راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

یک متخصص داخلی تأمین‌اجتماعی، کلیه‌ها را مهمترین دستگاه‌ بدن برشمرد که هرگونه اختلال در کارکرد آن علاوه بر مشکلات تصفیه خون، منجر به ایجاد سایر بیماری‌ها شده و سلامت طبیعی بدن برهم می‌ریزد. از این‌رو برای پیشگیری از انواع بیماری‌های کلیوی، توصیه‌ها و راهکارهای مقتضی را ارائه کرد.

دکتر داود موسی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه لازم است از کلیه‌ها این دو عضو لوبیایی شکل محافظت کنیم و نگذاریم در معرض خطر قرار گیرد، افزود: محافظت از این دو عضو کوچک، کار چندان سختی نیست و روش‌هایی برای پیشگیری از امراض کلیوی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان کلیه‌ها را از خطر حفظ کرد. زیرا این دو عضو برخلاف اندازه کوچک، قدرت بالایی دارند و بیمار شدن آن‌ها ممکن است سبب به خطر افتادن کل بدن شود.

کنترل فشارخون

وی ادامه داد: یکی از روش‌های حفظ سلامت کلیه‌ها، کنترل فشارخون است؛ فشارخون تاثیر بسزایی روی سلامت کلیه و همچنین سلامت کل بدن دارد. افراد دارای فشارخون حتما باید تحت نظر پزشک باشند. فشارخون بالا ممکن است منجر به آسیب دیدن رگ‌های خونی کلیه‌ها شود و اجازه ندهد که این دستگاه به درستی وظایف خود را انجام دهد. از این‌رو اگر دچار مشکل فشارخون هستید، فراموش نکنید که حتما باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید و روش‌های درمانی و مراقبتی لازم را انجام دهید.

کنترل دیابت

متخصص داخلی پلی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی شهید بهشتی کرج، گفت: همچنین دیابت یکی از عوامل خطرناک برای کلیه است. سطح بالای قند در خون ممکن است سبب گرفتار شدن کلیه‌ شود. بیشتر افرادی که دچار دیابت هستند در معرض بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند. اگرچه دیابت درمان کامل و قطعی ندارد، اما با کنترل کردن این بیماری می‌توان از کلیه‌ها محافظت کرد.

موسی‌پور بیان کرد: مهمترین اقدامی که می‌توان برای کنترل دیابت انجام داد، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. مصرف غذاهایی که قندخون را افزایش می‌دهد را کمتر کنید؛ به صورت منظم آزمایش قندخون و فشارخون انجام دهید و همیشه تحت نظر پزشک باشید.

عدم مصرف دخانیات

او افزود: یکی از روش‌های پیشگیری از انواع بیماری‌های کلیوی، عدم مصرف الکل و دخانیاتی همچون سیگار است. سیگار کشیدن برای کلیه‌ها بسیار مضر بوده و سبب کم شدن جریان خون به کلیه‌ها می‌شود. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کم شد آب بدن و مختل شدن عملکرد کلیه‌ها را در پی دارد. یکی از عوارض کم شدن آب بدن، خشکی کلیه‌ها است و کلیه‌ای که به آن آب کافی نرسد، نمی‌تواند به درستی کار کند.

کاهش مصرف مسکن‌ها

متخصص داخلی مرکز جراحی محدود تأمین‌اجتماعی شهید حاجی‌زاده مهرشهر کرج با بیان اینکه مسکن‌هایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد، گفت: داروهایی همچون آسپرینی، ناپروکسن، ژلوفن، ایبوپروفن و ... می‌تواند منجر به کاهش جریان خون کلیه شود و بنابراین داروهای بدون نسخه پزشک، کمتر مصرف شود.

مصرف کم نمک

موسی‌پور ادامه داد: همچنین مصرف بیش از اندازه نمک منجر به بالا رفتن فشارخون شده و برای سلامت کلیه‌ها مضر است. مصرف زیاد نمک ارتباط مستقیمی با فشارخون دارد. از این‌رو برای پیشگیری از انواع بیماری‌های کلیوی، داشتن یک برنامه رژیم غذایی سالم ضروری است. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند، حتما باید از یک برنامه رژیم غذایی استفاده کنند که در آن مصرف غذاهایی که دارای سدیم بیش از اندازه است، کم باشد.

خواب کافی

وی با تاکید براینکه برای داشتن کلیه‌های سالم، خواب کافی ضروری است، افزود: افرادی که در روز به اندازه کافی خواب مناسب ندارند، بیشتر در معرض انواع بیماری‌ها و نیز بیماری‌های کلیوی هستند. به‌طور کلی خواب ارتباط مستقیم با سلامت بدن دارد و خوابیدن هفت الی هشت ساعت در روز برای بدن لازم است. اگر با مشکل کمبود خواب مواجه هستید، بهتر است از روش‌های درمانی کمک گرفته و این مشکل را برطرف کنید.

کنترل وزن

متخصص داخلی تأمین‌اجتماعی، بیان کرد: کنترل وزن نیز اهمیت زیادی دارد و همواره سعی کنید وزن‌تان را به‌طور مرتب اندازه‌گیری کنید. افزایش وزن بیش از حد سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشارخون می‌شود. با توجه به اینکه فشارخون بالا عملکرد کلیه‌ها را مختل می‌کند، اندازه‌گیری و بررسی ماهیانه وزن تاثیر مهمی در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی دارد.

علائم بیماری کلیه

موسی‌پور تشخیص زودهنگام بیماری‌ها را در درمان به‌موقع موثر دانست و گفت: اگر علائمی همچون خستگی، درد در ناحیه پهلو و کمر، تورم در مچ‌ پا، تغییر در ظاهر ادرار که ممکن است به رنگ قهوه‌ای یا قرمز درآید، مشاهده شد، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام سبب شده است تا بسیاری از افراد زودتر کلیه‌های خود را نجات دهند.

روش غربالگری

او با تاکید براینکه برخی بیماری‌ها منشا ارثی دارد، اعلام کرد: اگر در نزدیکان خود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و دیابت وجود دارند، ریسک ابتلا به این بیماری‌ها نیز در شما افزایش می‌یابد. اما با انجام معاینات منظم و غربالگری می‌توانید وجود این بیماری‌ها را شناسایی کرده و زودتر درمان شوید.

درمان پروستات

متخصص داخلی با اشاره به درمان مشکلات پروستات به عنوان یکی از شیوه‌های پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، افزود: بسیاری از مردان سالمند، دچار مشکلات پروستات می‌شوند و درمان زودهنگام این بیماری در پیشگیری از آسیب‌های کلیوی، موثر است. اما بی‌توجهی به این مشکل می‌تواند آسیب دائمی به کلیه‌ها را در پی داشته باشد.

نوشیدن آب کافی

موسی‌پور با بیان اینکه کم آبی در بدن تاثیر زیادی روی سلامت کلیه‌ها دارد، توصیه کرد: به اندازه کافی آب بنوشید. نرسیدن آب کافی به بدن، جریان خون به کلیه‌ها را مختل می‌کند. روزانه حداکثر هشت لیوان آب بخورید. مصرف آب نه‌ تنها برای کلیه‌ها بلکه برای تمامی اعضای بدن مفید است. بنابراین فراموش نکنید که دو عضو لوبیایی شکل بدن ما به مصرف آب کافی نیاز دارند.

کد خبر: 69468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =