پیش‌بینی بازار طلا در ماه‌های پایانی سال

بازار سکه و طلا این روزها با توجه به اینکه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، کمی از فضای رکودی فاصله گرفته و حجم دادوستدها افزایش پیدا کرده است. هر ساله طبق روال سنتی هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، تقاضای مصرفی برای مصنوعات طلا بیشتر شده و همین مسئله خود به محرکی برای افزایش قیمت تبدیل می‌شود. در بازار جهانی نیز اونس بعد از مدت‌ها که در محدوده ۱۹۰۰دلاری به نوعی رِنج می‌زد، توانست از سقف ۲۰۰۰دلاری عبور کند. این موضوع در رشد بهای این فلز گران‌بها در بازار داخلی بی‌تأثیر نبوده است.

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه طبق سنت هر ساله در فصل پایانی سال تقاضا برای خرید طلا افزایش پیدا می‌کند، گفت: «در چنین شرایطی قیمت‌ها افزایشی خواهد شد؛ زیرا شرکت‌ها موعد تسویه‌حساب دارند و باید آن‌ را انجام دهند. آن‌ها منابع خود را پس از تسویه، به دلیل شرایط تورمی به طلا تبدیل می‌کنند.»

او افزود: «از سوی دیگر به دلیل اینکه شب عید نزدیک است، نیاز مردم به خرید مصنوعات طلا بالاتر می‌رود. بنابراین در زمان افزایش تقاضا، قیمت‌ها زیاد می‌شود. پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده قیمت طلا و سکه با افزایش بین ۱۵ تا ۲۰درصدی روبه‌رو شود.»

دو عامل تأثیرگذار بر قیمت طلا

این فعال بازار سکه و طلا با تأکید بر اینکه قیمت طلا در داخل همواره از دو عامل اصلی تأثیر می‌پذیرد، اضافه کرد: «در وهله نخست نرخ دلار در بازار داخلی روی سکه و طلا تأثیرگذار است. با توجه به افزایش اندک قیمت ارز، به‌تبع قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز افزایشی شد. در وهله دوم نیز قیمت اونس جهانی در این زمینه اثرگذار است.»

محمدولی ادامه داد: «طی چندوقت گذشته هر اونس طلا در بازارهای جهانی مقاومت ۲۰۰۰دلاری خود را شکست و به نوعی بالای این محدوده قیمت تثبیت شد. به نظر می‌رسد با توجه به تقاضایی که در جهان برای خرید طلا وجود دارد، درآینده‌ای نزدیک قیمت هر اونس به بالای ۲۲۰۰ دلار برسد.»

او گفت: «ماده معدنی طلا در جهان رو به اتمام است و استخراج این فلز گران‌بها در معدن‌های سرتاسر جهان به سرعت انجام می‌شود. با روند فعلی، احتمال دارد در سال‌های آتی، استخراج طلا به اتمام برسد. بر همین اساس کشورهای مختلف با توجه به تلاطمات اقتصادی که در سطح دنیا وجود دارد، برای تبدیل دارایی‌های خود به امن‌ترین دارایی جهان، یعنی طلا مبادرت می‌ورزند. این مسئله تقاضای طلا را در چند سال اخیر بالا برده که نتیجه افزایش بهای اونس به بالای ۲۰۰۰دلار است.»

محمدولی گفت: «اگر کل ذخایر طلا در دنیا را صد واحد در نظر بگیریم، بیش از ۹۰درصد آن استخراج شده است. از سوی دیگر مابقی ذخایری که فراوری نشده در عمق بسیار زیادی در زمین قرار دارد که استخراج آن بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. همین موضوع اونس جهانی را با افزایش بیشتری روبه‌رو می‌کند. با توجه به چنین وضعیتی این فلز گران‌بها در ماه‌های آینده قیمت‌ها بالاتری را به ثبت خواهد رساند.»

وضعیت رکودی حاکم بر بازار طلا

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه بازار مدت‌هاست در رکود به‌ سر می‌برد، گفت: «با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا طی چند سال اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، شاهد هستیم که تقاضای عمومی در این‌باره بسیار کم شده است. اگر فردی هم به قصد سرمایه‌گذاری بخواهد این فلز را خریداری کند، یا سکه می‌خرد یا اینکه به سمت طلای آب‌شده می‌رود.»

او اضافه کرد: «آنچه باعث رکود بین فروشندگان طلا و جواهر شده این است که خرید مصنوعات طلا به کمترین میزان خود رسیده و این موضوع سازندگان طلا و جواهر را نیز متأثر کرده و کار آن‌ها هم با رکود مواجه شده است.» محمدولی در ادامه با اشاره به اینکه خرید طلای آب‌شده دارای ریسک بالایی است، افزود: «مهم‌ترین نکنه را باید این دانست که مردم بهتر است مصنوعات طلا را خریداری کنند. زیرا این امر ریسکی برای خریدار به همراه ندارد. از سوی دیگر نقدشوندگی مصنوعات طلا صددرصد است و از این بابت مشکلی وجود ندارد. اگر مردم به هر دلیلی می‌خواهند طلای آب‌شده بخرند، باید حتماً به این نکته توجه کنند که این طلا را از طریق واحدهای صنفی و کارگاه‌های دارای مجوز از اتحادیه مربوطه، خریداری کنند، تا دچار ضرر و زیان نشوند.»

این کارشناس ادامه داد: «یکی از دلایل خرید طلای ‌آب‌شده از سوی مردم، عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. طلای آب‌شده مالیاتی ندارد، اما در مقابل هیچ سند و مدرکی نیز دال بر خرید آن از سوی فروشندگان ارائه نمی‌شود. در این شرایط اگر طلای تقلبی به مردم فروخته شود، هیچ راهی برای اثبات آن وجود ندارد. بنابراین این کار با ریسک همراه است و افراد باید در انجام آن با افراد متخصص و خبره مشورت کنند تا دچار خُسران نشوند.»

نویسنده: رامین بیات

کد خبر: 67834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =