حداقل ۲۷۰ هزار کارگر به سر کار بازگشتند

احیای واحدهای غیرفعال و بازگشت کارگاه‌های راکد به چرخه تولیدی، یکی از مهم‌ترین راهبردهای اقتصادی دولت سیزدهم است که از ابتدای روی کار آمدن این دولت با قدرت دنبال شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از همان ابتدای کار، دولت سیزدهم یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را شفاف‌سازی و پایش کارخانه‌‏‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور اعلام کرد و عزم خود را جزم کرد که ظرفیت‌های بالااستفاده واحدهای راکد احیا شده و به چرخه اقتصاد کشور بازگردند. حال بعد از گذشت نزدیک به سه سال، به نظر می‌رسد بیلان کاری این دولت در این زمینه نسبتاً قابل قبول و مثبت بوده است.

آمار واحدهای راکدِ احیا شده

پنجم اسفندماه سال گذشته، «محسن منصوری» معاون اجرائی رئیس‌جمهور از بازگشت ۷ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید در طول دوران مدیریت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: نوع ورود دولت برای حل مسائل به صورت سیاستی، مدیریتی و گاهی از جنس تامین مالی واحدهای تولیدی است توانسته‌ایم بیش از ۷ هزار واحد راکد را فعال کنیم.

وی درباره اقدامات دولت در زمینه احیای واحدهای تولیدی و بازگرداندن به چرخه تولید کشور گفت: گاهی باید فرایندی را اصلاح کنیم طوری که در دستگاه‌های مرتبط با برگزاری جلسات کارشناسی، فرایند را تدوین می‌کنند و گاهی از جنس اصلاح برخی نرم افزارها، سیاست‌ها و قواعد بالادستی است.

منصوری ادامه داد: کارشناسان به صورت موردی به واحدهای تولیدی مراجعه می‌کنند که دچار مشکل شده‌اند؛ گاهی واحدهای تولیدی با مشکل تامین مالی مواجه‌اند، گاهی مسئله مدیریت وجود دارد یا در بازار خللی ایجاد شده است، کارشناسان عارضه‌‎یابی کرده و برای حل مشکلات اقدام می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد تا ابتدای اسفند سال قبل، حدود ۷ هزار واحد تولیدی یا خدماتی راکد با اتخاذ راهکارهایی مانند تزریق نقدینگی و تامین منابع مالی، اصلاح سیاست‌های اقتصادی و تعاملی با بازار و یا اصلاح ساختار مدیریتی، توسط دولت سیزدهم احیا و به چرخه اقتصاد مولد کشور بازگشته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که فقط تا مردادماه ۱۴۰۲، از مجموع ۲۲ هزارواحد صنعتی راکد در کشور ۴۱۰۵ واحد با کمک دولت به چرخه تولید بازگشته و شروع به کار کرده‌اند اما داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تا اردیبهشت امسال، آمار واحدهای راکد احیا شده به ۹ هزار واحد در سراسر کشور رسیده است؛ این آماری است که هجدهم اردیبهشت سال‌جاری، «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور فقید، در یک گفتگوی تلویزیونی برملا کرد. او در رابطه با کارنامه دولت سیزدهم در زمینه احیای واحدهای راکد و خارج از گردونه گفت: «در دولت سیزدهم، با احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل به اشتغال کمک کردیم که قریب به ۹۰۰۰ بنگاه را شامل می‌شود».

تقویت بنگاه‌های نیمه فعال

اما عملکرد دولت در راستای افزایش ظرفیت بنگاه‌های تولیدی، به احیای واحدهای کاملاً راکد و تعطیل شده محدود نمانده است؛ «تقویت بنگاه‌های نیمه فعال» و تلاش برای رساندن سطح تولید آن‌ها به ظرفیت اسمی، یکی دیگر از راهبردهای حمایتی دولت سیزدهم بوده که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه نیمه فعال در دولت سیزدهم به ظرفیت اسمی رسیده‌اند و توانسته‌اند مشکلات را با موفقیت پشت سر بگذارند.

«مجتمع نیشکر هفت تپه» و «شرکت هپکو اراک» دو نمونه از واحدهای بزرگ نیمه‌فعال و درگیر بحران هستند که در دوران دوره فعالیت دولت سیزدهم، گرفتاری‌هایشان رفع و رجوع شد و به رونق رسیدند؛ «شرکت کیان تایر» یکی دیگر از این کارخانجات است که با حمایت مسئولان توانسته سر پای خود بایستد و ظرفیت تولید را ارتقا ببخشد. حال کارگران برخی از این کارگاه‌های احیا شده قرار است برای ابراهیم رئیسی، مراسم یادبود برگزار کنند؛ در اطلاعیه منتشر شده در این رابطه آمده است: «مراسم یادبود احیاگر شهید آیت‌الله رئیسی توسط کارگران کارخانه‌های احیا شده کیان تایر (روز شنبه پنجم خرداد ساعت ۱۱) و کارخانه تراورس (یکشنبه ششم خرداد ساعت ۱۱) که توسط شهید آیت الله رئیسی احیا شده بودند، با حضور نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی در محل این کارخانه‌ها برگزار می‌شود».

حمایت‌ها ادامه‌دار باشد

احیای واحدهای راکد و تقویت کارخانجات نیمه فعال، بهترین راهکار برای حمایت از تولید و تحقق جهش تولید ملی است اما «اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار و عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کشور معتقد است؛ یک مرحله بعد از بازگشایی مجدد کارگاه‌های راکد اهمیت بسیار دارد و آنهم تداوم حمایت از بنگاه ضعیف و نازکی‌ست که با چوب بغل مسئولان با هزار زحمت توانسته بلند شود و سر پا بایستد.

این فعال صنفی کارفرمایی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تاکید کرد: یک بنگاه تازه احیا شده، نیاز به تسهیلات بانکی، مواد اولیه و خرید یا به‌روزرسانی تجهیزات تولید دارد؛ از این روی، حمایت از این بنگاه باید تا مدتها بعد از بازگشت به چرخه تولید ادامه داشته باشد؛ حمایت مقطعی و بازگشایی درب‌ها بدون پیگیری و تداوم به نتیجه نمی‌رسد.

آهنی‌ها افزود: اگر متوسط کارگران هر واحد متوسط کشور را ۳۰ نفر در نظر بگیریم، بازگشایی و احیای ۹ هزار کارخانه به معنای بازگشت به کار ۲۷۰ هزار کارگر است و البته برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که این بازگشت به کار و اشتغال، ادامه‌دار باشد.

به این ترتیب، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، حداقل ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار کارگر بیکار شده توانسته‌اند بعد از وقفه‌ای طولانی به سر کار خود بازگردند و دوباره شاغل شوند؛ اما آینده روشن این کارگران در گروی حمایت جدی و همه‌جانبه دولت است، دولت نباید نهال نوپای بنگاه‌های احیا شده را در مقابل طوفان معضلات اقتصادی تنها و بی‌یاور بگذارد.

کد خبر: 71046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =