«صلح» وجه مشترک نیاز جامعه جهانی در تغییرات بنیادین

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی به دنبال «به زیستن اجتماعی» هستند که تحقق این هدف فقط از طریق ترویج «صلح» و نهادینه شدن آن با همکاری همه ظرفیت‌ها خواهد بود، گفت: آموزش، مهم‌ترین راه ارتقاء فرهنگ صلح در جامعه جهانی است که استمرار در این راه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، سید حسن موسوی چلک با اشاره به برگزاری نشست روز جهانی مددکار اجتماعی و با بیان اینکه در این نشست تمرکز اصلی بر اهمیت صلح و دوستی و مهربانی در جامعه جهانی بود، چراکه معتقدم «صلح» وجه مشترک نیاز جامعه جهانی در تغییرات بنیادین خواهد بود، گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در سطح جهان شاهد جنگ‌ها و خشونت‌های مختلف نسبت به مردم هستیم و از ظلم‌ها و استثمارهای مختلفی می‌شنویم. به همین دلیل صلح نیاز جامعه کنونی و آینده مشترک همه جوامع است و باید رقابت‌ها و دعواها به همکاری‌ها تبدیل شوند.

او ادامه داد: مددکاران اجتماعی از جمله متخصصینی هستند که بواسطه مهارت‌های مختلف از قبیل میانجی‌گری، مداخله در بحران، تاب‌آوری، ارتباط اجتماعی، گفت‌وگو و... می‌توانند در این مسیر تاثیرگذار باشند.

عضو هیات رییسه منطقه آسیا- اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی همچنین افزود: بدون شک برای تحقق صلح، مشارکت همه مردم و ذی نفعان، دارای اهمیت است که می‌تواند مسیر صلح را هموارتر و ادامه راه را پایدارتر کند. در مسیر مشارکت لازم است از همه ظرفیت‌های موجود در هر جامعه اعم از دولتی بویژه نهادهای آموزشی و فرهنگی، مردمی، تشکل‌های مدنی، انجمن‌ها، رسانه‌ها، نخبگان، مشاهیر و... و. استفاده کرد. این شرایط کمک می‌کند تا تبعیض و ظلم کمرنگ‌تر شود و حقوق همه شهروندان در جامعه جهانی مورد توجه قرار گیرد. هزینه‌های اداره کشور ها کمتر شود و افراد با تفاوت‌هایی که از نظر زبان، دین، نژاد، رنگ و...دارند می‌توانند با آرامش کنار هم باشند و ضمن احترام متقابل به حقوق همدیگر زندگی با نشاطی را تجربه کنند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه بیان کرد: با ترویج صلح در جامعه جهانی تعارضات به‌ویژه تعارضاتی که منجر به خشونت می‌شوند کمتر خواهد شد، حتی اگر بطور کامل در کوتاه مدت از بین نروند، همه انسان‌ها از این نظر در امنیت خواهند بود. البته این مستلزم این است که دولت‌ها در این راه فعالانه‌تر عمل کنند چراکه اگر این گونه عمل نکنند تحقق صلح در جامعه جهانی تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: مددکاران اجتماعی به دنبال «به زیستن اجتماعی» هستند که تحقق این هدف فقط از طریق ترویج صلح و نهادینه شدن آن با همکاری همه ظرفیت‌ها خواهد بود.

موسوی چلک معتقد است که راه نجات جامعه جهانی از وضعیت کنونی تمرکز بر نهادینه کردن صلح است و باید تهدیدهایی که در این راه وجود دارد را شناخت و با تدابیر مناسب برای تبدیل آنها به فرصت‌ها برنامه‌ریزی کرد. تهدیدهایی از قبیل فقر، توسعه بی‌رویه و غیر معمول قدرت‌های نظامی و اعمال خشونت نسبت به کشورها و مردم ضعیف، نابرابری، تبعیض، نادیده گرفتن حقوق همه شهروندان و... می‌توانند برخی از این تهدیدها باشند.

به گفته وی، آموزش، مهم‌ترین راه ارتقاء فرهنگ صلح در جامعه جهانی است که استمرار در این راه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کد خبر: 68950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =