اردیبهشت؛ آغاز پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد تا این گروه از افراد تحت پوشش بتوانند براساس قانون میزان افزایش در مستمری خود را داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، جامعه مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان با تعداد اعضا ی خانواده خود به حدود هشت میلیون نفر می‌رسند که ماهانه مستمری خود را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند. این نهاد بیمه‌گر پرداخت مستمری را به عنوان یک وظیفه و تکلیف قانونی در قالب تعهدات بلندمدت انجام می‌دهد.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر حدود ۶۰ درصد کل بازنشستگان در کشور را تحت پوشش دارد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ماه از بیستم تا پایان ماه، حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش به حساب آنها واریز می‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای سازمان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به این گروه از جامعه هدف انجام می‌شود که در این زمینه پس از تصویب هیأت وزیران، افزایش حقوق این گروه از جامعه تحت پوشش اعمال خواهد شد.

معوقه مستمری بازنشستگان در خردادماه واریز می‌شود

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال هر ماهه از ۲۰ فروردین ماه آغاز شده است. پیش‌بینی ما این است که با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ‌ماه اعمال شود. همچنین تلاش می‌کنیم معوقه فروردین ماه را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

براساس قانون میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیأت‌ وزیران اجرا می‌شود.

قوانین مربوط به پرداخت مستمری بازنشستگان

براساس قانون مستمری عبارت از وجهی است که طبق شرایط مقرر در این قانون به منظور جبران قطع تمام یا قسمتی از درآمد به بیمه شده و در صورت ‌فوت او برای تأمین معیشت بازماندگان
وی به آنان پرداخت می‌شود.

براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، این سازمان مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

‌همچنین در ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی آمده است، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. براساس ‌ماده ۱۱۲ این قانون بیمه‌شدگانی که به موجب این قانون مستمری یا کمک نقدی دیگری از سازمان دریافت می‌کنند نسبت به وجوه دریافتی از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند.

۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی، حداقل‌بگیر هستند

سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش، ۷۰ درصد ر ا در قالب حداقل‌بگیران و ۳۰ درصد را در بخش سایر سطوح، هرساله افزایش مستمری و حقوق آنها را اعمال می‌کند. براساس اعلام هیأت وزیران میزان رشد حقوق این افراد اعلام شده و تأمین اجتماعی نیز این موضوع را محقق خواهد کرد.

براساس جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در راستای پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد و در سال گذشته نیز ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای این موضوعات هزینه داشته است.

برای افزایش حقوق گروه‌های تحت پوشش مانند مستمری‌بگیران و بازنشستگان هرساله هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهد شد اما با توجه به تکلیف قانونی و تعهدات در قبال این گروه‌ها با افراد تحت تکفل همه تعهدات در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را در موعد خود انجام می‌دهد.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه در بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی می‌کند و اکنون این تعداد از جمعیت کشور بدون دریافت منابع و بودجه دولتی با استفاده از وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان خدمات لازم را از این سازمان دریافت می‌کنند.

براساس داده‌های آماری ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی حق بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند تا این نهاد بیمه‌گر هم بتواند در قبال تعهدات خود برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان اقدامات اجرایی را انجام دهد.

سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم چندین اولویت برای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش دارد که مهمترین آنها خدمات رفاهی، بهبود معیشت، افزایش سهم تأمین اجتماعی در بخش بیمه تکمیلی، سلامت افراد بازنشسته و رایگان شدن خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال محسوب می‌شود.

کد خبر: 69640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =