زمین قرار می‌گیرد و قسمت رویه آن شبیه توپ انعطاف‌پذیر و نرم است که اکثر حرکات تمرینی این وسیله با قسمت رویی آن انجام می شود. زمانی که ورزشکار بر روی بوسوبال قرار می‌گیرد بدن وی به طور مداوم در حال جابه‌جایی است و ماهیچه‌ها برای حفظ تعادل بدن در حال انقباض هستند از این رو ورزشکار کالری بیشتری از دست داده و در عین حال قدرت و توانایی تعادل بدن و هماهنگی بین عصب و عضلات وی تقویت خواهند شد. تقریبا تمام فعالیت‌هایی که در حالت ایستاده و پویا انجام می‌شوند مانند قدم زدن، می‌تواند به حفظ تعادل کمک کند، اما اگر ورزش‌های خاصی که برای افزایش تعادل طراحی شده‌اند، جزئی از فعالیت‌های روزمره شوند و به‌طور روتین انجام شوند، بسیار مفید خواهند بود.

لطفا در مورد محاسن تمرینات تعادلی توصیحاتی بفرمایید؟

تمرینات تعادلی را در هر سنی می‌توان انجام داد. نوع و شدت آن به توانایی بدنی و قدرت شخص بستگی دارد و این در حالیست که تمرینات تعادلی برای افراد جوان و مسن متفاوت است. تمرینات تعادلی به منظور افزایش انعطاف بدن در سنین مختلف باتوجه ‌به توانایی‌های بدن متفاوت است. برای افراد مسن‌تر، تمرینات تعادلی می‌تواند به جلوگیری از زمین‌خوردن و بهبود تعادل و انعطاف بدن کمک کند. این تمرینات برای مبتدیان مناسب هستند، اما افراد در سطوح پیشرفته‌تر نیز می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. انجام تمرینات تعادلی به بهبود تحرک، زمان پاسخ، تعادل، استحکام یا قدرت و کیفیت زندگی عمومی کمک می‌کند. تمرینات تعادلی همچنین در جلوگیری از افتادن بر زمین و از دست دادن تعادل در افراد مسن بسیار موثر است. انجام‌دادن تمرینات تعادلی در سالمندان مانع از زمین‌خوردن در آنان می‌شود. متاسفانه بسیاری از سالمندان در اثر زمین‌خوردن دچار دررفتگی‌ها و شکستگی‌های زیادی به‌ویژه در ناحیه لگن می‌شوند که دیر هم بهبود پیدا می‌کنند.

چه توصیه‌ای برای سالمندان دارید؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است از اینرو سالمندان قبل از اینکه دچار عدم تعادل شوند باید در باشگاه‌های ورزشی زیر نظر مربی و یا در منزل یکسری از تمرینات را انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. البته سالمندان بهتر است که در خانه تمرینات ورزشی را انجام ندهند و بهتر است به باشگاه بروند و تحت نظر مربی تمرینات لازم را انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. برای بهبود انعطاف‌پذیری بدن و جلوگیری از زمین‌خوردن، انجام تمرینات تعادلی به صورت روزانه حداقل به مدت ۲۰ دقیقه توصیه می‌شود زیرا قدرت، به ویژه قدرت پایین بدن و قدرت مرکزی، نقش مهمی در بهبود تعادل آنان ایفا می‌کند.

کد خبر: 67773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =