چرا شیب بورس نزولی است؟

یک کارشناس بورس درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه و علل نوسانات موجود در هفته‌ها و ماه‌های گذشته گفت: وقتی مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت می‌کنند باید زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کنند تا سهامداران با این مشکلات و نوسانات مواجه نشوند.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با آتیه‌انلاین، اظهار کرد: وقتی با دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی مردم به بازار سرمایه دعوت می‌شوند نمی‌توان از بورس انتظار داشت که با دلار ۱۵ هزار تومانی هم ارزش خودش را حفظ کند و همین اتفاق می‌افتد که وقتی ارز افت می‌کند و مردم زیان می‌کنند، گلایه دارند یا وقتی از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بورس صحبت می‌شود نمی‌توان بدون زیرساخت به این هدف رسید.

وی افزود: مسئولان باید هر چه سریعتر مجوزهای کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاوره سرمایه را صادر کند تا این حجم از متقاضیان در صف برای اخذ مجوز بیش از معطل نمانند و مردم بتوانند به این مراکز به عنوان واسط های بورس مراجعه کنند و کمتر زیان ببینند. از سوی دیگر نرخ بهره بانکی نیز باید تعدیل شود و دولت باید دست از قیمت گذاری بردارد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با وجود مشکلات کنونی امید نسبت به آینده بازار سرمایه وجود دارد چرا که نفوذ بازار سرمایه نشان داد که نه تنها خودش بلکه اقتصاد را هم پویاتر می کند و در نهایت در آینده ای نه چندان دور شاهد شفافیتی در بازار و اقتصاد کشور خواهیم بود که دیگر خبری از قیمت‌گذاری های دستوری و دیگر اتفاقات عجیب و غریب نیستیم.

صمدی گفت: رییس سازمان بورس در واقع نماینده ۵۰ میلیون سهامدار در بازار سرمایه است و در شرایطی که ارزش بازار سرمایه از بازار پول هم بیشتر شده است همانطور که رییس کل بانک مرکزی در جلسات مختلف اقتصادی و در شوراهای مرتبط شرکت می‌کند، رییس سازمان بورس نیز باید حضور داشته باشد تا بتواند منافع سهامداران به صورت مستقیم دنبال کند و اجازه ندهد که حقوق سهامداران که جمعیتی ۵۰ میلیونی از مردم هستند خدشه دار شود.

وی درباره وضعیت نرخ بهره بانکی نیز اظهار کرد: در حال حاضر وقتی نرخ سود بانکی با نرخ سود شرکت‌های تولیدکننده برابری کرده و حتی از آن‌ها نیز در برخی مواقع بالاتر است نمی‌توان انتظار داشت که تولید رونق بگیرد و بسیاری از مردم به جای سرمایه‌گذاری در بورس و تولید به بانک ها رفته پولشان را آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و بانک‌ها نیز با چاپ پول سودهای بدون پشتوانه‌ای را به مردم می‌دهند که در آینده‌ای نه چندان دور هیچ نتیجه‌ای جز تورم و افزایش قیمت‌ها ندارد.

کد خبر: 7054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =