ارائه خدمات درمانی به بیش از ۸۰ درصد از جمعیت یزد

یزد سرزمین بادگیرها و قنات‌ها، تاریخی چندهزار ساله دارد و آثار تاریخی این سرزمین بسیاری از گردشگران را جذب خود می‌کند. این استان به دلیل دارا بودن ذخایر معدنی به «بهشت معادن» معروف شده و دومین استان معدنی ایران پس از کرمان به‌شمار می‌رود. همچنین رونق صنایعی مانند کاشی و سرامیک، بافندگی و شیرینی‌پزی، سبب رونق اقتصادی و افزایش شمار کارگران و پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی شده است؛ به نحوی که بیش از ۸۰ درصد جمعیتِ بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰‌هزار نفری استان، زیر چتر تأمین‌اجتماعی قرار دارند. ارائه خدمات درمانی به این خیل از جمعیت بیمه‌شده، نیازمند راهبردهای مدیریتی مناسب است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، برای اطلاع از کم‌وکیف این خدمات، با دکتر حامد هاتفی، مدیردرمان تأمین‌اجتماعی یزد به گفت‌وگو نشستیم. او متخصص گوش‌وحلق‌وبینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی است. مدت دو سال است که در کسوت مدیردرمان خدمت‌رسانی می‌کند و عناوینی مانند ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق، ریاست بیمارستان شهدای کارگر یزد و مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی یزد را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. مشروح این گفت‌وگو را پیش‌رو دارید.

مدیریت درمان استان دارای چه تعداد مراکز درمانی است؟

مدیریت درمان استان دارای یک مرکز بستری با عنوان بیمارستان ۳۰۴ تختخوابی شهدای کارگر و ۱۲ مرکز درمانی سرپایی شامل پنج پلی‌کلینیک، پنج کلینیک تخصصی، یک درمانگاه عمومی و یک کلینیک مستقل دندانپزشکی است. در این مراکز بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند، از خدمات درمانی بستری و سرپایی، دارویی، تشخیصی و غربالگری به‌طور رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وضعیت برخورداری مراکز ملکی از تجهیزات و امکانات درمانی چگونه است و در حال حاضر چه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد؟

باید تأکید کنم که درحال حاضر کمبودی در زمینه تجهیزات و امکانات بیمارستانی وجود ندارد. به‌واسطه برنامه‌ریزی سازمان در سال ۱۴۰۲ و ابلاغ زودهنگام بودجه تجهیزات پزشکی، فرایند خرید اقلام مورد نیاز از اوایل سال آغاز شد و هم‌زمان با تأمین اعتبار، تجهیزات ضروری خریداری شد. اکنون تجهیزات مراکز در وضعیت مناسبی قرار دارد و لوازم مورد نیاز برای ارائه خدمات فراهم است.

چه تعداد پزشک و متخصص با واحد مدیریت همکاری دارند و در زمینه نیروی انسانی با چه کمبودهایی مواجه هستید؟

درحال حاضر ۱۴۰ پزشک در درمان مستقیم با ما همکاری دارند. باید بگویم در حوزه جذب پزشکان با مشکل چندانی مواجه نیستیم؛ زیرا به‌دلیل مرکزیت استان پزشکان متخصص و فوق‌تخصص به تعداد کافی در شهرستان یزد هستند. با تعامل مناسبی که با مجموعه پزشکان برقرار کرده‌ایم، امکان همکاری با آن‌ها میسر می‌شود. اما شرایط دعوت به‌همکاری متخصصان در برخی شهرستان‌ها متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید پزشکان کمی حاضرند در مناطق کمتر برخوردار زندگی کنند. در نتیجه جذب پزشکان در این مراکز به آسانی مقدور نیست. ما نیز با برقراری تعامل با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نهایت تلاش خود را برای تکمیل کادر درمان به‌عمل می‌آوریم.

آمار ارائه خدمات درمانی در مراکز بستری و سرپایی چقدر است؟

پیش از پاسخ به این سؤال لازم است اشاره کنم که مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان هم‌سطح با مراکز دانشگاهی و دولتی در حال خدمت‌رسانی است. حتی می‌توان گفت، مراکز تأمین‌اجتماعی در اولویت انتخاب بیمه‌شدگان است و بسیاری از افراد تحت‌پوشش ترجیح می‌دهند خدمات خود را از مراکز ملکی دریافت کنند. ما برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی، نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم. در این راستا موفق شدیم در ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان شهدای کارگر رتبه درجه یک را به‌دست آوریم. اما در پاسخ به سؤال اصلی باید بگویم در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ قریب به ۲میلیون و ۸۰۰‌هزار مراجعه به بخش سرپایی و بیش از ۱۸‌هزار مراجعه به بخش بستری و همچنین حدود ۱۱‌هزار و ۵۰۰ عمل جراحی انجام شده است. باید توجه داشت که در سال جاری دو بخش بستری بیمارستان شهدای کارگر به‌دلیل تعمیرات و انجام برنامه‌های اعتباربخشی تعطیل بود. به‌هر روی به‌رغم این محدودیت‌ها، میزان استقبال از خدمات تأمین‌اجتماعی به گواه آمار، بسیار چشمگیر است.

طرح‌های توسعه مراکز درمانی این مدیریت شامل چه مواردی است و چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است؟

ابتدا باید خبر خوش را اعلام کنم؛ ساختمان جدید درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهرستان مهریز تقریباً تکمیل شده و در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر آن، ساختمان جدید درمانگاه تخصصی بیمارستان شهدای کارگر یزد در فضای خارج از بیمارستان درحال احداث است که پس از تکمیل، فضای کنونی درمانگاه برای توسعه ظرفیت بیمارستان استفاده می‌شود. یکی دیگر از طرح‌های مهم این مدیریت، اجرای پروژه عظیم بیمارستان تخصصی سرطان حضرت ابوالفضل (ع) است که در دست اقدام قرار دارد و فاز اول آن یعنی ساخت اسکلت، به اتمام رسیده است. از طرفی پروژه درمانگاه شهرستان خاتم که مجوزه احداث آن از سوی هیأت‌مدیره سازمان صادر شده در حال ساخت است.

مهم‌ترین برنامه‌های آینده مدیریت درمان شامل چه اقداماتی است؟

مهم‌ترین برنامه‌ ما در سال آینده، معطوف به پیگیری عملیات عمرانی و هتلینگ بیمارستانی است. درنظر داریم هتلینگ اورژانس بیمارستان شهدای کارگر را به اجرا درآوریم. ساختمان قدیمی و نامناسب درمانگاه قائمیه نیز باید تعیین تکلیف شود. از سوی دیگر پیگیر اخذ مجوز دستگاه ام‌آرآی از وزارت بهداشت هستیم. افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان شهدای کارگر و افزایش اعمال جراحی سنگین از دیگر برنامه‌های مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی یزد به حساب می‌آید.

با چه چالش‌های حرفه‌ای مواجه هستید؟

عمده‌ترین چالش، افزایش قیمت لوازم مصرفی پزشکی است. این عامل سبب شده تا در برخی موارد به‌دلیل عدم تأمین‌ بودجه مورد نیاز، عمل‌هایی نظیر تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل لگن کاهش یابد و بعضاً هزینه‌های آن بر بیمار تحمیل شود. همچنین مطالبات طرف‌های قرارداد ازجمله داورخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی نیز از مسائل موجود به‌شمار می‌رود.

نویسنده: نازنین افراسیابی اردکانی

کد خبر: 68465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =