۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 69144
یک ماه بدون ساندویچ و پیتزا

ورود گسترده غذاهایی با عنوان فست‌فود به فرهنگ غذایی کشور ما آن‌قدر زیرپوستی اتفاق افتاد که حالا باور نمی‌کنیم بخش زیادی از سهم غذای دریافتی ما را فست‌فودها تشکیل می‌دهند. غذاهای آماده مانند ساندویچ‌ها و پیتزا دیگر جای خود را در سفره ما بازکرده‌اند و چند وعده در هفته را از آن خود می‌کنند. این در حالی است که مضرات خوردن چنین غذاهایی بر کسی پوشیده نیست و بارها از سوی پزشکان توصیه شده مصرف آن‌ها را حذف یا محدود کنیم. برای این کار چه می‌توان کرد؟ بخصوص اکنون که در ایام ماه مبارک رمضان به‌سر می‌بریم و خوردن فست‌فود برای این دوران تغذیه بسیار مضری است.

فست‌فود یا غذای آماده که شامل انواع ساندویچ‌های گرم و سرد و پیتزا می‌شود، به خاطر دارا بودن مواد غذایی صنعتی و فراوری شده مفید نیست. ارزش غذایی چنین مواد خوراکی بسیار پایین است و تأمین‌کننده نیاز بدن نیست. فست‌فودها در روغن فراوان تهیه می‌شوند، آن‌هم روغن‌های اشباع و ترانس که به‌طور مستقیم بر افزایش کلسترول و چربی خون اثر می‌گذارند. همچنین این غذاهای چرب احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برند. نیترات و نیتریت زیادی که در سوسیس و کالباس به کار می‌رود تا رنگ و طعم و بوی خوبی به آن بدهد و همچنین مواد نگهدارنده‌ای که به آن‌ها اضافه می‌کنند، یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان محسوب می‌شود. از طرفی سدیم بسیار زیاد این غذاها فشارخون را تا حد زیادی از حالت تعادلی خارج می‌کند. سوسیس و کالباس‌ از گوشت های بی‌ارزش تهیه می‌شوند، طعم بد گوشت‌های بی‌کیفیت به وسیله ادویه‌های غلیظ و مواد افزودنی از آن‌ها گرفته می‌شود.

با این تفاسیر همه ما می‌دانیم که فست‌فود چه مضراتی دارد و چرا باید از مصرف آن خودداری کنیم یا استفاده از آن را به حداقل برسانیم. اما به علت خوشمزه بودن این غذاها گاهی نمی‌توانیم از خوردن‌شان چشم بپوشیم. البته از نظر پزشکان خوردن فست‌فود به میزان یکی دوبار در سال اشکالی ندارد، اما اینکه این غذاها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم، مسئله‌ای است که باید هرچه زودتر به حل آن فکر کنیم. از طرفی مصرف فست‌فودها در ماه رمضان موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. وقتی بدن در حالت روزه‌داری قرار می‌گیرد و چندین ساعت از دریافت غذا منع می‌شود، بعد از آن نباید با غذاهای سنگین و چرب و سرخ کرده انباشته شود. خوردن این غذاها در ایام روزه باعث می‌شود که آسیب‌های جدی به دستگاه گوارش و کبد وارد شود. ماه رمضان زمان خوبی برای حذف این موارد از سفره است. به‌جای آن باید به سمت خوردن غلات و لبنیات و گوشت‌های سالم رفت. خوردن غذاهای آماده در ماه رمضان مزاج را سرد می‌کند و بدن را در وضعیت نامتعادل قرار می‌دهد. در این شرایط هضم غذا توسط دستگاه گوارش به خوبی صورت نمی‌گیرد و انرژی مورد نیاز بدن برای ساعت‌های روزه مهیا نمی‌شود. فست‌فودها با ایجاد سیری کاذب باعث می‌شوند که بدون دریافت مواد غذایی لازم ساعت‌ها پس از خوردن آن‌ها سنگین بمانیم و گرسنگی و تشنگی حاصل از نیترات و سدیم به سراغ‌مان بیاید.

راهکار مناسب برای حذف فست‌فودها در ماه رمضان استفاده از غذاهای سالم ایرانی است. فرهنگ غذایی کشور ما بسیار غنی و سرشار از مواد غذایی سالم و مغذی است. غذاهایی که با ورود فست‌فودها خوردن آن‌ها را به فراموشی سپرده‌ایم. می‌توانیم ماه رمضان را معیاری قرار دهیم تا از شر فست‌فود خلاص شویم و به سمت سلامتی بدن خود با مصرف غذاهای سالم برویم. ازجمله غذاهای سالم و مفید برای بدن در ماه رمضان حلیم، آش، سوپ، نان و پنیر، عدسی، خوراک لوبیا و آبگوشت است. بررسی این غذاها نشان می‌دهد که مواد تشکیل دهنده آن‌ها از سلامت کافی برخوردار بوده و به بدن انرژی خوب و کافی می‌دهد. حبوبات و غلات و لبنیات کمک می‌کنند تا دستگاه گوارش ما در دوران روزه‌داری درست عمل کند و با هضم آسان غذاها، احساس سبکی و راحتی و در عین حال سیری را از افطار تا سحر تجربه کنیم. اگر این رویه را در ماه رمضان در پیش بگیریم، امکان این وجود دارد که بعد از ماه رمضان نیز رژیم غذایی سلامت را حفظ کنیم و فست‌فودهای خطرناک و بیماری‌زا اما به ظاهر خوشمزه را از برنامه غذایی خود حذف کنیم. برای کسانی هم که به این نوع غذاها علاقه زیادی دارند، توصیه می‌شود با استفاده از مواد اولیه سالم و قابل اطمینان در خانه به تهیه آن‌ها مشغول شوند. دریافت غذاهای فست‌فودی و ناسالم در تمام طول سال بدن را فرسوده و خسته می‌کند و انرژی مضاعفی از اعضای بدن می‌گیرد تا به هضم غذاها منجر شود. این روند در نهایت پیری سریع بدن را به همراه دارد.

البته این نکته را به ذهن بسپارید و بعد از ماه مبارک رمضان آن را عملی کنید. لازم است تا در این ماه به بدن خود استراحت بدهیم و با سم‌زدایی آن از طریق حذف مواد ناسالم و گنجاندن غذاهای مفید سلامتی را تضمین کنیم.

کد خبر: 69144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =