۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 68003
رقم عیدی امسال چقدر است؟

ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران مقرر می‌دارد که تمامی کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

به گزارش آتیه آنلاین، این ماده واحده مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، سقف پرداخت عیدی پایان سال را تعیین کرده است: «مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند» و این در حالی است که براساس تبصره ۲ همین ماده واحده «در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود».

به این ترتیب، در تعیین مبلغ عیدی کارگران کارگاه‌ها، با در نظر گرفتن اینکه بیش از یکسال سابقه کار دارند، سه شاخص قانونی وجود دارد، کف رقم عیدی، سقف قانونی آن و در نهایت، عرف جاری کارگاه. با در نظر گرفتن این شاخص‌ها، سوال این است که عیدی امسال کارگران مشمول قانون کار چه رقمی خواهد بود؟

در بیشتر رسانه‌ها در ارتباط با حداقل و حداکثر عیدی پایان امسال اینگونه آمده است که «حداقل عیدی پایان امسالِ کارگرانِ مشمول قانون کار معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود و حداکثر عیدی نیز ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال است» اما با در نظر گرفتن متن دقیق ماده واحده عیدی باید گفت، کفِ عیدی کارگران می‌تواند از این بیشتر باشد.

آنچه به اشتباه در عرف رسانه‌ها جا افتاده این است که کف عیدی، ۶۰ روز مزد روزانه مصوب شورای عالی کار است این در حالی است که در ماده واحده عیدی و پاداش پایان سال، کف عیدی پرداختی به کارگران، «معادل شصت روز آخرین مزد» است به این معنا که کارفرما باید حداقل به اندازه ۶۰ روز آخرین مزد خود کارگر (و نه ۶۰ روز مزد روزانه مصوب شورای عالی کار) در پایان سال به کارگران خود عیدی بدهد. بنابراین مبنا برای محاسبه کف عیدی امسال، ۶۰ روز آخرین مزد کارگران کارگاه است که با توجه به اینکه در هیچ کارگاهی در کشور، مزد روزانه کمتر از مزد روزانه مصوب شورای عالی کار مجاز نیست، این ۶۰ روز آخرین مزد کارگران «حتماً» بیشتر از ۶۰ روز مزد روزانه مصوب قانونی می‌شود.

با در نظر گرفتن موارد اشاره شده باید گفت؛ کف عیدی جامعه کارگری مشمولان قانون کار حداقل رقم (۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال) خواهد بود و با توجه به مزد روزانه رایج در کارگاه، این کف می‌تواند از این رقم بیشتر باشد اما کمتر از این رقم اصلاً مجاز نیست.

اما در مورد سقف عیدی، قانون شاخص«معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی» را به رسمیت شناخته است که معنای آن ۹۰ روز مزد روزانه مصوب شورای عالی کار است و با در نظر گرفتن مبلغ این شاخص برای سال جاری، سقف عیدی همان رقم (۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰) ریال خواهد بود.

در نتیجه امسال عیدی کارگران مشمول قانون کار که بایستی تا قبل از پایان سال پرداخت شود، رقمی بیشتر از ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و کمتر از ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال خواهد بود. با این حال، براساس قانون این سقف نیز رقمی ثابت و غیرقابل انعطاف نیست.

براساس تبصره ۲ ماده واحده عیدی و پاداش پایان سال، «عرف رایج کارگاه» یک شاخص تعیین کننده دیگر است که رقم عیدی پایان سال کارگران را رقم می‌زند، به این معنا که اگر در کارگاهی، «عرف رایج سالیان» هرساله پرداخت بیشتر از سقف قانونی بوده، کارفرما نمی‌تواند این رقم را کاهش دهد برای هر نوع تغییر در عرف کارگاه، نیاز به جلب رضایت و توافق کارگران است. به این ترتیب، عیدی امسال کارگران در کارگاه‌های مختلف کشور برحسب عرف کارگاهی می‌تواند از رقم ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال نیز فراتر رود.

کد خبر: 68003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =