خاطرات تلخ و شیرین را  به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بپذیریم

یک دکترای روانشناسی و مشاور بالینی گقت: ببخش و فراموشی خاطرات تلخ گذشته هنری است که زوجین با بکارگیری کسب مهارت‌ها و تمرین‌های مؤثر می‌توانند به آنها دست پیدا کنند.

محمد ترکمان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به تأثیر عبور از خاطرات تلخ گذشته بر کیفیت زندگی مشترک زوجین گفت: بسیاری از افراد در اوایل ازدواج خود با تجربه خاطرات تلخ، دچار درگیری ذهنی شده‌اند و زندگی فعلی آنها نیز تحت‌تأثیر آن خاطرات قرار می گیرد. در چنین شرایطی متأسفانه زوجین نمی‌توانند از زندگی زناشویی خود احساس خوبی داشته‌باشند.

وی با اشاره به اینکه در اوایل زندگی زناشویی رنج وعذاب‌ها به گونه‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، افزود: انواع آزار جسمی و روانی که زوجین از طرف همسر یا خانواده او می‌بینند شاید شایع‌ترین خاطرات تلخ در اوایل زندگی مشترک به شمار آیند.

ترکمان تأکید کرد: مواجهه با خاطرات تلخ در دوران نامزدی و یا ازدواج برای برخی از افراد بسیار رنج آور بوده و هست.با این وصف، به هر دلیل باید بپذیریم که خاطرات تلخ و شیرین جزء جدایی‌ناپذیر زندگی افراد هستند.

این روانشناس بالینی گفت: خیانت کردن، مرگ‌عزیزان در اوایل زندگی و در مجموع هرگونه تحول عظیم ناخوشایندی که در زندگی به وجود می‌آید نوعی رنج محسوب می‌شوند. بنابراین با مرور و یاد آن خاطرات و تحولات ممکن است طیف وسیعی از واکنش‌های هیجانی با شدت‌های گوناگون در فرد تولید شود.

او افزود: ممکن است افراد دچار معده درد یا تپش قلب و تعریق شوند. بعضاً در برخی‌ها شاهد بروز میگرن، ناتوانی‌ جنسی، خشم، کابوس، غم، افسردگی و یا مواردی از این قبیل هستیم. بهرحال مهم این است که تمام افراد و یا زوجین بدانند چطور و چگونه با آنها برخورد کنند.

این مشاور بالینی گفت: روش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی وجود دارد که ما از درد و رنج خاطرات گذشته خود تا حدودی رها می‌سازد. روش‌های کوتاه‌مدت فنونی هستند که به صورت موقت کمک می‌کنند که از فشار ناشی از یادآوری خاطرات تلخ گذشته بکاهیم. روش‌های بلندمدت نیز به افراد یاری می‌رسانند در مدت زمان طولانی زهر هیجانی مسائل آزاردهنده را کاهش دهند.

ترکمان گفت: زوجین با کمک مشاوران و متخصصان زوج درمانی ضمن انجام تمرینات مکرر و مستمر قادر می‌شوند با درد و رنج ناشی از مرور خاطرات گذشته مبارزه کنند. در این صورت اجازه نمی‌دهند به تدریج رابطه و در نهایت شیرازه زندگی مشترک‌شان از بین برود و نابود شود.

کد خبر: 68771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =