۴۵ اقدام راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در دولت سیزدهم

تحولات گسترده در بخش‌های بیمه‌ای، بازنشستگی و جذب بیمه‌شدگان جدید در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر منجر به اجرای ۴۵ اقدام راهبردی و اساسی در این صندوق در دولت سیزدهم شده که این اقدامات در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، جامعه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیازمند دریافت خدمات در بخش‌های مختلف هستند که در دولت سیزدهم به بهترین شیوه اقداماتی تحولی برای جامعه هدف این صندوق انجام شد تا تحولات گسترده‌ای در این زمینه را شاهد باشند.
برخی از ۴۵ اقدام صندوق بیمه‌ای اجتماعی کشاورزان در این دولت شامل انجام محاسبات بیمه‌ای، جذب بیمه‌شدگان جدید، بیمه رایگان زنان دارای سه فرزند در مناطق روستایی، تمدید بیمه‌شدگان، افزایش حقوق و سطح درآمدی افراد تحت پوشش، رشد پرداخت مستمری به بازنشستگان تحت پوشش، اعطای تسهیلات به افراد بازنشسته، رشد بودجه صندوق، پوشش بیمه‌ای بانوان، دریافت و وصول مطالبات صندوق و دیگر فعالیت‌ها به شمار می‌رود.
بیت‌الله برقراری، ‌مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این باره گفت: یکی از راه‌های تحقق اجتماعی گسترش شرایط بیمه‌ای است. با گسترش این بخش ما می‌توانیم در این حوزه به تحقق عدالت اجتماعی نزدیک شویم. با استقرار دولت مردمی سیزدهم اقدامات بسیار موثری انجام شده است. در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما ۴۵ اقدام مهم و راهبردی انجام داده‌ایم.
وی در تشریح این اقدامات گفت: اولین اقدام برنامه مربوط به محاسبات بیمه‌ای است و ریل‌گذاری آن مبتنی بر دانش انجام شده است. برخی از صندوق‌ها با محدودیت و مشکلات مواجه هستند ما برای رفع این چالش‌ها برنامه راهبردی مبتنی بر نگاه علمی را پایه‌ریزی کردیم. نکته دیگر که برای نخستین بار انجام شد محاسبات بیمه‌ای و افزایش پایداری صندوق بود. زمانی که این اتفاق رخ دهد آینده صندوق کاملاً خوب و روشن پیش می‌رود.
برقراری افزود: جذب بیمه شده جدید به عنوان دیگر اقدام در این دولت بوده که توانستیم ۸۰۰ هزار نفر را به اعضای صندوق اضافه کنیم که این معادل ۶۳ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. قدم دیگر تمدید بیمه‌شدگان است که برای آن نیز فکر کرده‌ایم و به معدل ۸۲ درصد رسیده‌ایم. تحقق تمدید حداکثری شده است. برای مستمری‌بگیران عزیز نیز برنامه داشتیم و آن را در سال گذشته ۴۳ درصد افزایش دادیم.

برخی از اقدامات شاخص صندوق بیمه اجتماعی در دولت سیزدهم
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان که از سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اکنون حدود ۱۹۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان اعضا و بیمه‌شده تحت پوشش دارد. ارائه خدمات به گروه بازنشستگان یکی از وظایف ذاتی این صندوق محسوب می‌شود.
اعطای ۲۲ هزار فقره وام برای نخستین بار به مستمری‌بگیران تحت پوشش یکی از مهمترین برنامه های این صندوق در دولت سیزدهم بوده که به عنوان یک اقدام بی‌سابقه در این دولت محقق شد. در دولت‌های گذشته هیچ اقدامی برای پرداخت تسهیلات به گروه بازنشستگان انجام نشد اما در این دولت با برنامه‌ریزی اصولی تلاش برای اعطای تسهیلات به نتیجه رسید و در نهایت این تعداد از افراد بازنشسته تسهیلات خود را دریافت کردند.
پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان بدون مراجعه به بانک و بدون ضامن برای مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان منظور شده بود کهبرای این موضوع دو هزار میلیارد ریال تسهیلات برای مستمری‌بگیران پیش‌بینی شد.
وصول مطالبات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان یکی از ۴۵ اقدام صندوق در دولت سیزدهم به حساب می‌آید که این برنامه‌ریزی نیز در دولت سیزدهم انجام و به نتیجه نهایی رسید.
رشد ۱۶۵ درصدی بودجه صندوق بیمه اجتماعی یکی دیگر از اقدامات تحولی در دولت سیزدهم بود که با توجه به رشد بودجه نسبت به سال گذشته اقدامات تحولی در حوزه‌های مختلف برای ارائه بهتر خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان تحت پوشش در این دوره اجرایی شد.

بیمه رایگان زنان روستایی دارای سه فرزند
رشد ۴۱ درصدی شمار زنان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم دستاورد دیگری از خدمات گسترده این صندوق در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در حال حاضر از حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کشاورزان، روستاییان و عشایر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را مردان و حدود ۷۰۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.
انجام نظارت برخط بر کارگزاری‌ها یکی دیگر از برنامه‌های تحولی صندوق است تا از این طریق بتوان زمینه اجرای بهتر فعالیت‌ها و گسترش خدمات برای جامعه تحت پوشش را شاهد بود. البته در کنار این فعالیت‌ها امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با سازمان‌های همسو در راستای ساماندهی و توانمندسازی از دیگر اقدامات تحولی است.
موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز نمود آن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مشهود است زیرا براساس ماده ۲۱ قانون اشاره شده زنان غیرشاغل عشایر و روستایی دارای سه فرزند یا بیشتر به صورت رایگان بیمه می‌شوند.
برای تحقق بیمه رایگان این بانوان اقدامات اساسی در حال پیگیری و اجرایی است در همین راستا مبالغی برای اجرای این طرح بزرگ در نظر گرفته شده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری زمینه تحت پوشش قرار گرفتن ۵۰۰ هزار نفر از این بانوان از بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فراهم شده است.
یکی دیگر از اولویت‌های صندوق در دولت سیزدهم توجه به حوزه بازنشستگی در راستای افزایش حقوق و سطوح درآمدی افراد تحت پوشش بود. اولویت دیگر افزایش سالانه مستمری‌ها و موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان بوده که تاکنون در سه استان اجرا شده و پوشش بیمه تکمیلی تمامی ۱۹۰ هزار بازنشسته در دستور کار قرار دارد.
اجرای موفق بیمه تکمیلی درمان در سه استان اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان برای مستمری‌بگیران دستاورد دیگر صندوق در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.
رشد قابل توجه بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم یکی از دیگر دستاوردهای صندوق است زیرا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو صندوق بودند اما در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید در مدت بیش از ۲ سال اخیر به مجموع بیمه‌شدگان صندوق اضافه شد.
روستاییان، کشاورزان، عشایر، شهرهای زیر ۲۰ سال، رانندگان شهری و تعدادی دیگر از افراد جزء جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستایین و عشایر هستند که تعداد آن‌ها به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد. بر اساس قانون نمی‌توان افراد بالای ۵۰ سال و زیر ۱۸ سال را در صندوق ثبت‌نام کرد که این مساله جامعه هدف صندوق را به حدود ۱۰ میلیون رسانده است.

کد خبر: 68711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =