مشکل اعظم بخش مشاغل غیررسمی، افراد غیرمزدبگیر هستند

نرگس اکبرپور روشن، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: مشکل اعظم در بخش مشاغل غیررسمی، افراد غیرمزدبگیر هستند که این افراد ماهیت شغل‌شان با مزدبگیران متفاوت است. برخی از این افراد درآمد بالا،‌ برخی درآمد پایین‌تری دارند و در گاهی مواقع نیز کارگران با درآمدهای فصلی به شمار می‌روند.

اکبرپور روشن در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: این موضوع و مسئله افراد غیرمزدبگیر نیاز به انعطاف‌پذیری خاصی در قوانین دارند باید این افراد جذب صندوق‌های بیمه‌گر شده و برای تضمین آینده خود بیمه‌پردازی داشته باشند.
او ادامه داد: باید شرایط متفاوت‌تری از بیمه‌شدگان مزدبگیر برای این افراد غیر مزدبگیر فراهم شود تا این افراد به بیمه‌شدگان سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای ملحق شوند. سازمان تأمین اجتماعی با توجه به قضیه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر که شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند، باید به این همپوشانی هم توجه کرد تا این افراد بتوانند از خدمات مطلوب بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برخوردار شوند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: البته ماهیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر اشتغال متفاوت است. اگر قرار است این افراد جامعه جذب بیمه‌شدگان جدید صندوق‌های بازنشستگی شوند باید موضوع فرهنگ بیمه‌ای نهادینه شود. البته در این راستا مسئله سرمایه اجتماعی هم وجود دارد و باید شاغلان را برای بهره‌مندی از بیمه‌ها ترغیب کرده و نباید این گروه‌ها را از آینده صندوق‌ها ناامید کرد.

شاغلان غیررسمی باید به بیمه‌شده با منابع پایدار تأمین اجتماعی تبدیل شوند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: نکته مهم در بخش اشتغال این است که شاغلان در مشاغل غیررسمی، شغل و درآمد مناسبی هم دارند اما یکسری به دلیل کارگر بودن، درآمد کمتری دارند برخی خویش‌فرمای مستقل با درآمدهای بالا محسوب می‌شوند.
اکبرپور روشن اضافه کرد: این افراد باید به عنوان بیمه‌شده با دوام بالا برای سازمان تأمین اجتماعی تبدیل شوند تا به پایداری سازمان در تأمین منابع در آینده کمک ‌کنند.
او بیان کرد: اما اینکه چگونه می‌شود این افراد را بیمه کرد این گروه‌ها علاوه بر بحث فرهنگ بیمه، نیازمند انعطاف‌پذیری در قوانین برای افراد هستند. افرادی که مزدبگیر در بخش دولتی مشغول به فعالیت هستند این افراد به عنوان مزدبگیر وضعیت مشخصی داشته و کارفرما دارند و حتی اگر بخواهد فرار بیمه‌ای داشته باشد با کارگر توافق می‌کنند شاید در مواقعی هم کارگر آگاه نیست اما به هر جهت کارفرما از این وضعیت آگاهی دارد.

سرمایه‌های اجتماعی به سمت بیمه‌پردازی ترغیب شوند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: بنابراین فرهنگ اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی از طریق توسعه سرمایه اجتماعی با استفاده از شفاف‌سازی‌ها و انجام حرکت‌هایی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای جلوگیری از فسادها و کاهش هزینه‌های اضافه نیاز ضروری جامعه است تا سرمایه اجتماعی بتواند به سمت بیمه‌پردازی ترغیب شود. همچنین انعطاف‌پذیری در قوانین به عنوان ضروریات این موضوع محسوب می‌شود که باید برای اقشار غیرمزدبگیر اتفاق افتد تا این افراد هم به سازمان‌های بیمه‌گر ملحق شوند.
به گفته وی، اگر اقتصاد رو به رشد داشته باشیم و افراد بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند خود به خود این قضایا سختی آنها کمتر شده و در دایره و ریل حل شدن قرار می‌گیرد.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور را در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند. در دولت سیزدهم با تلاش جدی برای جذب بیمه‌شدگان جدید توانست ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تحت عنوان بیمه‌شدگان جدید جذب کند.
با توجه به وجود حدود هشت میلیون افراد شاغل بدون بیمه به ویژه در گروه‌های اشتغال غیررسمی رویکرد سازمان تأمین اجتماعی تلاش برای جذب این گروه‌ها برای افزایش منابع درآمدی پایدار برای سازمان و کمک به آینده این افراد با بیمه‌پردازی آنان است.

کد خبر: 69725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =