پایش اشتغال‌های جدید در گیلان ۹۲ درصد صحت دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: نظارت‌های تلفنی صورت گرفته بر اشتغال ایجاد شده در استان ۹۲ درصد صحت دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیاوش آقاجانی با بیان اینکه متقاضیانی که درخواست اشتغال خود را در سامانه رصد به عنوان اشتغال جدید ثبت می‌کنند طی سه مرحله پیامکی، تلفنی(تمام شماری) و میدانی(به صورت رندمی انجام می‌شود) پایش می‌شوند افزود: در نظارت تلفنی پس از انجام فرآیند پایش برخی درخواست‌ها ویراش یا حذف می شوند؛ در این نوع نظارت درخواست ثبت شده متقاضی در سامانه رصد مورد بررسی قرار گرفته و فرد به سوالاتی نظیر تاریخ آغاز فعالیت، دستگاه پرداخت کننده تسهیلات و پروانه بهره برداری اخذ شده پاسخ می‌دهد تا در صورت نیاز درخواست، ویرایش یا حذف شود و توسط دستگاه مربوطه دوباره اقدام شود.

وی بیان کرد: در نظارت میدانی کارشناسان در موقعیت مکانی که اطلاعات آن توسط متقاضی ثبت شده حضور یافته و بصورت میدانی با گرفتن عکس و پر کردن فرم‌هایی از صحت آنچه در سامانه رصد ثبت شده اطمینان حاصل می‌کنند که در گیلان این شیوه در سطح وسیعی اجرا نشده و بخش عمده به صورت تلفنی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه از ۳۲ هزار تعهد اشتغال سال ۱۴۰۲ مجوز بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار اشتغال توسط اصناف صادر شده و افراد پروانه صنفی گرفته‌اند گفت: برای این افراد تعهد اشتغال وجود ندارند ضمن آنکه مشاغل خانگی هم تعهد بیمه ندارند و کسی که کسب و کاری در منزل راه‌اندازی کرده است، تعهد بیمه‌ای ندارد.

صدور مجوز مشاغل خانگی برای ۷ هزار گیلانی

وی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در این بخش رشد خیلی خوبی داشتیم؛ برای حدود هفت هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی مجوز صادر شد اما همه این موارد لزوما در سامانه رصد ثبت نشده است.

آقاجانی با بیان اینکه اشتغال‌های کارفرمایی تعهد بیمه اجتماعی دارند، افزود: این تحلیل که چون ۳۳ هزار اشتغال جدید ایجاد شده باید به میزان ۳۳ هزار نفر باید بیمه شده جدید داشته باشیم اساسا درست نیست زیرا طبق آمار سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲ هزار نفر بیمه شده جدید تامین اجتماعی داریم و بقیه اجباری برای پوشش بیمه‌ای ندارند.

وی گفت: در برخی موارد کارفرمایان متخلفی هستند که شغلی ایجاد کرده‌اند اما نسبت به بیمه این افراد کوتاهی دارند که باید نظارت و الزام قانونی برای کارفرما برای بیمه کردن این افراد باشد، برخی از این موارد که تعهدات خود را اجرا نمی کنند تنبیه شده و مشمول جرائم می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ادامه داد: براساس واقعیت‌های بازار کار و نتیجه پایش‌ها و شاخص‌های این بازار که در مرکز آمار اعلام شده و تقاضای کارخانجات و کارفرمایان استان که برای تامین نیروی کار خود دچار مشکل هستند، درخواست مجوز بکارگیری اتباع بیگانه وجود دارد اما به دلیل آنکه گیلان جزو استان‌های ممنوعه در اقامت اتباع خارجی است، در بکارگیری این افراد مجوزی از سوی این اداره کل صادر نمی‌شود.

وی افزود: انتظار است کارفرمایان با درنظر گرفتن معیارهای انگیزشی و پاداش‌های افزایش تولید و مواردی نظیر آن، نیروی مورد نیاز خود را از بین نیروی کار داخلی جذب کنند و سراغ اتباع بیگانه نروند که در این صورت با متخلفان برخورد می‌شود.

کد خبر: 69426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =