مزایای مهارت‌آموزی برای مشمولان بیمه بیکاری

سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای، یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در روزهای ابتدایی اسفندماه امسال، سازمان تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌ای تأکید کرد این سازمان برای اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کرده است.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «در این تفاهم‌نامه که به امضای «علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و «مهرداد عظیمی» معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای رسیده، مقرر شده است سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنان؛ متناسب‌ با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

به موجب این تفاهم‌نامه، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ملزم شده‌اند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده، براساس سن، جنس، رشته تحصیلی، مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کرده و متناسب با نیاز بازار کار منطقه و تقاضای کارفرمایان برای نیروی کار، برای گذراندن آموزش‌های مهارتی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

اما بیکارشدگان غیرارادی که بدون عذر موجه از حضور در دوره‌های آموزش مهارت خودداری کنند، در معرض قطع مستمری بیمه بیکاری قرار می‌گیرند؛ «آرمین خوشوقتی» کارشناس حقوق و روابط کار، در رابطه با این موضوع به «اجباری بودن حضور در دوره‌های مهارت‌آموزی به عنوان یک الزام در روند دریافت مقرری بیمه بیکاری» اشاره کرد و به آتیه آنلاین گفت: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه جدید و تغییراتی که در پرداخت مقرری بیمه بیکاری کارگران اتفاق افتاده، کارگرانی که ناخواسته و غیرارادی بیکار شده‌اند، باید در دوره‌های فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی شرکت کنند. شرکت در این دوره‌ها به هیچ وجه اختیاری نیست و بیکار شدگان باید توجه داشته باشند اگر دوره‌ای به آن‌ها معرفی شده و در آن شرکت نکرده و به هر دلیلی غیبت می‌کنند، در معرض خطر قطع مقرری بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

این کارشناس حقوقی با تاکید بر نقش مهارت‌آموزی در یافتن فرصت‌های شغلی مناسب، افزود: حضور در دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، می‌تواند مقرری‌بگیران را در یافتن فرصت‌های شغلی مناسب یاری کند. ممکن است کارگری در کارگاه قبلی، تخصص و مهارت خاصی را کسب کرده باشد اما بدون تردید این تخصص در گذر زمان نیازمند بازآموزی و ارتقا است. ادارات کار استان‌ها، کارگران بیکارشده را براساس مشخصات و ویژگی‌های شغلی دسته‌بندی می‌کنند و بر این اساس، دوره‌های مهارت‌آموزی کارگران تعیین می‌شود. حضور در این دوره‌ها می‌تواند پنجره‌های شغلی جدیدی به روی کارگران بیکار شده بگشاید و آن‌ها را در یافتن شغل تخصصی مناسب یاری کند.

تهیه فهرست مقرری‌بگیران بیکاری که در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده‌اند، برعهده سازمان فنی و حرفه‌ای است. این سازمان براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده ضمن اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار هر منطقه و تقاضای کارفرمایان، فهرست مقرری‌بگیرانی را که از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی امتناع یا این دوره ها را ترک می‌کنند، در پایان هر ماه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند.

امکان قطع مقرری بیمه بیکاری افرادی که در دوره‌های کارآموزی شرکت نمی‌کنند، مصوبه جدیدی نیست، فقط مقدمات اجرایی شدن آن با این تفاهم‌نامه جدید فراهم شده است. براساس بند ب ماده ۸ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، مقرری بیمه بیکاری افرادی که بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کنند، قطع خواهد شد.

تأمین هزینه این دوره‌ها نیز برعهده سازمان تأمین اجتماعی است و کارجویان بیکارشده قرار نیست مبالغی از جیب بپردازند. سازمان تأمین‌اجتماعی براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده با اخذ مستندات هزینه‌کرد، هزینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای موضوع این تفاهم‌نامه را از محل اعتبارات بیمه بیکاری هر ۶ ماه یک بار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند.

خوشوقتی با اشاره به «تأمین هزینه‌های مهارت‌آموزی از سوی سازمان تأمین اجتماعی» گفت: با توجه به اینکه پرداخت هزینه‌های مهارت‌آموزی برعهده سازمان تأمین اجتماعی است، افراد بیکار شده هیچ بهانه‌ای برای امتناع از حضور در این دوره‌ها ندارند. دوره‌های مهارت‌آموزی، منافع بسیار برای مقرری‌بگیران بیمه بیکاری دارد و این در حالی است که هیچ هزینه مازادی به آنها تحمیل نمی‌شود.

به نظر می‌رسد اجرای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه در روزهای بعد از امضای آن به سرعت آغاز شده است. ۱۷ اسفندماه، «خلیل احمد سلامی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در چارچوب تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و تأمین اجتماعی، افرادی که مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند، ملزم به حضور در دوره‌های مهارت‌آموزی شدند.

او تاکید کرد: ۷۸۷ نفر در استان سیستان و بلوچستان، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که از این تعداد، ۱۴۰ نفر برای فراگیری آموزشهای مهارتی به فنی و حرفه‌ای معرفی شدند.

معرفی برای مهارت‌آموزی یا ارتقای مهارتهای شغلی، یکی از الزامات قانون بیمه بیکاری است که اجرای آن بعد از سال‌ها در دستور کار قرار گرفته است. در هر حال، معرفی بیکارشدگان به دوره‌های مرتبط با مهارت و تخصص شغلی‌شان، مزایای بسیار برای بازار کار و نظام آموزش فنی و حرفه‌ای دارد. از یکسو، مهارت‌آموزی موثر و کارا، کاریابی و اشتغال مجدد مقرری‌بگیران را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را با نیازمندی‌های بازار کار و مهارت‌های نیروی انسانی منطبق می‌کند.

نویسنده: مریم محمدی

کد خبر: 68903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =