برخورداری ۲۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات بهزیستی مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: هم اکنون ۲۵۰ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در طول سال از خدمات تخصصی این نهاد حمایتی و خدماتی بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، فریبا بریمانی با بیان اینکه برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اوتیسم توسط مراکز اوتیسم دارای مجوز غربالگری، برای کودکان ۲ تا پنج سال، صورت می‌گیرد گفت: در صورت تشخیص قطعی اوتیسم، این کودکان می‌توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اوتیسم زیر نظارت بهزیستی مازندران بهره‌مند شوند.

وی افزود: هم اکنون پنج مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و چالوس از ساعت ۸ تا ۱۳ در حال ارائه خدمات به این گروه هدف هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه کارکنان تخصصی این مراکز در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی کشور شرکت و گواهی دریافت کرده‌اند، ادامه داد: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خانواده ها نیز از مشاوره روانشناختی استفاده می‌کنند.

وی افراد متخصص در مراکز آموزشی و توانبخشی مبتلایان به طیف اوتیسم در مازندران را شامل کار درمان‌گر، گفتار درمان‌گر و مددکار اجتماعی ذکر و بیان کرد: تشخیص اختلال اوتیسم در افراد نیز بر عهده متخصص روانپزشکی است.

بریمانی با بیان اینکه در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در مازندران افراد ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می شوند، گفت: تلاش می شود تا با توجه به امکانات موجود، بهترین خدمات به این قشر ارائه شود.

وی ادامه داد: با توجه به رسالت سازمان بهزیستی در جهت ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان خدمات مستمر و غیرمستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک هزینه تردد، کمک هزینه درمان، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه پرداخت می‌شود.

اوتیسم ( Autism) یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و علایم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

به افرادی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخود مانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.

طبق داده های آماری، شمار دانش‌آموران در حال تحصیل در مدارس استثنایی مازندران هشت هزار نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز استثنایی با نیازهای ویژه در ۵۵ باب آموزشگاه دولتی و غیردولتی و ۲۴ مرکز دولتی آموزشی ویژه اختلالات یادگیری و ۱۸ مرکز غیردولتی مشغول ادامه تحصیل و روند درمانی هستند.

بهزیستی مازندران ۱۶۲ هزار خانوار با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت را زیرپوشش دارد.

کد خبر: 69781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =