دو نرخی بودن خودرو عامل فساد و گرانی/ راه فرار دلالان از بازار

دبیر انجمن خودروسازان دونرخی بودن قیمت خودرو درب کارخانه و در بازار را عامل فساد، رانت و گرانی آن دانست و گفت: در این شرایط هم خودروساز و هم مردم به عنوان مشتریان واقعی زیان می‌بینند و تنها عده‌ای به عنوان دلال از این دو نرخ بودن سود می‌برند.

احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با آتیه‌ آنلاین اظهار کرد: در شرایط کنونی خودروسازان با قیمت‌هایی که شورای رقابت تکلیف برایشان کرده زیان می کنند تا نه ماهه این ضرر و زیان به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است بنابراین درصدد دریافت مجوز برای افزایش قیمت هستند تا هزینه‌هایشان را جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محاسبات و ارزیابی‌های صورت گرفته دستگاه‌های نظارتی باید ۱۴.۵ درصد به قیمت خودرو اضافه شود تا هزینه‌های تولید برای خودروسازان جبران شود، افزود: در شرایط کنونی دو نرخی بودن قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد عامل اصلی بروز فساد، رانت و گرانی است و خودروساز با زیان به تولیدش ادامه می‌دهد و بازار نیز شاهد قیمت‌های بالاست. این در حالی است که خودروسازان تعهد افزایش ۵۰ درصد تولید را داده‌اند اما حتی پول قطعه سازان را نداده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه اراده تصمیم گیری در دولتمردان وجود ندارد، گفت: باید از تجارب موجود و گذشته استفاده کرد تا بازار خودرو تک نرخی شود و در این شرایط است که پول‌های سرگردان در بازار به سمت خودرو نمی‌آید و قیمت خودرو رنگ تعادل به خودش می‌گیرد.

تجربه دهه هفتاد برای تک نرخی شدن خودرو چه بود؟

نعمت بخش خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد و در دولت سازندگی نیز چنین مشکلی به وجود آمد و خودرو دو نرخی و گران شد اما با سیاست‌ها و تصمیمات درستی که اتخاذ و  این مشکل حل شد. به گونه‌ای که دولت اجازه داد که خودروساز محصول خودش را در حاشیه بازار بفروشد و به همین ترتیب در طول چند ماه نرخ بازار محو شد و نهایتا قیمت خودرو به آنچه که باید نزدیک شد. اگر در شرایط کنونی نیز دولت اجازه دهد تا به عنوان مثال قیمت خودرویی که در کارخانه ۱۳۰ میلیون تومان و در بازار آزاد ۲۳۰ میلیون تومان است از سوی خودروساز با قیمت ۲۲۹ میلیون تومان یا کمتر فروخته شود، تقاضاهای کاذب از بازار خودرو حذف شده و ظرف چند ماه با بازگشت تعادل به بازار خودرو، قیمت آن نیز پایین خواهد آمد.

۸۰ درصد خریداران خودرو از کارخانه دلال هستند

وی با اشاره به اینکه طی نه ماهه امسال افزایش تولید ۲۰ درصدی داشته‌ایم، ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۸۰ درصد از کسانی که در قرعه‌کشی‌ها خودروهای مختلف را از کارخانه خریداری کرده‌اند، پس از مدت زمان کوتاهی ان را فروخته اند و این مسئله نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد مردم مشتری واقعی بوده‌اند و بقیه دلالانی هستند که از این تفاوت قیمت‌ها سوء استفاده می‌کنند بنابراین اگر اجازه فروش خودرو را به تولیدکنندگان در حاشیه بازار بدهند آن حجم بسیار زیاد از تقاضاها روانه بازار خودرو نمی‌شود و کسانی هم که به امید افزایش قیمت خودرو خود را نمی‌فروشند به سرعت وارد بازار می‌شوند و نهایتا قیمت خودرو در مدت زمان بسیار کوتاهی پایین آمده و تک نرخی می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه راه‌های بسیاری را برای اینکه تقاضاهای کاذب وارد بازار خودرو نشود، امتحان کرده‌اند اما جواب نداده است، اظهار کرد: کسانی که پول‌های سرگردان دارند از همه راه‌ها برای سودجویی مانند اجاره کارت ملی دیگران، فروش وکالتی ماشین خریداری شده و حتی طلاق سوری استفاده می‌کنند. بنابراین تنها راهی که وجود دارد و در گذشته موفق بوده این است که اراده و تصمیم برای مشورت با بخش خصوصی و شجاعتی در تصمیم‌گیری وجود داشته باشد تا با استفاده از سیاست فروش خودرو در حاشیه بازار بتوان تقاضاهای کاذب و دلالان را از بازار خودرو خارج کرد.

کد خبر: 7040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =