آیا شاغلان از روز اول اشتغال باید بیمه شوند؟

اشتغال کارگران و شاغلان به عنوان مهمترین موضوعی است که نفعی دوسویه برای جامعه کارگری و سازمان‌های بیمه‌گری همچون تأمین اجتماعی دارد. بنابراین اگر از روز اول فعالیت شغلی افراد بیمه‌پردازی آنها انجام شود، ضمن تضمینی برای آینده کارگران، تأمین منابع پایدار برای این نهاد بیمه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، کارفرمایان واحدهای تولیدی و اقتصادی براساس ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی موظف به بیمه کردن جامعه کارگری هستند. طبق این ماده قانونی کارفرما مکلف است تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست کارگران تحت پوشش و لیست حق بیمه آنان را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد.
همچنین براساس قانون کار به منظور همراهی و همکاری با قوانین مربوط به جامعه کارگران و موضع بیمه‌پردازی آنان، واریز حق بیمه از اولین روز اشتغال به عنوان یک تکلیف برای کارفرمایان به شمار می‌رود. بنابراین قصور در پرداخت حق بیمه جامعه کارگری منجر به ثبت جریمه برای کارفرما خواهد شد.
کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی حق دارند از اولین روز اشتغال به کار بیمه باشند و کارفرما مکلف است طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کارگران از اولین روز اشتغال آنان اقدام کند.
هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند. حتی اگر بیمه‌شده در همان روزهای اول اشتغال، دچار حادثه ناشی از کار شود؛ سازمان تأمین‌اجتماعی بدون لحاظ کردن سابقه بیمه‌پردازی فرد، از بیمه‌شده حمایت می‌کند و مستمری ازکارافتادگی برای وی برقرار می‌شود.
همچنین اگر حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان وی بدون توجه به مدت پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و مستمری دریافت خواهند کرد.

اشتغال مسیر تحولی برای کارگران و پایداری تأمین اجتماعی

ارتباط دوسویه و اثرگذار حوزه‌های مرتبط با اشتغال و فعالیت سازمان‌ تأمین اجتماعی به عنوان پوشش‌دهنده بیمه‌ای اقشار مختلف جامعه، به خصوص نیروی کار دارای مزایای عمده‌ای همانند تأمین آینده نیروی کار، توسعه رفاه، بسترسازی در استمرار اشتغال پایدار و پایداری این سازمان بیمه‌گر به شمار می‌رود.
مزیت مهم نیروی کار به واسطه پوشش و حمایت بیمه‌ای از سوی سازمان‌های بیمه‌ای خدمات گسترده‌ای در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی است. تقویت و توسعه اشتغال پایدار و تضمین بخشی از امروز و فردای نیروی کار و خانوار تحت پوشش آنها به دلیل وجود چنین مزیت‌هایی شامل حال آنان می‌شود.
کارفرمایان از جامعه شرکای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با برقراری ارتباط مؤثر با نهادهای بیمه‌گر؛ بخصوص سازمان تأمین ‌اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین نهاد بیمه‌ای پوشش‌دهنده نیروی کار در کشور با واریز سهم حق بیمه خود و نیروی کار به دوام و پایداری تأمین‌اجتماعی و توسعه ارائه خدمات کمک می‌کنند.


راهبرد تأمین اجتماعی پوشش بیمه‌ای افراد بدون بیمه
محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز پیشتر درباره توسعه پوشش بیمه‌ای در این سازمان گفته است: در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند که بیشترین افراد شاغل، تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و این سازمان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در بخش بیمه اجباری تحت‌پوشش دارد و حدود پنج میلیون نفر نیز بیمه‌شدگان اختیاری هستند.
او ادامه داد: در این حال آمارها از وضعیت اشتغال در کشور حاکی است مجموع شاغلان رسمی و غیررسمی ۲۳ میلیون نفر هستند که تنها ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش بیمه اجتماعی هستند و در مجموع حدود ۵ میلیون نفر تحت‌پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند. یکی از وظایف اصلی و راهبرد سازمان تأمین‌اجتماعی این است که به هر نحوی این افراد را تحت‌پوشش قرار دهد.

۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی هستند
جامعه ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی نقش اساسی در پایداری منابع این نهاد بیمه‌گر را دارند. بنابراین به میزان افزایش تعداد افراد بیمه‌شده، هم زمینه بهره‌مندی از خدمات همه‌جانبه گروههای کارگری از بیمه فراهم خواهد شد. از طرفی دیگر رشد اشتغال هم بر توسعه و پوشش بیمه‌ای تأثیر مثبت دارد.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر با افراد تبعی آنان را تحت پوشش دارد. چنانچه تولید و اشتغال رونق داشته باشد. خدمات‌رسانی این نهاد بیمه‌گر به جامعه کارگری، مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی مطلوب‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد.
بر اساس محاسبات بیمه‌ای به هر اندازه فعالیت‌های کسب‌وکار، اشتغال و تولید در کشور رونق داشته باشد، به دلیل بیمه‌پردازی به سازمان تأمین‌اجتماعی به همان میزان رونق و توسعه پایدار این سازمان را به دنبال دارد. به عبارتی؛ پایداری و استمرار ماهیت وجودی اشتغال، تولید و سازمان تأمین‌اجتماعی به یکدیگر وابسته بوده و ادامه حیات این فعالان اقتصاد و تولید و همچنین ارتقاء شرایط رفاهی و توسعه نیز به چارچوب‌بندی قانونمند و تعریف شده آنها بستگی دارد.
سازمان تأمین‌ اجتماعی در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد جمعیت شاغلان کشور را در بخش‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی خدمات‌رسانی می‌کند. همین مسأله بیانگر ضرورت سیاست‌گذاری در راستای توسه دوسویه اشتغال و گسترش خدمات بیمه‌ای در کشور است.
حال در صورتی که فرد شاغل در نخستین روز فعالیت کاری خود از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شود از همه مزایای حوزه‌های بیمه، درمان و بازنشستگی در این سازمان استفاده خواهد کرد. بنابراین براساس ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی باید این تکلیف ذاتی کارفرمایان به بهترین شیوه اجرایی شود.

کد خبر: 68001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =