۴۱ درصد کارگاه‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی هرمزگان مشمول معافیت سهم کارفرما هستند

عباس اکبری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان گفت: در حال حاضر براساس آمارهای موجود ۴۱ درصد کارگاه‌های فعال تحت پوشش تأمین اجتماعی این استان مشمول معافیت سهم کارفرما هستند.

اکبری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: تعداد زیاد کارگاه‌های مشمول معافیت به عنوان یکی از چالش‌های این اداره کل برای وصول کامل و به موقع حق بیمه کارکران و کارفرمایان تحت پوشش از این کارگاه‌ها است.
او ادامه داد: از ۳۱ هزار و ۷۳ کارگاه فعال در استان هرمزگان در حال حاضر ۱۲ هزار و ۸۵۶ گارگاه به عبارتی ۴۱ درصد کارگاه‌ها که اغلب قایق‌های صیادی و باغداری هستند به عنوان مشمول معافیت سهم کارفرما به حساب می‌آیند.
به گفته او، این موضوع علاوه بر چالش‌هایی که در زمینه کنترل و نظارت لازم بر این کارگاه‌ها ایجاد می‌کند موجب ایجاد محدودیت در منابع استان شده است و به عبارتی به دلیل معافیت این کارگاه‌ها از سهم کارفرما، تنها یک سوم از حق بیمه متعلقه، مطالبه و توسط استان وصول می‌شود.

عدم کفایت نیروی انسانی در حوزه تعهدات بیمه‌ای
اکبری یکی دیگر از چالش‌های موجود در تأمین اجتماعی استان هرمزگان را عدم کفایت نیروی انسانی در حوزه تعهدات بیمه‌ای تحت عنوان یکی دیگر از محدودیت‌ها بیان کرد و گفت: اگر چه در مقایسه با سایر استانها تعداد مستمری‌بگیران این استان کمتر به نظر می‌رسد اما با توجه به مهاجرپذیری استان بسیاری از مستمری‌های برقراری در شعب این استان به سایر شعب کشور منتقل شده و این موضوع باید در تخصیص ردیف‌های تشکیلاتی به استان مدنظر باشد.
او بیان کرد: برای مقابله با این چالش، تربیت کارکنان چندمنظوره و متخصص در حوزه‌های مختلف تعهدات و همچنین بهره‌گیری از نیروهای سایر واحدها اقدام شده تا بخشی از مشکلات موجود حل شود.
به گفته اکبری، تعداد بیمه‌شدگان اصلی استان هرمزگان ۳۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر و تعداد بیمه‌شدگان تبعی این اداره‌کل ۵۹۰ هزار و ۲۱۳ نفر شامل می‌شوند. بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تحت پوشش استان نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل حدود چهار درصد افزایش داشته است. براساس آخرین داده‌های آماری در حال حاضر ۹۴۵ هزار و ۹۸۴ نفر را به عنوان بیمه‌شدگان اصلی و تبعی اداره کل تأمین اجتماعی استان هرمزگان تشکیل می‌دهند و از خدمات همه‌جانبه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برخوردار هستند.
او بیان کرد: همچنین آمار مستمری‌بگیران اصلی در استان رقم ۶۰ هزار نفر و تعداد مستمری‌بگیران تبعی به ۵۱ هزار و ۲۰ نفر می‌رسند که کل افراد مستمری‌بگیر با افراد تبعی آن نشانگر خدمات‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی به ۱۱۱ هزار و ۲۰ نفر از این گروه از جامعه تحت پوشش است.

درخواست بالای انعقاد قرارداد کارگران ساختمانی در استان
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان در ادامه به یکی دیگر از مشکلات این اداره کل در حوزه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: به علت مهاجرپذیر بودن استان و شرایط آب و هوای مناسب در فصل سرما تعداد افرادی که درخواست انعقاد قرارداد کارگران ساختمانی دارند اما با محدودیت سهمیه مواجه می‌شوند، بسیار زیاد است.
او ادامه داد: از طرفی موضوع پالایش کارگران ساختمانی در استان به دلیل فصلی بودن برخی از مشاغل ساختمانی و مهاجر بودن و نقل مکان‌های مکرر این بیمه‌شدگان با چالش‌هایی روبرو هستند.
اکبری اضافه کرد: این معضل از طریق برگزاری جلسات متعدد با انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و برگزاری جلسات آموزشی به صورت جدی پیگیری شده و تاکنون اقدامات جدی برای حل مشکلات مربوط به این موضوع انجام شده است.

کد خبر: 69500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =