احیای جوخه ترور

فعال شدن مجدد داعش در عراق و سپس سوریه به خوبی می‌تواند نمایانگر تولد مجدد ناامنی در منطقه با آمدن دموکرات‌ها باشد که نگاهشان بر خلاف ترامپ، به خارج از مرزهای آمریکا است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در ادامه عملیات‌های جاری اخیر هسته‌های پنهانِ عملیاتی داعش روز گذشته (دوشنبه) یک اتوبوس نظامیان سوریه در جاده دیرالزور - تدمر  هدف قرار گرفت که طی این عملیات سه سرباز سوری کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری سانا در دمشق به نقل از یک منبع نظامی ارتش عربی سوریه در گزارشی عنوان کرد که عملیات تیم تروریستی داعش در ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه (به وقت محلی) در منطقه الملحه – الشولا، در جاده دیرالزور – تدمر رخ داده است. در این اقدام یک اتوبوس حامل نیروهای نظامی سوریه از سوی تیم عملیاتی تکفیری‌ها  شناسایی شده و پس از اجرای عملیات دستبرد، آماج گلوله‌های متعددی با کالیبرهای مختلف قرار گرفته است. به گفته این منبع آگاه، منشاء تحرک این تیم عملیاتی داعش از منطقه التنف در مرزهای اردن ارزیابی شده که استقرار اشغالگران آمریکایی در این منطقه مرزی برخی گمانه‎‌زنی‌ها در خصوص پشتیبانی آمریکا در این عملیات را بیش از پیش تقویت می‌کند.

بازسازی تکفیر

این اقدام تروریستی تنها سه روز بعد از عملیات‌های بغداد رخ داده که واکنش‌های مختلفی را از سوی برخی تحلیلگران حوزه امنیت به دنبال داشته است. در همین راستا برخی کارشناسان ضد تروریسم معتقدند تحرکات اخیر داعش از بغداد تا سوریه علاوه براینکه در یک خط هدایتی بهم پیوسته قرار دارد مطمئناً در راستای استراتژی جدید این تشکیلات تکفیری برآورد میشود.

این گروه تروریستی در ادامه نبردهای حاشیه فرات در سوریه که در فلات شرقی و مرزهای عراق انجام شد، اندک مناطق اشغالی خود که به عنوان جغرافیای خلافت خودخوانده خود مطرح بود را از دست داد. به عبارت ساده‌تر عملیات‌های ارتش سوریه در مناطق پیرامونی دیرالزور و بوکمال و همچنین سلسله عملیات‌های نیروهای کرد در شمال رود فرات باعث شد که مناطق اشغالی باقی مانده در سیطره این تشکیلات تروریستی آزاد و مناطق مذکور پاکسازی شوند.

پس از این مقطع تاریخی، «داعش» به حیات زیرزمینی و اصطلاحاً «زیستن در شکاف» روی آورده و سازمان رزم خود را در آمایش جهانی به شکل غیر منظم درآورده است. این استقرار پراکنده در مناطق آفریقایی بیشتر خودنمایی کرده که در این میان عملیات‌های این گروه علیه سازمان تروریستی القاعده در کنار هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی یا ناتو توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد. «ولایت خراسان» که افغانستان و بخشی از پاکستان و آسیای مرکزی را در بر میگیرد هم، در این استقرار نیرو از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. اقدامات عملیاتی داعش در این مختصات خود بیانگر میزان اهمیت این منطقه در تفکر کادر مرکزی این تشکیلات تروریستی و استراتژی جدید آن است.

اما حالا رشد چشمگیر اقدامات این گروه تکفیری همزمان با روی کار آمدن «جو بایدن» و دولت دمکرات در آمریکا و از سوی دیگر وضعیت بحرانی در خاورمیانه که بغداد، دمشق و بیروت را پذیرای اقدامات ضد امنیتی میکند، خود حاکی از آغاز فصل جدیدی از ناامنی آنهم با چاشنی عملیات‌های تروریستی است.

این روزها در شرایطی عراق و سوریه آماج  نفرت و تروریسم تکفیری است که اخبار مربوط به اقدامات نیروهای سنتکام در پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی از داعش به تیتر اول رسانه‌های عربی و غربی مبدل گشته است. با گذشت قریب به ۷۲ ساعت از انتشار اخبار مربوط به اعزام چند ده عنصر تروریستی زندانی در حسکه و مناطق گویران در عراق به مرزهای مشترک عراق و سوریه که از سوی نیروهای نظامی سنتکام اجرایی شده است، آتش عملیاتهای تروریستی تعداد قابل توجهی از شهروندان عراق و سوریه را داغدار و آسیب دیده کرد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ایالات متحده با هدف کسب بهانه برای ادامه حضور و عدم ترک مناطق تحت سیطره خود در عراق و سوریه باعث بروز این قبیل اقدات ضد امنیتی در کشورهای مذکور شده است. از طرفی رابطه دیرینه میان تروریست‌های داعشی و دموکرات‌های آمریکا با توجه به توضیح‌های «هیلاری کلینتون» در کتاب «انتخاب‌های سخت» میتواند از دیگر علل رشد نمودار تحرک این گروه تکفیری باشد.

پیامد احیای مجدد داعش

از سوی دیگر برخی کارشناسان حوزه حقوق بشر شاخص‌های موثر در عدم توسعه یک جامعه را مهمترین دلیل برای جذب نیروهای کارآمد و جوان به تشکیلات‌های بنیادگرای رادیکال عنوان میکنند. در این رابطه دیدبان حقوق بشر و یونیسف (روز گذشته/دوشنبه) اعلام کرد که پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز جنگ در سوریه، همچنان بیش از نیمی از کودکان این کشور از خدمات آموزش محرومند و این یکی از شاخص‌های موثر در ادامه ناامنی و رشد اقدامات ضد امنیتی است.  مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا و «مهند هادی»، هماهنگ کننده منطقه‌ای امور انسانی بحران سوریه با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، کودکان سوریه بهای جنگ در این کشور را می‌پردازند؛ چراکه بیش از ۲.۴ میلیون کودک به مدرسه نرفته‌اند که۴۰ درصد از آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که خبرگزاری روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به سخنان «گی‌یر پدرسن» فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که آرامش در این کشور شکننده است و هر لحظه امکان فروپاشی آن وجود دارد. او در کنفرانس مطبوعاتی قبل از دور پنجم مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه که روز گذشته (دوشنبه) در ژنو برگزار شد اعلام کرد به رغم اینکه ۱۰ ماه گذشته طی یک دهه از نزاع سوریه، اوضاع آرام‌تر بود و تقریبا تغییراتی در جبهه‌های مقدم جنگ صورت نگرفت اما هر لحظه احتمال فروپاشی اوضاع وجود دارد و دلیلش این است که آرامش در سوریه شکننده است. در همین راستا پدرسن صراحتاً اعلام کرد که کمیته قانون اساسی نمی‌تواند به دور از عوامل دیگر فعالیت کند. دلیل امر این است که آنها به همکاری بین‌المللی و مذاکرات واقعی نیاز دارند تا طرف‌های مختلف پای میز مذاکره بنشینند و درباره چگونگی پیشبرد این روند تبادل نظر کنند و اگر این اراده سیاسی نباشد، به جلو بردن این روند دشوار است.

در آخر باید خاطر نشان کرد که اگر آتش نفرت و ترویسم در خاورمیانه فراگیر شده و کماکان این پدیده از ملت‌های منطقه قربانی میگیرد، باید عاملان اصلی که کماکان این عناصر تکفیری را با لجستیک برای تامین اهداف و منافع خود جابه جا میکنند، پاسخگو باشند. شاید گی‌یر پدرسن اگر به جای رسمیت بخشیدن به تروریست‌های دولتی نگاهی واقع بینانه به صحنه خاورمیانه و شاخص‌های ضد امنیت داشت، امروز ترویسم تکفیری با پوشش‌های اهدایی از ملل متحد به لیست قربانیان خود آمار جدیدی اضافه نمی‌کرد.

گزارش اردشیر حبیبی

کد خبر: 6784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =