تحولات بیمه‌ای تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲

تسویه بی‌سابقه بدهی دولت به تأمین اجتماعی، رشد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان جدید، گسترش خدمات بیمه‌ای برای گروه‌های مختلف به ویژه هفت گروه توافقی مانند هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، ورزشکاران و امدادگران، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری، افزایش پرداخت کمک هزینه بارداری از ۶ به ۹ ماه، پرداخت مستمری بدون استقراض بانکی، اجرای ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان تعهدات، تحقق ۵۹ خدمت غیرحضوری و پرداخت حدود ۲۶۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کارنامه درخشان این نهاد بیمه‌گر در بخش تحولات بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۷۳ درصد از جامعه از بیمه‌های اجتماعی برخوردار هستند سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد افراد شامل شاغلان و غیرشاغلان را در قالب ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش دارد. ارائه خدمات مطلوب به این افراد در بخش‌های بیمه‌ای، توسعه پوشش بیمه، گسترش خدمات غیرحضوری، پرداخت به هنگام مستمری، تلاش برای دریافت مطالبات از بخش خصوصی و دولتی و جذب بیمه‌شدگان جدید از برنامه‌های راهبردی و عملیاتی سازمان به شمار می‌رود.
استقرار دولت سیزدهم و روی کار آمدن مدیریت سازمان تأمین اجتماعی تلاش‌ها را برای جذب بیمه‌شدگان جدید افزایش داد به گونه‌ای که در این دوره ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده به جمع بیمه‌شدگان در قالب انواع بیمه‌های اختیاری، اجباری، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی در سازمان افزوده شد.
براساس داده‌های آماری موجود در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمت به ۵۳ درصد جامعه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را به عهده دارد که در این میان چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد.

تسویه بی‌سابقه بدهی دولت به تأمین اجتماعی
دولت سیزدهم به دنبال انباشته شدن بدهی‌های دولت‌های گذشته به سازمان تأمین اجتماعی تلاش جدی خود را برای تسویه بدهی به این نهاد بیمه‌گر انجام داده به شیوه‌ای که در این زمینه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های این سازمان را تاکنون پرداخت کرده است.
پرداخت‌نشدن مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از سوی دولت‌های گذشته یکی از مهمترین موضوعات این سازمان جهت دریافت این مطالبات بوده که در این دولت نه تنها تسویه بدهی بی‌سابقه‌ای انجام شده بلکه افزایش سرمایه تاریخی برای بانک رفاه کارگران محقق شد.

پرداخت مستمری بازنشستگان بدون استقراض بانکی
یکی از مهم‌ترین راهبردهای تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲ پرداخت به‌موقع حقوق افراد تحت‌پوشش در حوزه مستمری‌بگیران بود که در سال‌ جاری تاکنون بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی، ایفای تمام تعهدات به‌طور متوسط شامل ماهانه ۴۳‌هزار میلیارد تومان را شامل شده است. در ابتدای دولت، ماهانه بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مستمری‌ها در تأمین‌اجتماعی وجود داشت که برای جبران این مورد، از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه از نظام بانکی صورت گرفته بود.
با آغاز به ‌کار مدیریت جدید تأمین‌ اجتماعی، اقدامات مؤثری در راستای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران نظیر عدم استقراض از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در قالب مستمری‌بگیران انجام شد. در این ارتباط ایفای تعهدات ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ تأمین‌اجتماعی در قبال افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بدون استقراض از سیستم بانکی محقق شد.

رشد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان جدید
از ابتدای دولت سیزدهم با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری جامعه بیمه‌شدگان جدید سازمان تأمین اجتماعی رشد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را تجربه کرد تا با این اقدام تقویت منابع پایدار سازمان را به دنبال داشته باشد.
اگرچه توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در کشور به شمار می‌رود در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید از میان ۶ تا ۹ میلیون افراد فاقد بیمه در میان شاغلان در فعالیت‌های اقتصادی غیرررسمی و جامعه زنان‌ خانه‌دار و دانشجویان بوده است.
با توجه به اینکه جذب بیمه‌شدگان جدید توسعه و تقویت منابع سازمان را به همراه خواهد داشت از طرفی دیگر موجب کاهش بخشی از ناترازی منابع و مصارف تأمین اجتماعی هم شده تا ارائه خدمات در بخش‌های هجده‌گانه این نهاد بیمه‌گر به شیوه مطلوب‌تری گسترش یابد.
پیگیری راهبردهای تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین منجر به پوشش بیمه‌ای بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر از ابتدای دولت تا پایان سال‌جاری شد. جذب این تعداد بیمه‌شده جدید در ۲.۵ سال گذشته، معادل عملکرد هفت سال در دولت‌های گذشته بوده است. برنامه‌ریزی تأمین‌اجتماعی بر جذب حدود یک میلیون و ۶۵۰‌ هزار نفر بیمه‌شده جدید صورت گرفته که برای سال آینده افزایش ۲.۵ میلیون نفر در برنامه‌های این سازمان پیش‌بینی شده است.
انعقاد قرارداد برای پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار، دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، مشاغل اینترنتی و فضای کسب‌وکار در حوزه مجازی از دستاوردهای بزرگ تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات گسترده و گسترش چتر بیمه‌ای برای همه افراد بدون بیمه محسوب می‌شود. سازمان تأمین‌اجتماعی براساس اصل (۲۹) قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین‌اجتماعی جذب بیمه‌شدگان جدید را در میان گروه‌های فاقد بیمه دنبال می‌کند.

ارائه ۵۹ خدمت غیرحضوری به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران
هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی به‌منظور ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه هدف یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان در دوره مدیریتی ۲.۵ ساله اخیر و در دولت سیزدهم بود. در ابتدای این دوره ۴۲ خدمت غیرحضوری در تأمین‌ اجتماعی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر ۵۹ خدمت الکترونیک در قالب سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی(اپلیکیشن) تأمین من، به مخاطبان و ذی‌نفعان ارائه می‌شود.
اقدامات حوزه هوشمندسازی باعث شده که در دولت سیزدهم سازمان تأمین‌ اجتماعی رتبه اول و برتر را بین دستگاه‌های مختلف در هوشمندسازی دریافت کند. ارسال لیست حق‌بیمه هوشمند کارگاه‌های فعال تحت‌پوشش تأمین‌ اجتماعی از مهم‌ترین راهبردهای این نهاد بیمه‌ای برای تسهیل فرایند بیمه‌پردازی کارفرمایان و متمرکز شدن خدمات مربوط به ارسال لیست‌های کارفرمایی و کارگری به حساب می‌آید. این اقدام منجر به رشد ۱۷ درصدی وصولی منابع تأمین‌اجتماعی شد.

توسعه پوشش بیمه‌های توافقی برای هفت گروه جدید
جذب افراد شاغل و غیرشاغل در بخش‌های اقتصادی و تولیدی در میان افراد بدون بیمه در حوزه اشتغال غیررسمی رویکرد سازمان تأمین اجتماعی است. در همین راستا بخشی از گروههای هدف مانند روزنامه‌نگاران، نویسندگان، ورزشکاران، امدادگران و دیگر افراد با استفاده از بیمه‌های توافقی از خدمات این سازمان بهره‌مند شدند.
در این مدت هفت گروه جدید در قالب بیمه‌های توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شدند تا به جمع بیمه‌شدگان جدید این نهاد بیمه‌گر با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر افزوده شوند.
از آنجا که اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نخستین راهبرد کلان در حوزه تأمین ‌اجتماعی است، برخورداری آحاد جامعه از حمایت‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت‌های اجتماعی درج شده در این قانون و تاکید مجدد این موضوع در سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی ابلاغی رهبر معظم انقلاب تبلور اهمیت و اهتمام نظام به توسعه پوشش بیمه‌ای تأمین‌ اجتماعی است که سازمان تأمین اجتماعی این اصل و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی را برای رشد شمار بیمه‌شدگان دنبال می‌کند.

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری
سازمان تأمین اجتماعی همچنین در برنامه‌های تحولی خود در بخش بیمه‌ای یکی دیگر از اقدامات خود را پرداخت مقرری بیمه بیکاری به حدود ۱۷۰ هزار فرد بیکار قرار داده است که این اقدام در راستای ارائه حمایت‌های قانونی در حوزه بیمه بیکاری با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان به افراد مشمول از برنامه‌های سازمان به حساب می‌آید.
براساس داده‌های آماری ماهانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری به مقرری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ پرداخت شده است.

ارائه کمک هزینه بارداری به مشمولان
اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی دیگر از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه بیمه‌ای بوده که به همین منظور پرداخت افزایشی کمک هزینه بارداری از ۶ به ۹ ماه نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری در سال‌های اخیر از برنامه‌های جدی سازمان محسوب می‌شود که از سال‌های ۱۴۰۰ تا سال گذشته بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای این افزایش در حوزه کمک هزینه بارداری از سوی تأمین اجتماعی به مشمولان پرداخت شد.
در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌ریزی جدی برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران انجام داده به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۴۲ تا ۴۳ هزار میلیارد تومان در بخش تعهدات هزینه کرده است. به طور یقین با توجه به اقدامات تحولی و برنامه‌ریزی برای توسعه خدمات در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این تعهدات در سال ۱۴۰۳ رشد خواهد داشت.

کد خبر: 69479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =