فواید زایمان طبیعی برای رشد کودک

زایمان طبیعی از قدیم رایج بوده است و زنان زیادی در نقاط مختلف دنیا، آن را تجربه می‌کنند. فواید زایمان طبیعی بسیار است و بدون نیاز به مداخلات پزشکی و جراحی پیش می‌رود. روش‌های تازه جراحی و کمکی برای زایمان غیرطبیعی هم می‌توانند جان بسیاری از مادران و نوزادان را نجات بدهند اما در بیشتر موارد، انجام زایمان طبیعی بهتر است و مزایای بیشتری دارد. بررسی‌های سازمان جهاتی بهداشت نشان می‌دهد آمار بالای ۱۰ تا ۱۵درصد سزارین نسبت به کل زایمان‌ها کمکی به کاهش مرگ‌ومیر و عوارض بد زایمان نمی‌کند. حفظ و ارتقای سلامت مـادران و نـوزادان به عنوان دو گروه آسیب‌پذیر اهمیت ویـژه‌ای دارد، از این رو ترویج زایمان طبیعی در تمام سطوح خدمات بهداشتی درمانی کشور به عنوان سیاستی اساسی همواره مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته با حبیبه حیدری، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شمال تهران که در پی می‌آید.

لطفا در مورد مزایای زایمان طبیعی نسبت به عمل سزارین توضیحاتی بفرمایید ؟

زایمان طبیعی روندی فیزیولوژیک و طبیعی برای تولد جنین است که نیازی به مداخله پزشکی ندارد و بدون هیچ مداخله‌ای انجام می‌شود و پزشک و ماما به عنوان حمایتگر در موارد احتمال خطر همراه مادر هستند. سزارین تولد جنین از راه برش دیواره شکم و دیواره رحم تحت عمل بیهوشی یا بی‌حسی تعریف می‌شود و در صورتی که ماما یا پزشک تشخیص دهد که عمل سزارین برای مادر و نوزاد مفیدتر است، باید سزارین انجام شود. فواید زایمان طبیعی برای مادر در مقایسه با سزارین مادران در دوره پس از زایمان ممکن است از خستگی، بیحالی، مشکلات خــواب، درد سینه، درد جسمانی، همورویید، یبوست، مشکلات جنسی و افسردگی پس از زایـمـان احساس ناراحتی کنند، در حالیکه به دنبال عمل سزارین به لحاظ جراحی و افزایش مدت بستری در بیمارستان ممکن است مشکلات بیشتری از جمله عفونت، خونریزی، ترومبوز(لخته مانع جریان خون در عروق می‌شود )، آسیب لگنی، مشکلات زخم سزارین و... وجود داشته باشد.

لطفا در مورد خطرات عمل سزارین توضیحاتی بفرمایید؟

احتمالا بزرگترین فایده زایمان طبیعی کاهش مرگ مادر است؛ زیرا جراحی سزارین مانند تمام جراحی‌ها دارای خطر مرگ ناشی از عوامل بیهوشی است به طوری که نسبت مرگ و میر زنان در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است و شایع ترین انواع عفونت پس از سزارین، عفونت رحم و عفونت محل زخـم جراحی و عفونت مثانه اسـت، ولـی در زایمان طبیعی عفونت رحم بندرت دیده می‌شود. مساله دیگر از دست دادن خون است. بـه طور متوسط، خونی که در زایمان طبیعی از دست می رود حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر و در سزارین به طور متوسط، حدود۱۰۰۰میلی‌لیتر است و همچنین پیشگیری از لخته شدن خون درپاها، ترومبوفلبیت (حـالـتـی اســـت کــه در آن خـــون داخـــل سیاهرگ لخته می‌شود) است که خطر ایجاد آن پس از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است.

آیا زایمان طبیعی به شیردهی آسان‌تر نوزاد کمک می‌کند؟

بله، انقباضات زایمان در روش زایمان طبیعی موجب ترشح هورمون شیردهی شده و شیردهی راحت انجام می شود. مادرانی که زایمان طبیعی داشته‌اند می‌توانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند و آغوز را که به عنوان اولین واکسن بـرای نـوزاد است زودتـر به بدن او برسانند و این مادران در شیردهی به نوزاد خود موفق‌تر از مادرانی هستند که سزارین شده‌اند. مساله دیگر بهبودی سریع‌تر است. درد زایمان طبیعی نسبت به سزارین، زودتر بهبود پیدا می‌کند و مادر مدت زمان کوتاهتری را در زایشگاه می‌ماند و همچنین بازگشت سریع عضلات بدن به فرم طبیعی، باعث بازگشت سریعتر مادر به محیط خانواده و شروع زندگی عادی می‌شود. احساس خوشایند از توانایی در زایمان طبیعی، احساس مشارکت در زایمان و درک نحوه تولد نوزاد، احساس تسلط و حاکم‌بودن بر اتفاقات حین زایمان، احساس بـرقـراری ارتباط فـوری و پیوند احساسی با نـوزاد پس از وضـع حمل، احساس رضایت از پذیرفتن مسئولیت‌های مادرانه و مراقبت از نوزاد، احـســاس قـدرت و رضـایـت و لذت‌بردن از نقش مادری از جمله دیگر آثار مثبت زایمان طبیعی است.

لطفا در مورد فواید زایمان طبیعی برای نوزاد هم توضیحاتی بفرمایید؟

فشاری که در حین زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می‌آید کمک زیادی به تمیزشدن ریه‌های او از ترشحات و مایعات می‌کند که باعث برقراری یک فعالیت تنفسی عادی برای نوزاد می‌شود. البته باز هم باید تأکید کرد در صورتیکه ماما یا پزشک تشخیص دهد که عمل سزارین برای مادر و نوزاد مفیدتر است، باید سزارین انجام شود و عوارض آن در مقایسه با عوارض مربوط به یک زایمان طبیعی مشکل، باید سنجیده شود. هنگامیکه نـوزاد از مجرای زایمان عبور می‌کند، باکتریهای محافظت کننده را برمی‌دارد. این باکتریها وارد روده نوزاد می‌شوند و سیستم ایمنی را شکل می‌دهند. بعد از زایمان طبیعی، تماس پوست به پوست در مادر و نوزاد رخ می‌دهد. این تماس دارای فواید روانی بسیاری برای نوزاد است، از جمله رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیرمادر مادرانی که زایمان طبیعی می‌کنند در مقایسه با مادران سزارینی، بازگشت سریع‌تری به محیط خانواده داشته و بهتر می‌توانند به نوزاد خود رسیدگی کنند. زایمان طبیعی مقرون به صرفه‌تر است و از نظر اقتصادی نیز به نفع خانواده و جامعه است. با توجه به عـوارض سزارین در مــادران، فقط گاهی به دلایل پزشکی، زایمان باید از طریق سزارین انجام شود.

تکامل جنین در زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

وقتی رشـد جنین کامل می‌شود، زایمان طبیعی انجام می‌شود. عبور از مجرای زایمان، سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می‌کند و بـاعـث گـــردش خــون بهتر و آماده‌سازی او برای تولد می‌شود. در طی زایـمـان طبیعی، نــوزاد از اثــرات هورمون کاتکول آمین استفاده می‌کند. این هورمون‌ها باعث می‌شود نـوزاد هوشیار شود و با مـادر خود ارتباط برقرار کند. نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند در برابر بیماری مقاومتر هستند. زایمان طبیعی نسبت به سزارین باعث می‌شود که نوزاد بر استرس، غلبه بیشتری داشته باشد. نــوزادانــی کـه بـا زایـمـان طبیعی بـه دنیا می‌آیند، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مانند مکیدن و گرفتن سینه مادر هستند.

چه توصیه‌ای برای مادران دارید؟

با توجه به مزایای بی‌شمار زایمان طبیعی تا وقتی مادر می‌تواند زایمان فیزیولوژیک داشته باشد بهتر است از سزارین پرهیز کند؛ در صورت آگاه‌بودن مادر از روند طبیعی زایمان یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات مادر خواهد بود.

کد خبر: 68394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =