۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 69498

هرآنچه از بیمه فراگیر خانواده ایرانی باید بدانید

محمود علی‌بخشی - معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران
هرآنچه از بیمه فراگیر خانواده ایرانی باید بدانید

با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی و بر اساس ماده یک قانون تأمین اجتماعی و در جهت تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را در دستور کار قرار داده است. به همین منظور ساز و کاری طراحی شده تا افراد شاغل و غیرشاغل امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای را داشته باشند.

بیمه زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و بیمه کارفرمایان در چارچوب بیمه فراگیر خانواده ایرانی تعریف و اجرایی شده است.

نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار

در سازمان تأمین اجتماعی از سال ۱۳۸۷ امکان بیمه زنان خانه‌دار در چارچوب قانون بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد فراهم شد. در قالب این نوع بیمه، نرخ‌های ۱۴، ۱۶ و ۲۰ درصد به عنوان سهم حق بیمه برای بیمه‌شدگان مشخص شده که ۲ درصد این میزان در تعهد دولت است.

در این نوع بیمه، حق انتخاب خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان لحاظ شده، به این معنا که افراد در صورت تمایل به استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در زمان انعقاد قرارداد امکان انتخاب حمایت‌ درمان برای آنان فراهم میباشد. با مصوبه هیأت محترم وزیران حق سرانه درمان بابت هر نفر در ماه در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. بر اساس مقررات مربوطه، متقاضیان زن و دختر زیر ۵۰ سال امکان انعقاد قرارداد و استفاده از شرایط بیمه زنان خانه‌دار را دارند. افراد بالای ۵۰ سال نیز به شرط داشتن سابقه بیمه‌پردازی معادل مازاد سنی مورد اشاره می‌توانند مشمول این نوع بیمه در سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

عقد قرارداد بیمه‌ بدون حضور فرد متقاضی در شعبه

متقاضیان استفاده از بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin .ir نسبت به ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بیمه‌ با سازمان تأمین اجتماعی اقدام نمایند. جزییات کامل این نوع قرارداد بیمه‌ در سامانه موجود و حق بیمه‌های ماهانه از این طریق نیز قابل پرداخت است.

بیمه دانشجویان

ضوابط بیمه دانشجویان نیز در چارچوب بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد تعریف شده است. دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی معتبر و اشتغال به تحصیل در مراکز آموزش عالی با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی امکان استفاده از طرح مذکور و دریافت خدمات مربوطه را دارند.

بیمه‌شدگان دانشجو یا زن خانه‌دار در صورتی که تحت تکفل قانونی پدر و یا همسر خویش باشند می‌تواند نسبت به انعقاد قرداد بیمه بدون انتخاب حمایت درمان اقدام کنند.

بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد

افراد شاغل در کارهای مختلف برای بهره مندی از تعهدات بیمه ای مقرر در بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد می توانند بدون ارائه مدارک اشتغال از سوی مراجع و نهادهای مربوطه و صرفاً با خوداظهاری شغل موردنظر، امکان عقد قرارداد بیمه و استفاده از خدمات تأمین اجتماعی را فرای خود فراهم کنند.

بیمه اختیاری

در چارچوب ضوابط مربوطه افرادی که در گذشته بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی بوده‌ و اکنون رابطه بیمه‌پردازی ندارند، می‌توانند در این طرح ادامه بیمه‌پردازی کنند. بر اساس ضوابط مربوطه حداقل سابقه برای پذیرش تقاضای این قبیل از افراد نزد تأمین اجتماعی ۳۰ روز و حداکثر شرط سنی برای آنان ۵۰ سال در تاریخ ارائه تقاضا و یا انعقاد قرارداد تعیین شده است. در صورتی که سن افراد متقاضی در تاریخ انعقاد قرارداد بالاتر از شرط سنی مذکور باشد، متقاضی میبایست معادل مازاد سنی مقرر نزد تأمین اجتماعی دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشد.

بیمه کارفرمایان صنفی

در چارچوب بیمه فراگیر خانواده ایرانی «بیمه کارفرمایان صنفی» نیز تعریف و تدوین شده است. همه کارفرمایان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی نیز می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تأمین اجتماعی و با احراز شرایط مقرر نسبت به انعقاد قرارداد بیمه کارفرمایی و پرداخت حق بیمه اقدام کنند. در واقع کارفرمایان می‌توانند همانند شاغلان در کارگاه نام خود را به عنوان کارفرما در لیست پرداخت حق بیمه درج و نسبت به پرداخت حق بیمه برنامه‌ریزی داشته باشند.

تعهدات تأمین اجتماعی
به طور کلی تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان است. پرداخت مقرری بیمه بیکاری، پرداخت هزینه‌های اروتز و پروتز، کفن و دفن، پاداش ازدواج، هزینه‌های سفر، هزینه اقامت بیمار و بسیاری موارد دیگر نیز در حوزه تعهدات کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی تعریف می‌شوند.

البته برخی از تعهدات کوتاه مدت برای بیمه‌شدگان اجباری تعریف شده و بیمه‌شدگان در حوزه فراگیر خانواده ایرانی از تعهدات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی، خدمات درمانی و حسب مورد با توجه به نوع بیمه انتخابی و نرخ پرداخت حق بیمه علاوه بر بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت از برخی از تعهدات کوتاه مدت نیز بهره‌مند هستند.

کد خبر: 69498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =