افزایش ۴۴ درصدی آموزش مهارت حرفه‌ای در خراسان شمالی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی از افزایش ۴۴ درصدی آموزش‌های مهارت فنی و حرفه‌ای در استان در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رحمدل با بیان اینکه ارائه آموزش‌های مهارت فنی و حرفه‌ای در استان به چهار میلیون و ۹۳۹ هزار و ۹۳۸ نفر ساعت رسیده است گفت: خراسان شمالی در افزایش ارائه آموزش‌های مهارت در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، رتبه پنجم استان‌های کشور را دارد.

وی افزود: در دولت قبل هیچ مرکز جدید در شهرستان‌های استان راه‌اندازی نشد اما در دولت سیزدهم با راه‌اندازی مرکز آموزش فنی وحرفه ای خواهران در شیروان، مرکز گرمه و صفی آباد، شمار این مراکز در استان به ۱۲ مورد رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون کمبودی در تامین مربی در این مراکز وجود ندارد و نیازها با جذب ۵۳ مربی افتخاری برطرف شده است گفت: در استان ۵۰۸ آموزشگاه آزاد فعال است که نسبت به آموزش ۲۴۴ عنوان رشته اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۸۴۲ نفر ساعت در دولت سیزدهم در آموزشگاه‌های آزاد استان مهارت‌های مختلف آموزش داده شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۸۸ درصد افزایش دارد.

رحمدل به صدور پروانه آموزشگاه‌های آزاد اشاره و بیان کرد: در ۲ سال قبل از دولت سیزدهم تنها هفت فقره پروانه برای آموزشگاه‌های آزاد استان صادر شده بود اما این رقم در دولت سیزدهم ۲۷۰ فقره پروانه ثبت شده است علاوه بر آن زمان صدور این پروانه‌ها از ۱۸۰ روز به سه روز کاهش یافته است.

وی درباره سنجش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۱۷۴ نفر در آزمون‌های مربوط به سنجش‌های مهارتی استان شرکت کردند که این رقم در مدت مشابه دولت قبل ۳۴ هزار و ۹۷۳ نفر ثبت شده بود، در این مدت شمار پذیرفته‌شدگان در این آزمون‌ها از ۲۵ هزار و ۴۱۰ نفر به ۳۱ هزار و ۴۲۸ نفر افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی به اعتبارات عمرانی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اشاره کرد و افزود: اعتبارات عمرانی این اداره کل از ۵۲ میلیارد ریال در دولت قبل به ۲۲۲ میلیارد ریال در دولت سیزدهم افزایش یافته است که امید می‌رود با جذب منابع سفر دولت به استان به اجرای پروژه‌های ناتمام سرعت داده شود.

وی بیان کرد: اکنون پنج پروژه عمرانی شامل ساخت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در راز، آشخانه، گرمه، اسفراین و بجنورد در دست اجرا است که به طور میانگین ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رحمدل با اشاره به نقش آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در برطرف شدن مشکل بیکاری گفت: فرهنگ‌سازی در مهارت‌آموزی مورد غفلت واقع شده است، مهارت حلقه مفقوده اشتغال‌زایی است و در این باره اثرگذارترین مولفه برای تولید و رونق اقتصادی، نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی ماهر است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شعار سال با واژه‌های تولید و اشتغال گره خورده است افزود: برای حل مشکل بیکاری، آموزش‌های فنی و مهارتی باید توسعه یابد و مهارت آموزی باید از غربت خارج شود. خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

کد خبر: 68212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =