لزوم  برخورداری  تمام معلولان از سفرهای  برون‌شهری نیم بهاء

مدیرعامل جامعه معلولین ایران گفت: اقدام سازمان بهزیستی برای تخصیص ۱۳۵ هزار کارت هوشمند اعتباری با عنوان «سما» برای حمل ونقل افراد دارای معلولیت معلولان شدید ارزشمند است.   

کامران عاروان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: براساس عقد تفاهم‌نامه‌ای زمینه استفاده افراد در بازه سنی ۱۸ تا ۴۷ سال می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. انجمن‌های مرتبط در این رابطه همزمان با رونمایی از عقد تفاهم‌نامه، از این تصمیم باخبر شدند اما ای کاش نظرخواهی می‌شد. امیدواریم که این طرح تداوم داشته باشد.

عاروان تأکید کرد: اگرچه پروسه پیچیده و سختی برای این موضوع تعریف شده است اما در مجموع باید با اطلاع‌رسانی وسیع و بروکراسی کمتر و مشقت کمتری این مهم انجام شود و در نهایت مبلغ بلافاصله و یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به افراد معلول پرداخت شود.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران در پاسخ به عوامل تسهیل‌کننده حمل‌ونقل افراد افراد خاص گفت: سفر حق عامی است که حتی در شعار جهانی سازمان ملل بر گردشگری تأکید شده است. تمام افراد دارای معلولیت‌شدید، متوسط و خیلی‌شدید برای سفر و حمل و نقل خود نیاز به زیرساخت و بسترهای ویژه دارند.

وی درباره ضرورت‌های زیرساختی سفرهای دریایی، هوایی و زمینی افراد دارای معلولیت گفت: تمام موارد کمک کننده به فرد معلول برای بهره‌مندی از این امکانات، باید مناسب‌سازی و دسترس‌پذیرشود. وسیله حمل‌ونقل و فضای ایستگاهی ورود و خروج، خرید و اخذ بلیت باید قابل‌دسترسی باشد. به عبارت دیگر، باید تمام مراحل و زیرساخت‌ها دسترس‌پذیر باشند.

عاروان افزود: اتوبوس‌های بین شهری باید مناسب‌سازی شوند در حال حاضر هیچ یک از وسایل حمل و نقل عمومی به درد افراد ویلچری نمی‌خورد که با آن سفر کنند. از طرفی بسیاری از معلولان مشکلات مالی دارند و نمی‌توانند هزینه‌های سفر را پرداخت کنند. در این صورت باید تسهیلات عام‌تری برای سفر پرداخت شود.

مدیرعامل جامعه معلولین ایران با اشاره به اینکه سفر لزوماً تنها برای اوقات فراغت ‌و تفریح نیست بلکه ضرورت دریافت خدمات درمانی است درخصوص تسهیلات متناسب در این‌باره گفت: برخی تسهیلات و تجهیزات باید برای حین سفر و جابه‌جایی معلولان در نظر گرفته شود. در هواپیماها و قطارها برای جابه‌جایی افراد خاص تجهیزاتی باید در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ضرورت‌ها اقدامات فرهنگی و آموزشی است. کارکنان شاغل در سیستم‌های حمل‌و نقل باید به شرایط و نیازهای خاص معلولان آگاه باشند تا در زمان ورود فرد معلول به همراه خانواده، بتوانند به آسانی امور سفر آنها را هدایت و انجام دهند.

عاروان افزود: بحث فرهنگ‌سازی در این زمینه در زیرساخت‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مرتبط با حمل‌ونقل معلولان حتما باید فضا و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که حق سفر برای تمام افراد معلول ادا شود.

کد خبر: 68494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =